Hulde aan een groot horlogemaker

Als iemand deze titel verdient is het wel Francis Cresens voor zijn grote verdienste en inzet voor het echte vakmanschap in de horlogerie.
Hij was mijn leermeester en na mijn opleiding mijn baas bij de firma Kinsbergen (Pontiac).
Ik heb bij Francis een ongelooflijke rijke opleiding genoten op het vakgebied en heb verschillende bezoeken mogen doen in Zwitserland onder zijn leiding.
Nogmaals proficiat Francis.


Dat is heel mooi Freddy.
Atijd prettig als je met een speciaal gevoel op je baas kan terug kijken,is helaas niet bij iedereen zo.
Wat doet de beste man nu ?

Freddy Schreef:

Als iemand deze titel verdient is het wel Francis
Cresens voor zijn grote verdienste en inzet voor
het echte vakmanschap in de horlogerie.

Interessant relaas Freddy.

Hij was mijn leermeester en na mijn opleiding mijn
baas bij de firma Kinsbergen (Pontiac).

Dit trof mij bovendien. Ik ben al enige tijd op zoek naar achtergronddocumentatie over Pontiac, maar ik stuit steeds op “Pontiac Firebird” e.d.

Reden voor mijn queeste is, dat ik zelf een Pontiac horloge (stijl eind jaren 50) heb met ETA 1256 erin, dat mij intrigeert. Kun je mij verwijzen naar info over Pontiac (evt. Fa. Kinsbergen)? Is er bijv. ooit ergens een beschrijving van het merk/de firma gegeven in een publicatie?

Voor mij ben jij al een grootmeester Freddy.(tu)
De manier hoe je met respect en warmte over deze man schrijft dan neem ik direkt van je aan dat het een bijzonder man is.

Hallo Freddy,

Leuk om dit te lezen. Wat mij intrigeert, is het merk Pontiac. Omdat ik een jaar of acht geleden een duikershorloge van dit merk heb gekocht, heb ik daarover 's wat uitgezocht, maar veel vind je op internet niet. Pontiac is uiteraard bekend van de reclameslogan: 'Zeventig meter viel ik diep, m’n hart stond stil, maar m’n Pontiac liep" (na de val van Wim van Est in een ravijn in de Tour van 1951). Wanneer de firma Kinsbergen met Pontiac is gestopt, weet ik ook niet, maar ik denk jaren '60. Ik zou het leuk vinden iets meer te weten te komen over Pontiac en met name van het horloge waarvan ik hier twee foto’s laat zien. Ik denk dat er een Valjoux 7733 in zit, maar jij weet ongetwijfeld (veel) meer. Bijvoorbeeld bij welke fabriek het is gemaakt, hoe oud het ongeveer is etc.

Alvast dankt en groet,

Johan

ik zou willen dat ik ook zo over mijn baas kon spreken :wink:

Anton ?

Een man met hart voor onze hobby, vast een mooie man om te kennen!
Mijn laatste baas heb ik voor het gerecht gesleept (met succes;)).

@Peter; De man is met pensioen maar nog altijd actief in de verenigingswereld van horlogemakers ed.

@Johan; De firma Kinsbergen Brussel is gestopt in 1986. Ik heb er gewerkt tot augustus 1975. Kinsbergen Amsterdam bestaat nog wel.
De Chrono Jumping is van voor mijn tijd bij Pontiac. Pontiac had een zeer groot gala aan calibers van As tot Venus.
In die tijd kenden de mensen maar Ă©Ă©n merk en dat was Pontiac Tic-Tac. Het waren zeer verzorgde horloges maar hebben ook klappen gekregen met de opkomst van de quartsen. Zijn toen ook begonnen met Japanners. Zij verdeelden ook Pulsar led horloges en als nevenmerk (goedkoper) had Kinsbergen het merk Laureat.
Het WAS een grote firma met naam en faam. Nu is Pontiac niet meer wat het vroeger was.
Op e-bay of ergens anders is er niets over te vinden, Pontiac is een verkoopsnaam en geen echt merk, te vergelijken nu met Rodania, Festina enz.

Freddy,

Dank voor je informatie! Weet je ook van welke bedrijven Pontiac in de jaren ’ 60 - '70 zijn horloges betrok? Omdat Pontiac een plakmerk was, neem ik aan dat ze enkele Zwitserse leveranciers hadden. Of importeerden ze onderdelen (kasten, uurwerken, banden) en werden die in Amsterdam in elkaar gezet. Weet je of er ergens iets over Pontiac gepubliceerd is? Ik meen me een artikel in “Horloges” te herinneren waarin de historie wordt beschreven, maar ik heb dat nummer helaas niet meer in mijn bezit.

Groet,

Johan

prachtig verhaal over je leermeester Freddy,

beide bij Kinsbergen gewerkt en nu beide zelfstandig horlogemaker,
net als jullie vaders,

benieuw wanneer er ook eens een stukje aan jouw word gewijd in dit blad?
of is dat al eens gebeurd,
en ik neem maar aan, dat jij zelf ook wel eens iemand onder je hoede hebt gehad ?

groet, André

Lunesa Schreef:

Reden voor mijn queeste is, dat ik zelf een
Pontiac horloge (stijl eind jaren 50) heb met ETA
1256 erin, dat mij intrigeert.

Dit is mijn Pontiac:

http://nl.sometimeago.com/watches/FRpontiac/index.html

Grappig hoe dit onderwerp een hele serie mensen aan het nadenken zet over Pontiac. Dat gebeurde bij mij ook. Jullie weten misschien dat ik nog maar net kom kijken bij het horloge gebeuren maar ik realiseerde me ineens dat ik het oude horloge van mijn vader ook nog heb. En dat is een…Pontiac.

Ik heb het net vanmiddag voor de eerste keer maar eens opengemaakt. Behalve dat het een model Simpatico is en er een uurwerk met 2641 (17 jewels) in zit weet ik er niets van. Het horloge loopt en het is “goed gebruikt”. Één van de weinig herinneringen aan mijn vader die ik heb.

Freddy, mooi dat je goede herrinderingen aan iemand heb. Een waardevol iets!

Groet,

Guus

Ik heb altijd diep respect voor vakmensen en hoewel ik nog nooit van mijnheer Cresens gehoord had, neem ik direct aan dat hij er een is. Mooi dat de genegenheid van Freddy voor die man zo goed uit zijn tekst naar voren komt.

Hallo Guus,
Je zegt dat in je vaders horloge een ETA 2641 in zit, dat is namelijk een damescaliber. Het zou kunnen dat er herenmodellen zijn met dat damescaliber in.
De simpaticoreeks is van de tijd toen ik er werkte.

De reeks Hydraulica en Gulfstream van Pontiac waren de topreeksen. Deze reeksen hebben jaren bestaan en waren uitgevoerd met verzorgde calibers. Voor de hydraulica reeks bijzonder ETA 2452, 2472, later 2530reeks tot 2783. Voor de gulfstream herinner ik mij nog het speciale platte automatisch caliber AS 1716 , dit voor de liefhebbers. Vele van hun modellen hadden toen tweedelige opwindstiften, dit voor kasten zonder bodem, uit Ă©Ă©n stuk. Spijtig dat ik zelf geen modellen meer heb van toen, misschien weer iets om op e-bay te gaan zoeken.

1 like