Hulp bij eerste horloge

Hallo allemaal,

Laat ik even beginnen mezelf kort voor te stellen. Mijn naam is Vincent, 28 jaar en al jaren enthousiast van horloges.

Sinds een jaar begin ik ook interesse te hebben in de horloge techniek van mechanische horloges.

Op advies van de YouTuber Marcus beter bekend als Wristwatch Revival. Heb ik een oud zakhorloge gekocht voor €30,- via marktplaats om eens onder de loep te nemen en proberen te reviseren.

Het openen van de kast aardig gelukt en het uurwerk ligt eruit. Nou kom ik er helaas achter dat de ‘hairspring’ van het ‘balancewheel’ kapot is.

Helaas ligt het vervangen hiervan ver buiten mijn comfortzone.
Wat moet ik doen om succesvol dit horloge weer gangbaar te maken.

Groet en alvast bedankt voor tips en tricks.
Vincent

5 likes

Dit uurwerk is een cylindergang met roest en kapotte balansveer, dit is geen uurwerk om het sleutelen aan horloges van te leren.
Koop een Unitas/ ETA 6497 kloon dan heb je een nieuw uurwerk waar nog geen problemen in zitten.

1 like

Welkom bij de club Vincent .

1 like

Zoals al aangegeven is dit een heel lastig project om mee te starten. Begin met een werkend werkje, haal het uit elkaar en zet het weer in elkaar. Grote kans dat het niet meteen lukt maar dan weet je wel dat het gewerkt heeft en het aan je eigen vaardigheden ligt.
Kijk voor een goedkope unitas kloon (bv Seagull ST36). Een heel fijn werkje om mee te beginnen. Op school worden hiermee de eerste stappen op aangeleerd. Voor een dergelijk werkje kun je ook genoeg wijzerplaten en kasten krijgen. Zo kun je dan ook nog je eigen horloge samenstellen.

Succes.

2 likes

Niets aan bovengenoemde toe te voegen, behalve een link naar een kloon welke perfect oefenmateriaal is.

€ 32,28 38%OFF | Mechanische Hand Winding 6497 St36 Horloge Beweging P29 44Mm Rvs Horloge Case Fit 6497/6498 ST3600 Beweging Horloge

Je hebt echter ook materiaal nodig. Dit is een heel ander verhaal. Mocht je daar tips over willen, stuur je me maar een PB

1 like

Welkom bij de club Vincent.

Welkom hier bij HF !
Naar een horlogemaker gaan lijkt mij.

Ik ben ook begonnen met dit werk, ben nog bezig materiaal aan het verzamelen en idd dit het advies van Marcus. Ik zou kijken of je ergens nog zo’n uurwerk kan vinden voor spares. Lastig is dat je wel moet weten wat je nu hebt. Ik heb er inmiddels verschillende liggen, en van sommige is het een heel puzzelwerk om het juiste type/model te achterhalen. Gelukkig is er internet en zijn er heel veel mensen die posten. Heb je een foto van de hele achterkant ?

Bedankt allemaal voor de berichten.

Het is met gelukt om de rest van het uurwerk weer gangbaar te maken. Ben ik best trots op.
Klokje gaat op de plank totdat ik wat meer vertrouwen heb in mijn eigen werk.

@Nash ik heb je een PB gestuurd.

2 likes