Zoals vermeld in de titel ben ik op zoek naar een Militaire Chronograaf.
Natuurlijk heb ik uren het internet doorgespit en mij verdiept in de verschillende modellen en afgeleiden van de originele “Bundeswehr” Tag Heuer 1550.
Nu heb ik zelf ook een aantal eisen en wensen die samen met de Tag in de kookpot moeten en na uren sudderen een heerlijk horlogesoepje op moeten leveren. Figure of speech.
Goed, klaar voor?
Eisen:
Buget is max €2500,-
Absoluut geen vintage, ik wil niet babysitten
Bi compax chrono, dus met twee subdials.
Bi directionale bezel
Beschermde pushers en screw-down crown
Minimaal 10 ATM, zie geen babysitter
Matte kast, geen grote polished delen
Ook nog wensen zeker, natuurlijk!
notoire flipperaar dus courant merk is +1
Matte dial
Authentiek correct font
Lug breedte van 20mm
een maat rond de 43mm
Fly back
ben geen groot liefhebber van een stalen bracelet maar als het erbij kan dan altijd.
gebold saffiertje? Graag!
etc… But you got the picture I guess.
Het grootste punt waar ik steeds over struikel is dat je in deze prijscategorie voornamelijk chronografen vindt die gebruik maken van het Valjoux 7550 model. Of varianten daarop.
Ergo, je hebt direct een horloge van 15mm dik.
Ik weet dat ik op zoek ben naar een speld in de spreekwoordelijke hooiberg maar ik wil graag jullie kennis aanspreken om een suggestie aan te brengen die onder de 15mm dikte ligt.
Modellen de revue gepasseerd maar om diverse redenen afgevallen:
Deze Guinand ligt tot nu toe op koers maar 15.8mm dik en ik vrees dat ik er dik op moet inleveren wanneer ik wel ooit bereid ben een zak piekeronies neer te leggen voor een Zenith Pilot type 20.
En de wildcard is voor de Damasko. Meer een pilot met de blauwe wijzer en de driehoek op de twaalf. Desalniettemin eentje die nooit geheel verworpen is. Waarschijnlijk door de onverwoestbare uitstraling.
Voor een echte niet-vintage militaire flyback blijven trouwens alleen Zenith en Blancpain over, geloof ik. Dus inderdaad Typo CP of de bloedmooie maar schreeuwend dure Air Command:
Voor het bedrag zou ik geduldig zoeken naar een Type XX van Dodane. Jaja, is vintage. Maar wel de real deal en geen deskmilitair. Al gaan die vaak ook richting de 3000
Worn by Royal Navy Pilots in the 80s and 90s. Valjoux 7765, all Swiss-made to MOD specification. These are new old stock so the Tritium luminous is not very bright and is very low glow. A real collector’s item that can be worn as an every day watch. We cannot make this watch in this exact form as the Tritium paint is no longer available. We are down to the last few of these now.
CWC Mechanical British chronograph watch
30 minute chronograph with constant seconds dial
Issued circa early 1980s to RN pilots
Stainless steel case with fixed bars
Acrylic glass
Reliable and accurate Swiss mechanical chronograph movement
Valjoux 7765
Power reserve approximately 48 hours when fully wound
Fixed bars, supplied with 20mm NATO grey CWC strap
Mooi zoekertje Jos. Echt iets waar zich men de tanden op stuk bijten kan. Is ook duidelijk te zien aan het aantal reacties. Beatertje tot 1000 piek kent ieder wel.
Meine gute wat een eisen en wensen voor een relatief beperkt budget dan van 2500 euro en het mag geen vintage zijn. Zou niet weten wat er in die categorie zit wat aan al je eisen voldoet…
Enige wat mij te binnen schiet dat is die mooie Aquastar. Volgens mij was dat ook een duiker met een militaire historie.
Mooi horloge! Airain type 20 heruitgave. Frans merk met serieuze historie. Nieuw leven ingeblazen door Nederlandse ondernemer/ horlogeliefhebber. Helaas nog niet beschikbaar, maar gepland voor juli dit jaar… Ik wil hem wel!