Hulp/advies keuze IWC Pilots Spitfire - Sinn 358 SA B E

Beste HF leden,

Met het aanstaande vertrek van mijn Tudor, ben ik actief opzoek naar een mooie vervanger (een pilot chrono). Nou zijn er 2 specifieke modellen op mijn pad gekomen tijdens deze zoektocht, namelijk:

Sinn 358 Sa Pilot B E (Blauwe dial op staal)

Sinn is voor mij nog vrij onbekend. Ik zie hier diverse Sinn horloges voorbij komen, maar deze specifieke chrono met blauwe plaat nog niet. In mijn zoektocht is al gebleken dat er amper aanbod is op de gebruikte markt voor dit model, waar wel mijn voorkeur naar uitgaat gezien het budget.

IWC Pilots Spitfire (IW387901)

IWC spookt al langer door mijn hoofd, waaronder ook de Mark XX. Echter moet de volgende toch echt een Pilot worden, en is de spitfire een serieuze overweging. Ook het tweedehands aanbod is stukken groter dan de Sinn. Ik heb al diverse HF leden gesproken over dit model, de tweedehands prijs is ook nog eens zeer aantrekkelijk. Toch hebben we het over flink prijsverschil.

Ben erg benieuwd of er HF leden zijn die een van deze, of wellicht allebei hebben(gehad) en mij wellicht tot de beste weloverwogen keus kunnen helpen.

13 likes

Ik heb beide merken als chrono gehad.
Van de IWC heb ik het meeste spijt dat ik hem heb laten gaan. Naar mijn mening een klasse hoger dan de Sinn.

Bij QWatches hebben ze een groene IWC. Zeer mooie kleur.

4 likes

Als de aanschafprijs de doorslag geeft dan gewoon voor de Sinn gaan. Ik vind dit blauwe model zeer fraai en het model is een winner. De IWC als de kas het toelaat. Die vind ik persoonlijk nog fraaier en het blijft een topper in een klasse hoger.

Beiden kun je imo geen buil aan vallen. Mooie keuzes. :ok_hand:

Ps de 358 kast (incl extreem bolle glas) is wel iets aan de dikke kant. (ook in verhouding tot de diameter)

1 like

Dankjewel!

Het ding met de Sinn is dat er amper aanbod is op de gebruikte markt.
Weinig aanbod, dus de afschrijving op de Sinn zal in verhouding denk ik lager zijn.
De Sinn zit op een nieuwprijs van ruim €3.000, ik zie er enkel 1 op chrono in Duitsland met lederen band voor €2.550, wat ik wat veel vind…
Ik kan niet goed inschatten wat de reële waarde zal zijn van deze Sinn.
Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met sommige Oris horloges, die schrijven makkelijk 50% af na een jaar. Dan zou ik €1500 - €1750 voor de Sinn wel een leuke prijs vinden.

Echter is er voor de IWC veel meer aanbod. Ik heb diverse HF leden gesproken en deze zijn goed te vinden voor < €4000 op de gebruikte markt, wat ten opzichte van de nieuwprijs wel erg aantrekkelijk is…

1 like

Gelijk even gespiekt bij Q, ik zie de groene inderdaad staan.
Echter wel wat buiten het budget momenteel.
Ook ruim 2K boven de prijs van de Spitfire.

1 like

Ik denk dat de IWC z’n waarde beter zal behouden dan de Sinn. Dat is een overweging.

1 like

Ik wilde 'm nog noemen. Ik zou voor deze gaan. Gulden middenweg qua prijs en een geweldig model.

1 like

Nieuw verkoop is ook minder dan IWC en het is meer een liefhebbers merk.

Dat gezegd te hebben zou ik een limited groene of blauwe plaat Sinn 103 eerder kopen dan een IWC. Die zijn zo geweldig mooi. Iets duurder en moeilijker te vinden, maar als je geduld hebt zeker te vinden.
Die specifieke modellen behouden hun waarde trouwens beter dan een IWC.

