Hulp bij aanschaf nieuw horloge (HAQ)

Naast de Certina Precidrive die ik heb ben ik op zoek naar een tweede analoog HAQ (High Accuracy Quartz). Het hoeft niet persé een HAQ te zijn, maar wel belangrijk is dat het een kwalitatief goed uurwerk heeft. Het budget zal ongeveer rond de 800 euro zijn en het hoeft niet nieuw, wel graag met doos en papieren. Verder zou het mooi zijn als het horloge een perpetual kalender heeft. Als laatste vind ik het erg belangrijk dat de secondenwijzer precies op de indices slaat (bij Japanse horloges (Seiko, Casio, Citizen) geen probleem, maar bij Zwitsers vaak wel (Certina, Maurice Lacroix).

Natuurlijk heb ik al zelf al zitten rondkijken en welke in aanmerking komen zijn iig:

• Breitling Colt
    Vind het model mooi, voornamelijk de oude uitvoering (38 mm). Het betreft dan enkel geen SuperQuartz, maar een ETA kaliber, nauwkeurigheid van ± 10 seconden per maand of beter misschien? Verder volgens mij ook geen perpetual kalender. Het wordt dan wel een tweedehandse, wat nieuw zijn ze boven mijn budget.
  • Longines Conquest VHP
    Is naar ik heb gelezen het meest nauwkeurige (non-atomic sync) quartz uurwerk wat er is (± 5 seconden per jaar). Verder heeft het een perpetual kalender. De ideale kandidaat dus. Echter, hoe is de afwerking van Longines in het algemeen en deze Conquest VHP in het bijzonder? Is dit vergelijkbaar met het hogere segment als Breitling, Omega, Rolex, etc. of toch wat minder? Daarnaast heb ik een review gelezen waarin het bandje helemaal ‘afgemaakt’ werd, het zou niet goed af te stellen zijn en vervelend bij het dragen. Heeft iemand hier ervaring mee?
  • Casio Oceanus ocw-s100-1ajf
    Ik ben zelf nogal weg van Casio, vandaar dat ik deze ook meeneem in mijn overweging. Het horloge is zeker nauwkeurig met de ‘atomic synch’ en is naar wat ik in verschillende reviews heb gelezen erg goed afgewerkt. Is nieuw de voordeligste van de drie en is ook nog volledig van titanium. Het enige (grote) nadeel vind ik dat de wijzers en dan met name de secondenwijzer een stuk te kort zijn.

Welke van deze drie zouden jullie mij aanraden en waarom? Hebben jullie verder nog suggesties van quartzen die ik met dit budget in overweging kan nemen? Alvast hartelijk dank!

Ik denk niet dat je de longines in die prijsklasse kan vergelijken met de afwerking van een Breitling, Omega of Rolex.

Mee Breitling ben ik zelf er tevreden ik weet alleen niet hoe de oudere colt modellen zijn…

En de Casio… ik vind het niet echt tussen de andere 2 passen.

Dus uit deze 3 zou ik voor een Longines gaan omdat ik denk dat de afwerking en kwaliteit wel goed is (alleen niet vergelijkbaar met een prijsklasse van 2500-5500).
En je hebt voor jou budget volgens mij wel een nieuwe.

Het ligt er maar net aan waar je voorkeuren liggen.

1 like

Is Citizen niks? Hun radiografisch gestuurde horloges zijn zo exact als het maar kan zijn.

2 likes

@watchup, dank voor je antwoord. Heb je voorbeelden van een mooi model van Citizen? Het enige wat ik heb gevonden wat me aanspreekt is de CB1070-56, bij de andere zijn de wijzerplaten me te druk. Heb je trouwens ervaring met het Eco-Drive movement, betrouwbaar?

@Davy91, dank voor je antwoord. Op welke punten denk je dat de afwerking van de Longines minder is dan de afwerking van Breitling, Omega of Rolex? Is dit met name de kast of de band bijv.? Wat betreft de Casio heb je misschien wel gelijk, het is ook geen zwitser, maar wat betreft model past hij er wel aardig tussen denk ik zo, beetje sportief, maar ook niet te sportief en zeker geen dresser…

Als ik op het model google zie ik een redelijk strak model. Citizen heeft daar meerdere mooie modellen van in hun assortiment .
Eco-Drive is al heel , heel lang, een bewezen okiedokie . Niks mis mee dus.

Graven en graven op “het net” is het advies. Check ook de zogenaamde “JDM” horloges. (JDM) Japanese Domestic Market.)

1 like

Ik kan de 262 kHz horloges van Bulova warm aanbevelen, heel veel horloge voor je geld. Daarnaast zeer precies!

Bulova CURV 96A205. Ongeveer €650.

4 likes

Wellicht is dit een optie?

