How to train your dragon

Een buurman die zes huizen verderop woont koopt zich suf aan sub $30 horloges die hij op AliExpress voorbij ziet komen. Kwantiteit inruilen voor kwaliteit is niet zijn ding. Hij wil er vooral veel. OK, prima, ieder z’n meug.

Er mankeert wel eens het een en ander aan die dingen en dan weet hij mij te vinden. Niet dat ik het allemaal kan fixen – ik ben tenslotte maar een hobbyist met beperkte middelen en kennis, maar soms zit het mee.

Dit ‘automatische’ pareltje had als klacht dat het tussen de 5 en de 10 minuten per dag achter liep. Omdat ik dit soort klusjes bewaar voor het weekend heb ik het horloge gelijk gezet, af en toe met de hand opgewonden en twee dagen laten lopen. Het loopt inderdaad iets achter: 30 seconden per dag, maar zeker geen 5 à 10 minuten. Daar kan ik vast wel iets vanaf peuteren.

De achterliggende oorzaak is een bekend probleem bij dit soort uurwerkjes: de rotor windt het uurwerk alleen maar op als deze tegen de klok in beweegt. Het is domweg niet erg efficiënt, zeker niet als we de soms matige toleranties (frictie) en het gebrek aan olie in de berekening meenemen. Hij zal het uurwerk dan ook af en toe moeten helpen door het met de hand op te winden.

Hij heeft mij er nog eentje in de maag gesplitst die helemaal geen gangreserve opbouwt. Klusje voor morgen.

11 likes

Succes.
Er zitten wel mooie horloges bij op Ali
Leuk voor weinig.