Hulp bij beoordelen Rolex datejust met linnen dial 1967

Goedendag mede horloge liefhebbers.

Sinds de aankoop van mij Tudos Pelagos wil ik graag een Rolex Datejust (1601) met
een gouden lunette en een goud/staal jubileum band uit mijn geboorte jaar 1966 erbij hebben.
Nu ben ik meer dan een jaar niet actief op zoek geweest door omstandigheden maar het begint weer te jeuken. Ook omdat ik de prijzen zie stijgen.

Nu heb ik er een gezien uit 1967, ik weet niet mijn geboorte jaar maar deze zit er niet ver vanaf, die ik persoonlijk erg mooi vind en ook in NL beschikbaar is.

Ik ben geen kenner en wil graag aan de kenners hun mening vragen over onderstaande horloge.
Misschien is het horloge zelfs wel bekend bij een van de forum leden.

Dit horloge word aangeboden in NL voor €3000,-.

Referentienummer: 1601
Merk: Rolex
Model: Datejust
Opwinden: Automatisch
Materiaal horlogekast: Goud/Staal
Materiaal horlogeband: Goud/Staal
Jaar: 1967
Staat: Zeer goed (Tweedehands, geen tot vrijwel niet zichtbare gebruikssporen)
Inbegrepen bij de levering: Met doos, zonder papieren
Geslacht: Herenhorloge/Unisex
Prijs: 3.000 €
Beschikbaarheid: Meteen leverbaar
Kaliber: Opwinden Automatisch
Kaliber/uurwerk: 1570
Gangreserve: 40 h
Aantal jewels: 26

Materiaal horlogekast: Goud/Staal
Diameter: 36 mm
Waterdicht: 10 ATM
Materiaal lunette: Geelgoud
Glas: Plexiglas
Wijzerplaat: Goud (massief)
Uurmarkeringen: Geen cijfers

Materiaal horlogeband: Goud/Staal
Kleur horlogeband: Goud/staal
Breedte bandaanzet: 20 mm
Sluiting: Vouw
Materiaal sluiting: Staal
Functies: Datum

Overig: Centrale seconde, Geschroefde kroon

Ik heb bij de verkoper de vraag neer gelegt of deze recentelijk geserviced is en
of er documentatie is van deze buurt .

1 like

Obv deze foto’s kan ik moeilijk oordelen of de brushing nog in orde is, maar hij lijkt nogal rond (kan aan mijn ogen liggen icm de kleinere foto’s). Vraag ook even hoeveel rek er ip de bamd zit en welke lengte deze heeft.
@HanDavinci weet veel over dit soort foute horloges.

3 likes

Ik roep veel over dit soort foute horloges :upside_down_face: Maar ik leer er wel elke dag nieuwe dingen over.

Funfact die ik eergisteren op heb gepikt; wanneer er een streepje tussen de Oyster en Perpetual staat betekent dat dat de DJ uit de overgangsperiode komt toen ze van radium naar tritium zijn gegaan. Dit om aan te tonen dat dit de tritiums waren of platen die ‘gewashed’ zijn, dus waar eerst radium op zat.

Maar met nergens verstand van en overal een mening over zeg ik dat hij overduidelijk gepolijst is of gewoon afgesleten. Maar dat is ook niet gek gezien de leeftijd.

Wanneer je een 51 jaar oude DJ in mint staat wil kopen moet je wel iets meer meebrengen dan 3000 euro.

Als je hem per se uit 1967 wil zou ik me niet teveel focussen op de orginele brush op de lugs, maar meer om de onderhoudsgeschiedenis en de rek op de band.

Je kan gerust om zo’n foto vragen:


Sidenote: een jubilee restauratie kost 475 piek. Een reminder

Maargoed, nu mijn persoonlijke mening. Ik zou niet kunnen genieten van een afgesleten model, wetende dat je met een beetje zoeken en misschien iets budgetverhoging een beter exemplaar kan vinden. Het enige wat je dan moet laten vallen is de 1967 eis.

Ik wilde eerst ook dat de DJ uit 1988 moest komen, maar dan was ik de mooiste ever (:heart_eyes:) misgelopen.

