How low can you go? Automatische Chinese Rus voor 7 euro, mét "saffierglas"

Hallo,

Omdat mijn eerdere ervaring met Chinese klokjes (2 x Parnis) al bij al vrij positief te noemen is, weliswaar na enige huisvlijt om ze aan het lopen te krijgen, wou ik even ondervinden of je ook voor een absolute bottom dollar prijs nog enige kwaliteit kon kopen…

Vandaar dat ik ongeveer een maand geleden op eBay voor welgeteld 7 euro plus nogmaals hetzelfde bedrag aan verzendkosten een “Slava Sozvezdie” (in het cyrillisch schrift ziet dat er ongeveer uit als CIJABA CO3BE3DNE) horloge besteld heb.

foto van de verkoper:

Gisteren is het horloge gearriveerd en hoera ! het liep al toen ik het uit het doosje haalde (kon ik niet zeggen van mijn automaat Parnis…).

Voorlopige conclusie na één dag dragen:

-Het werkt echt ! (loopt nu toch een minuutje voor na ± 24 uur)
-De band is rotzooi. Voelt niet fijn aan, stroeve schakels, holle gevouwen stukjes metaal. Ziet er echter niet slecht uit als je er terloops naar kijkt.
-De kast is erg licht maar ziet er voorlopig OK uit. Geen idee of het stainless is of verchroomd “base metal” dat later gaat afschilferen.
-De wijzerplaat is bizar. Secondenwijzer en uurindicaties zijn voorzien van lume, uur- en minutenwijzer niet.
-Op het glas hing een stickertje met de vermelding “Sapphire”. Dit lijkt me een onterechte claim. Volgens mij kost een saffierglas alleen aan productiekosten al meer. Ik heb geen zin om het uit te proberen met een stanley mesje.

De chinese watch wiki leert me dat Slava Sozvezdie een Chinees merk is dat vroeger ooit toestemming heeft gekregen om de Russische Slava merknaam te voeren mits gebruik van een ander lettertype en de toevoeging van “Sozvezdie”. Ondertussen zou die toestemming ingetrokken zijn maar worden de horloges nog steeds onder die naam verkocht.

Ik hoop dat mijn verhaal nuttig mag zijn voor forumleden die ook graag eens een “gokje” wagen met een aankoop.

GBW

Ik heb er ook één gehad.Liep nog goed ook!!

GroteBozeWolf Schreef:

-Op het glas hing een stickertje met de vermelding
"Sapphire". Dit lijkt me een onterechte claim.
Volgens mij kost een saffierglas alleen aan
productiekosten al meer. Ik heb geen zin om het
uit te proberen met een stanley mesje.

probeer het anders een met een druppel water! http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,91694,91694#msg-91694

Geef mij maar echte Russen, die Chinese ‘Russen’ vervuilen het zoeken op eBay nogal:(

Maar evengoed: veel plezier met de aanwinst:D

Maar dé vraag is nu:

Vind je het nou een beetje zonde van je geld of niet?

Nope, helemaal niet. Ik ga dit horloge ondermeer gebruiken als oefenmateriaal bij mijn eerste stappen als amateur-hobby-horlogeprutser.
Gaat er dan iets mis, is er geen man overboord.

Ik heb de band ondertussen een aantal keer in alle richtingen opgefrommeld en nu draagt hij al heel wat prettiger.

GroteBozeWolf Schreef:

Ik heb de band ondertussen een aantal keer in alle
richtingen opgefrommeld en nu draagt hij al heel
wat prettiger.

Nachtje in WD40 laten weken. Geeft elke brakke/vieze/… metalen band meer soepelheid!
Wel ff naspoelen vanwege de geur :slight_smile:

Groeten,

Martin

Tja dat zijn inderdaad de dingen die je met zoiets ook kunt doen.

Ziet er niet eens slecht uit, kan dus ook gedragen worden als er door werkzaamheden iets mee gebeuren kan.