Uhrforum is trouwens een goede plek voor een gebruikte Sinn.

Je zou ook nog eens een IW371701 kunnen overwegen. Ik ben zelf niet zo’n fan van de lume op de IW387901.

Zelf de 371701 gehad, indrukwekkend horloge en tegen redelijk scherpe prijzen te vinden op Chrono. Als voordeel dat er een standaard Valjoux in zit wat de serviceability (?) ten goede komt; ik weet niet wat er in de 387901 zit?

Vond de afwerking en zeker de kast indrukwekkend. Zelf ingeruild als onderdeel van de aanschaf van een Speedy, wat mijn grail is, maar echt een goed horloge.

1 like

Ben bekend met onze duitse buren op Uhrforum. Heb daar al zitten neuzen voor de Sinn 358, maar zonder succes. Als je ze al tegen komt, dan iedere keer met de zwarte dial, terwijl ik echt zoek naar de mooie sunburst blauwe dial…

De 103 heb ik ook gezien, maar kwa design gaat mijn voorkeur toch uit maar de 358 sa.

1 like

De speedy was mijn eerste “echte” horloge. Deze destijds verkocht voor aanschaf van een Rolex Datejust. Speedy blijft een topper!

1 like

Kijk ook een bij Laco. Die bieden ook een Chrono in piloot style aan. En qua aantrekkelijk!

1 like

Nooit van gehoord, maar ik zie inderdaad een design wat HEEL VEEL lijkt op een IWC haha.
Uurwerk is zo te zien het zelfde als de Sinn, de SW500 25 jewels.

Merk is voor mij totaal onbekend, zal er eens induiken.

1 like

Duitse kwaliteit!!

Zijn bekend vanwegen de Flieger!

1 like

Persoonlijk heb ik het idee dat juist Sinn waardevaster is, vooral als het wat zeldzamere horloges zijn, zoals de 358 in blauw.
Ook sommige 356 zeer waardevast, en ook 556 en ezm3 prijzen vind ik nog relatief hoog tweedehands tov nieuw.

Misschien ben ik niet helemaal neutraal daar ik een echte Sinner ben :stuck_out_tongue_winking_eye:

De getoonde IWC is wel echt top, en als het budget het toelaat zou ik die proberen te scoren.
Zelf heb ik m’n radar aangezet voor een CF3, alleen die zijn dan weer onvindbaar en dan ook zeer prijzig…

2 likes

Bedankt voor je inbreng!

De CF3 is inderdaad ook een prachtig exemplaar!

Ben het met je eens dat de Sinn (zo lijkt het) waarde vaster is als je het afzet tegen de nieuwprijs. Dat is in het geval van de IWC op de tweedehandse markt wel gunstig, omdat ik die afschrijving niet betaal. Heb net ook een mooie IW387902 gevonden (bronze met groene plaat).
Die vind ik ook super gaaf, maar ben een beetje huiverig voor de patina van het brons…

3 likes

Nice die groene IWC!

PS: er is ook een groene 358! :slight_smile:

1 like

Ik ken Sinn niet zo goed maar weet wel dat deze IWC een feature heeft dat je het bandje snel kan wisselen. Deze spitfire kan een strap monster zijn dus dan is zo’n feature best groot voordeel.

1 like

Inmiddels voor beide een gezocht topic uitgezet, tot op heden nog geen aanbiedingen :face_with_peeking_eye: De Sinn verwacht ik ook niet echt, maar de IWC moet toch wel rondzwerven hier ergens…

Zojuist een Laco gekocht! De Kiel.2 wit met zowel stalen band als leer. Hoogste versie uurwerk en dubbele AR coating :sunglasses:

Vond de IWC Mark XX in het wit altijd super gaaf en de IWC chrono Spitfire, dit is eigenlijk een kruising tussen die 2 :grin:

9 likes