Ach… eigenlijk is het aansluiten van die Electronica niet moeilijker dan het aansluiten van een stereo-installatie… 't zijn eigenlijk allemaal gestandaardiseerde elementen…
't zit ongeveer zo:
-je hebt een PC met de besturingssoftware
-daar zit een “CPU” aan, die de signalen van de software verdeelt naar de juiste “randapparatuur”
-de drivers van de stappenmotoren zijn de belangrijkste “randapparatuur”, die laten de machine immers bewegen.
de verbinding tussen PC en CPU… da’s een USB of een Ethernet kabel…
de verbinding tussen CPU en Driver… dankzij een handig printplaatje uitgevonden door mijn leverancier… is dat gewoon een stukkie flatcable… plug je aan de ene kant in de CPU, en aan de andere kant in de driver…
alleen van de driver naar de motor moet je “fysiek kabels trekken”… ook vanaf de voeding die de driver en de motor van spanning voorzien… moet je een paar kabeltjes trekken… allemaal niet zo spannend
Ok… ik doe er even een plaatje bij… die grote “schoenendoos” waar “dy” op staat… da’s hp, ondersteboven… maar dat hadden jullie vast wel in de gaten… da’s dus de PC… , die heb ik op slinkse wijze achterop de monitor(15"mepscherm) gemonteerd
Daar rechts van… dat is de spilmotor stuurprint… hoe ie werkt?, prima… da’s al wat ik weet… die wordt in de toekoms ook nog aangesloten op de besturing(CPU) zodat ik het toerental vanuit de besturingssoftware kan regelen…
Dan rechts… 2 voedingen… 1 van 12V om de CPU te voeden… 1 van 75V om de stappenmotoren te voeden…
Dan linksonder 2 stappenmotor drivers… , via de flatcable connectors in die printjes bovenop, worden ze aangesloten op de printplaat ernaast… de CPU
Nah… daar is dus voor de wisselaar in de kast fysiek 1 voeding, 1 driver en 1 flatcable bij gekomen…
meer heb je eigenlijk niet nodig om je draaibank CNC aan te sturen qua electronica dan… je moet nog wel fysiek stappenmotoren en schroefdraadspillen aan je bank knopen om alles nog in beweging te krijgen…
en als je dat voor elkaar hebt… dan wordt het dus een stuk leuker…
programmeren?.. ja… dat is wel iets… ik kan een aardig stukje programmeren… en daarom heb ik een systeem ontwikkeld, met een eigen programmeertaal zodat het programmeren een stuk makkelijker wordt…