How it's made.. WatchCrystal Gaskets

Klein feestje hier… na een weekendje “prutsen”, het maken van een adapterplaat, en het aanpassen en aansluiten van een stappenmotortje aan de gereedschapwisselaar van mijn draaibank, kan de draaibank nu automatisch gereedschappen wisselen… eerste test gedaan vanmiddag… het draaien van een glaspakking… ik heb er al heel wat gemaakt… eerst op een hand bediend draaibankje… later op de CNC, maar daar moest ik de gereedschappen ook nog handmatig wisselen… dat gaat nu automatisch… en dan is het maken van een glaspakking ineens in 3 minuutjes gepiept… :smile:

Nu nog een keer een programma schrijven waar ik de maten van de pakking gewoon in kan geven… nu moet ik nog alles apart programmeren. het vlakdraaien van het materiaal, het op maat draaien van de buitenkant, de binnenkant, schuin kantje en afsteken…

ik heb nog wat programmeer werk te doen… :smile:

21 likes

:clap:
Mooi werk!

Knap hoor :thumbsup: !!

Fantastisch om te zien. Zo’n flinterdun ringetje!

Complimenten en respect, Ko

Geweldig Jan !!!

Nederlanders kunnen zoveel. En kunnen zoveel Know how hebben.

Petje af.

Elf.

Ik hoop dat m’n oudste zoon die nu een studie in Leiden en Delft ( moleculaire wetenschap en technologie) gaat doen , ook een verschil kan creëren.

Dutch rule.

Was je toch bijna je ringetje kwijt :smiley:

Goed bezig, vooral het aanpassen en ombouwen van je draaibank :thumbsup:

Ja… ik moet en na het afsteken iets verder naar achteren laten lopen… ik steek bewust van binnen naar buiten af… zo blijft de pakking altijd om de beitel zitten… je moet dus alleen wat verder weglopen… :smile:

Petje af voor je Jan.
Ongelofelijk knap dat je steeds een stapje verder komt.

Prachtig werk!
Het lijkt mij ook wel heel handig om dit zelf te kunnen, maar die electronica en dat programmeren is niks voor mij;dat werkt bij mij nooit zoals het moet. :weary: :wink:

Ziet er goed uit! De vorderingen blijven komen, gaaf om te zien

Ach… eigenlijk is het aansluiten van die Electronica niet moeilijker dan het aansluiten van een stereo-installatie… 't zijn eigenlijk allemaal gestandaardiseerde elementen…

't zit ongeveer zo:

-je hebt een PC met de besturingssoftware
-daar zit een “CPU” aan, die de signalen van de software verdeelt naar de juiste “randapparatuur”
-de drivers van de stappenmotoren zijn de belangrijkste “randapparatuur”, die laten de machine immers bewegen.

de verbinding tussen PC en CPU… da’s een USB of een Ethernet kabel…
de verbinding tussen CPU en Driver… dankzij een handig printplaatje uitgevonden door mijn leverancier… is dat gewoon een stukkie flatcable… plug je aan de ene kant in de CPU, en aan de andere kant in de driver…

alleen van de driver naar de motor moet je “fysiek kabels trekken”… ook vanaf de voeding die de driver en de motor van spanning voorzien… moet je een paar kabeltjes trekken… allemaal niet zo spannend

Ok… ik doe er even een plaatje bij… die grote “schoenendoos” waar “dy” op staat… da’s hp, ondersteboven… maar dat hadden jullie vast wel in de gaten… da’s dus de PC… , die heb ik op slinkse wijze achterop de monitor(15"mepscherm) gemonteerd

Daar rechts van… dat is de spilmotor stuurprint… hoe ie werkt?, prima… da’s al wat ik weet… die wordt in de toekoms ook nog aangesloten op de besturing(CPU) zodat ik het toerental vanuit de besturingssoftware kan regelen…
Dan rechts… 2 voedingen… 1 van 12V om de CPU te voeden… 1 van 75V om de stappenmotoren te voeden…
Dan linksonder 2 stappenmotor drivers… , via de flatcable connectors in die printjes bovenop, worden ze aangesloten op de printplaat ernaast… de CPU

Nah… daar is dus voor de wisselaar in de kast fysiek 1 voeding, 1 driver en 1 flatcable bij gekomen…

meer heb je eigenlijk niet nodig om je draaibank CNC aan te sturen qua electronica dan… je moet nog wel fysiek stappenmotoren en schroefdraadspillen aan je bank knopen om alles nog in beweging te krijgen…

en als je dat voor elkaar hebt… dan wordt het dus een stuk leuker…

programmeren?.. ja… dat is wel iets… ik kan een aardig stukje programmeren… en daarom heb ik een systeem ontwikkeld, met een eigen programmeertaal zodat het programmeren een stuk makkelijker wordt…