3 likes

Het horloge is juist niet nauwkeurig met atomic sync. Het horloge kan seconden per dag afwijken, maar omdat ie zich gelijk richt op de tijdszender zul je het nooit weten. Een Longines VHP, Bulova Precisionist, GS of The Citizen is wel nauwkeurig, en die hebben dan ook verder geen sync nodig.

Niet dat ik op die gronden iets tegen de Oceanus heb, maar het is een verschil in filosofie wat je mee kunt nemen in je beslissing. De enige echte HAQ in dit rijtje is de Longines Conquest, en ik zou zeggen dat dat gelijk het mooiste horloge is van de drie.

Bovendien: Wat ik wel op de Oceanus tegen heb is het feit dat de band geïntegreerd is. Het is geen swapper.

Kortom: Conquest kopen, mooie leren band bij en klaar is kees.

2 likes

@Jurtz Met de modellen van Bulova heb ik niet echt een ‘klik’, vind het design nogal vooruitstrevend ;). Die 262 kHz modellen hebben toch een glijdende secondenwijzer, dat is dan wel weer gaaf! Weet je precies :wink: hoe precies deze modellen zijn?

1 like

@Sjoesbal, volgens mij is dat het horloge wat ik eerder noemde, de CB1070-56 is het niet? Mooi horloge inderdaad! Alleen de secondewijzer vind ik ook hier iets te kort, of ben ik dan een zeikert ;). Wel weer mooie indexen en een rustige wijzerplaat. Mag ik vragen hoeveel je er voor hebt betaald?

@Fate_Amenable_To_Change. Dank voor je antwoord. Daar heb je zeker een punt, maar het gaat mij ook om de praktische toepassing, omdat hij minstens iedere dag synchroniseert ben je altijd verzekerd van de juiste tijd en Casio kennende zal hij geen tientallen seconden per dag achterlopen (voordat hij synchroniseert):wink: . Verder neemt hij natuurlijk ook zomer/wintertijd mee, dat is wel een voordeel. Het is inderdaad wel een andere filosofie en mij staat de filosofie van een echte HAQ me ook iets meer aan…
De band van de Oceanus vind ik dan weer geen probleem, heb eigenlijk sowieso liever metaal :slight_smile: Je advies van de Conquest neem ik zeker ter harte, maar een leren bandje wordt het niet, liever het originele metaal (tenzij deze echt beroerd is :stuck_out_tongue:)

1 like

Even op Ebay zoeken op credor 8j en grand seiko 8j dan vind je hele mooie HAQ’s (± 10s per jaar) binnen je budget.
Hou wel rekening met invoerrechten.

1 like

Ik heb zowel de oceanus als de vhp.
Beiden zijn prachtig.
De Longines springt er voor mij uit omdat ie het zonder syncen doet.
De Longines is ook een vet horloge om je pols.
De Casio is kleiner, lichter en verfijnder.
Maar met de Longines heb je een kloeke klok om de pols.
De subtiele lichtinval en blauwe nuances op de indices van de oceanus zijn schitterend terwijl de lume op de vhp weer prachtig is net als de mooie secondenwijzer met rood accent van de vhp.

4 likes

Binnen de 10 seconden per jaar! :wink:

1 like

@SybrenAnne, dat zijn goede tips. Ik neem aan dat Grand Seiko alleen tweedehands voor dit budget beschikbaar is :stuck_out_tongue:? De Credor lijn ken ik alleen van horen zeggen. Hoe worden deze gepositioneerd ten opzichte van Grand Seiko?

@hendrikjandetuinman, je bent een gezegend mens :wink:. Wat denk je van de afwerking van deze twee klokken (kast, band, etc.), springt er eentje uit? Bevalt de metalen band van de Longines jou wel? Dat van die lume vind ik wel een pluspunt trouwens, de Oceanus heeft volgens mij echt een marginale lume… Wel moeilijk hoor. Jouw voorkeur gaat uit naar de Longines heb ik het idee, goed om te weten :slight_smile: .

Ja, wel gebruikt.
GS en Credor zijn broertjes…

Lees deze even.

3 likes

Thnx. De afwerking van beide is top.
De Longines heeft mijn voorkeur idd omdat ie het op eigen kracht doet. Voelt ook zeer solide aan en is veel steviger dan de Oceanus. Mooie stevige band die kinderlijk eenvoudig op maat te maken is.
De Oceanus is licht elegant en heeft speelse blauwtinten. keuzes keuzes, het is het schitterende hobby.:sunglasses:

1 like

Haha, inderdaad, deze hobby is prachtig, ook het lezen erover en het discussiëren met andere fanaten geeft al veel lol. De Longines blijft zeker in het lijstje staan, maar eerst nog even goed nadenken en voor- en tegens afwegen…:slight_smile:.

1 like