Hulp aankoop eerste vintage horloge

Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een eerste vintage horloge. Na heel wat topics hier gelezen te hebben ben ik verliefd geworden voor de flieger modellen. Na wat zoeken online heb ik een horloge gevonden maar ik kan moeilijk bepalen of het binnenwerk inorde is (op het eerste zicht) en welk type/merk het is.

Waarschijnlijk is er ergens hier al op het forum een topic geweest dat alles uitgebreid beschrijft. Moest dat zijn alvast mijn excuses. Maar zou het mogelijk zijn om me naar de juiste topics te sturen of me rechtstreeks de informatie nog eens aan te brengen ik heb enkele foto’s toegevoegd



Alvast bedankt,
Steven een beginnende verzamelaar

Eerste vraag is of er geen betere kwaliteit foto’s mogelijk zijn :smile:

Ik had gevraagd voor extra foto’s van zowel het binnenwerk als de binnenkant van het afdekplaatje achteraan (sorry voor de verkeerde vaktaal). Of dat daar eventueel een merk of een service teken was gezet. Op de nieuwe foto’s lijkt geen merk of service teken zichtbaar maar deze zijn zoals de vorige niet al te duidelijk.

Ik heb geen idee welk merk of uurwerk dit is, maar wil meegeven dat je, met name bij fliegers, erg moet opletten wat de grootte van het horloge is. Dit is op foto’s soms lastig te zien. Vintage fliegers kunnen vaak (te) groot uitvallen.

Dit is overduidelijk een re-dial en dus complete troep. Je ziet duidelijk dat het niet netjes gedaan is.

Oppassen !

De horloge zou 45mm zijn zonder kroon.

Bedankt voor al jullie hulp alvast!!

Dergelijke anonieme fliegertjes die god weet waar zijn gemaakt, inéén gepuzzeld of ‘gerestaureerd’, no thanks.

Is er misschien ergens een grotere winkel waar ik vintage/flieger horloges fysiek kan bekijken. (Regio Eindhoven)

dat zou ik ook wel willen weten,regio eindhoven horloges kijken kan alleen maar leuk zijn

Dit is een Russisch Molnija zakhorloge uurwerk waar één of andere creatieve Ukraïner een polshorloge omheen gebouwd heeft.

1 like

Lijkt me inderdaad een Molnija handwinder uurwerk en het horloge zelf een hobby projectje van een creatieve oostblokker.

Dat is dus inderdaad vrij groot. Zeker omdat het horloge bijna geen bezel heeft. Dan moet je toch een aardig formaat arm hebben om een dergelijk apparaat er mooi op te kunnen dragen.

Fliegers zijn gelijk ook een van de moeilijkere horloges omdat er weinig echte zijn en veel samengestelde troep.

Je zal je eerst moeten inlezen in de verschillende modellen en waar je op moet letten, een flieger is niet een horloge waar je zo maar even in stapt zeg maar. Tevens zijn echte fliegers meestal behoorlijk duur.

helvetia heeft wel een betaalbare flieger, moet je maar eens op zoeken.

Voor bijna alle vintage horloges geldt dat het vaak een mijnenveld is en dat je erg moet oppassen. Als je je een beetje inleest zul je dat op het forum tegenkomen. Heb je er geen verstand van, dan kan je voor nare verrassingen komen te staan. Zo ben ik ook door schade en schande wijzer geworden.

Wat is de staat van het horloge. Zit er nog een servicebeurt aan te komen? Vintage horloges worden vaak verkocht zonder recente servicebeurt (omdat je die kosten bij verkoop vaak niet terugkrijgt). Dat houdt in dat je extra kosten moet maken. Hou daar rekening mee.

Het komt voor dat vintage horloges niet meer origineel zijn. Uurwerk is vervangen (door een niet originele), wijzers en/of wijzerplaat kloppen niet en ziet het horloge er voor de leek netjes uit, dan is de kast vaak kapot gepolijst tot hoogglans.

Als je op zoek bent naar een vintage, kijk dan hier in het blauwe deel. Daar komen regelmatig hele nette horloges te koop van betrouwbare verkopers, voor een nette prijs. Vintage fliegers zijn niet de goedkoopste op de markt. Als je dan tegen een tegenvaller aanloopt, kost het ook wat. Er zijn zat leuke vintage horloges te koop, voor een schappelijk bedrag. Zo kan je voor jezelf ook nagaan of een vintage horloge je bevalt en kan je 'm altijd wel kwijt als je toch een keer voor een andere modelletje wilt gaan.

1 like