Hier een foto van een 1601 TT in iets betere staat:

Van die dikkere lugs en scherpere bezel zou ik veel meer genieten. Succes!

2 likes

Geen verstand van Rolex, maar heb er best veel voorbij zien komen.
Ehm, is zo’n linnen massief gouden plaat in deze staat niet een forse ‘extra’ ? (ik zag em nog niet eerder, maar, geen verstand van Rolex verder, dus)

Als je dan toch voor goud/staal gaat, dan vind ik deze plaat fantastisch.
Misschien niet relevant verder, wanneer ze ruimschoots te vinden zijn (maar, dus geen verstand van Rolex :wink: Puur op gevoel)

Het horloge ziet er verder prima uit, trouwens (wat slijtage op de lunette) Ben benieuwd naar de ‘rek in de band’ !

1 like

Afgaande van de foto’s zou ik de bezel veeeel scherper willen. Zou hem niet eens overwegen.

Ik denk dat je punt nu duidelijk is Ernst :joy: Ik ook niet.

Misschien wanneer je een andere 1601 wijzerplaat koopt, swapped en de plaat los verkoopt je wel iets winst maakt.

Maar zo speciaal is die linnen wijzerplaat ook niet, dus dat valt wel mee. Ik zou er niet extra voor betalen, de kast, bezel en band zijn belangrijker bij een DJ. Die wijzerplaten zwerven overal wel rond.

Gaaf zijn ze wel:

1 like

Deze staat bij Langedyk Watches te koop. De bezel mist zijn vorm. Ik vind de kleur van de wijzerplaat niet mooi. Servicegeschiedenis en staat van de band zijn belangrijk. De prijs is niet al te hoog. Ik zou 1.000 meer uitgeven voor een knappere. Mocht dat kunnen natuurlijk.

Edit: zie hem niet staan bij Langedyk, verkeerd gezien.

Zou hem ook overslaan om de nare beschadiging op de bezel (lijkt zo op de foto’s in ieder geval):

De kleur komt op mij veel meer als geelgoud over dan de plaatjes hier boven.
De foto’s zijn overigens van zeer belabberde kwaliteit. Ik zou dan wel een haarscherpe foto willen zien van de plaat. Maar, hoe dan ook, ik vind zo’n gouden plaat fantastisch (zie hem hier voor het eerst even ‘bewust’)

De plaat heeft op anderhalf voor 12 ook een plekje in de rand.
En er zit vermoedelijk veel rek in de band als ik de afstanden tussen links vergelijk.
Toch een redelijk net maar gedragen horloge all in all, de prijs zal dan naar beneden moeten?

Mooi! Doe je weer een euro in de pot, dank je.

1 like

:joy:

Ja, doe ik :money_with_wings:

1 like

Overgepolijst.

Ik zou zelf naar een ander exemplaar opzoek gaan.

Dank voor jullie antwoorden.
Hier leer ik van en zal bij het verder zoeken op de punten die genoemd worden letten.

Het aanbod voor zon rolex is erg groot als je zoekt vooral als het bouwjaar niet belangrijk is.
Ik zoek een mooi, goed en liefst zo orgineel mogelijk exemplaar.

Exact.

Ik mag hem van @flowert niet meer zo vaak laten zien, maar ik kan iedereen een two tone DJ aanraden.

5 likes

Gekkenwerk.

Hier nog een two tone DJ:

1 like

Heb je nog 50 piek over voor een botox en kun je makkelijk voor een jaar of 12 jaar jonger doorgaan.

2 likes

Túúrlijk wel. Ik ben allang blij dat je voor een wijzerplaat met urenmarkers bent gegaan. :+1:

2 likes

Zo dat is een nette prijs! :ok_hand:

1 like

Haha schei uit, ik hoef niet eens te zeggen welk woord ik daarvoor gebruik.

En als ik een witgouden DD kan bemachtigen met deze dial…

…kan ik me net zo goed afmelden van het forum. Dan ben ik set for life :heart_eyes: Hotdamnnn

3 likes

Over wansmaak gaan we ook helemaal niet twisten, lieve Han. :+1:

Trouwens ff een serieuze vraag: bestaan er ook wijzerplaten voor de 1803 met zilverkleurige markers? Behalve de standaard zilverkleurige wijzerplaat?