2 likes

Niet zolang Nederland ongewijzigd doorgaat met het zogenaamde ‘topsectorenbeleid’ dat voornamelijk gevestigde, middelmatig presterende grote bedrijven voortrekt in plaats van het stimuleren van écht innovatieve start-ups en het eindelijk eens investeren in een kennis- i.p.v. diensteneconomie. Maar goed, dat is mogelijk eerder een discussie voor het off-topic gedeelte :wink:

2 likes

Tot zover kan ik het nog wel volgen, maar na het aansluiten werkt er dan bij mij meestal iets niet. En dan uitzoeken waarom het niet werkt; daar haak ik dan af.

Ik heb wel eens zelf een drone gebouwd. Alles netjes aangesloten; alles doet het hij is alleen niet stabiel. Hij valt om zodra je probeert op te stijgen. Andere controller erop; helpt niet, alle instellingen van die controller geprobeerd aan te passen; helpt niet. Dan haak ik af, ding ligt alweer dik een jaar in de hoek.

Dus ik begin maar even niet aan en CNC machine. Of alles moet kant en klaar voorgeïnstalleerd zijn, maar daar hangt dan altijd weer een ander prijskaartje aan.

Vandaar: respect dat je dit allemaal voor elkaar krijgt. :sunglasses: :sunglasses:

Tijdje niets van je gezien, maar het is het wachten meer dan waard, respect! :open_mouth:

Tijdje nogal druk geweest… ontwerpen uitwerken. .tekeningen maken… tekeningen mailen… horloges bouwen voor een klant…prototype bouwen voor weer een ander… nu is het wachten op titanium… want… ik mag ook de eerste oplage gaan bouwen…

in de tussentijd?.. ontwerpen… machines aanpassen. ombouwen… maandagavonden boogschieten ( van de verdiensten van een recent project een nieuwe handboog gekocht)… voorbereiden van de verbouwing van mijn schuur, kijken naar een huurpand… nieuwe banden voor de motor gemonteerd… kortom… ik zit niet echt duimen te draaien… :smile:

Drone’s zijn leuk speelgoed… een paar vrienden van me hebben ze ook… één ervan met een Camera… maakt leuke opnamen… ik hoop dat ie iets kan verzinnen dat die Drone hem automatisch kan volgen… worden leuke beelden als we in September met de motor in Duitsland gaan toeren… :smile:

van de “Staat” hoef ik geen hulp te verwachten… 't enige is een regeling waarmee je vanuit de bijstand je eigen bedrijf kan opstarten… je houdt recht op bijstand voor de perioden dat je niets verdient, gedurende 3 jaar… dan moet je wel iets opgebouwd hebben dat je zelfstandig kan draaien…

in dat licht ben ik nu bezig met het zoeken naar een bedrijfspand… als ik echt “meters” wil maken… dan gaat dat niet meer thuis… geen ruimte… ik kan in mijn werkplaats 1 draaibank, en 1 freesbank kwijt… maar dan heb ik amper ruimte voor mijn spullen… daarom wil ik naar een pand in het industrieterrein… hier 200 meter vandaan… ik kan dus in 30 seconden naar huis sprinten om te eten… :), meer ruimte… professionelere uitstraling, kan meer machines neerzetten… plan is 3 draaibanken en om te beginnen 1 freesbank… een tweede hoop ik in de loop van volgend jaar aan te schaffen…

't is jullie schuld… eerst al enthousiast reageren op mijn eerste zelfgebouwde horloges, vervolgens 52 P1lot One’s bestellen… , dan komt een lid hier met zijn eigen merk, met de vraag of ik een proto kan maken… en ja… dan is er geen weg terug meer… DUMET watches Leeft… en we gaan nog wel even door… ik heb er nog steeds veel zin in… en ik beleef er veel plezier aan… :slight_smile:

2 likes

En dat is het belangrijkste. :smile:
(En daarnaast natuurlijk dat het op den duur genoeg geld gaat opleveren om van te leven)

Heel knap weer gedaan mooi stukje techniek om naar te kijken , bedankt voor het delen . :ok_hand:

Graag gedaan…

Ik beloof hierbij plechtig. als ik een bedrijfspand heb, en ik ben helemaal ingericht… dan hou ik een Open dag… :slight_smile:

2 likes

Dan kom ik zeker , ik hoop voor jou dat je je wensen op korte termijn gerealiseerd krijgt .

we gaan eraan werken… een weg terug is er niet meer… :smile: