Hulp bij Fortis Trueline

Fortis True Line Datum tussen 1966 en 1970
Beste medeliefhebbers,
Onlangs hier op het forum het bovenstaande klokkie kunnen aanschaffen. (misschien hadden jullie hem wel zien staan) Ik heb een groot zwak voor het merk Fortis ontwikkeld en had bij het zien van dit horloge het gekke idee hem op te knappen.



Goed het binnenwerk is op dit moment onderweg naar de fabriek. ( als we het doen, dan doen we het goed!) De bedoeling was dat ik dit helemaal zelf ging doen, maar na dat ik begon kwam ik tot de conclusie dat mijn ervaring nog niet genoeg is om het helemaal zelf te doen……:smiley:




De kast gaat opnieuw in een laagje goud bij een bevriende juwelier. Duur grapje maar het is het vast waard!
Maar nu komt het, de wijzerplaat, zoals jullie zien op de foto’s, is aangetast. Ik vind het ergens wel horen bij een vintage horloge, maar een kennis vertelde me dat er een soort van database is van alle wijzerplaten. Een wijzerplaat is vaak een soort stempel ( behalve dan de handbewerkte iets met een g…ofzow Brequet is er goed in :D) De oude wordt dan helemaal kaal gemaakt en de originele structuur word er dan handmatig weer opgebracht. Kosten zijn rond de 200 eurie……

Dilema dus….jullie hulp!!:
Mijn mening is dat het er misschien wel bij hoort en dat ik het zo moet laten, het horloge laten lopen is natuurlijk het belangrijkste.
OF toch de wijzerplaat wel laten opknappen…
Help!!
Groet
DJ

Ik zou 'm zo laten en/of eenzelfde scoren met een knappe wijzerplaat.
Ze komen wel voorbij op de bay.
Succes met je beslissing!

mvg, Frans

Moeilijke afweging, ik heb een oude Rus waarvan je duidelijk kan zien dat wijzerplaat niet netjes meer is. Maar ik hou het toch maar zo.
Ik denk ook niet dat iedere wijzerplaat zomaar opgeknapt/opgewerkt kan worden. Maar dat weet ik ook niet.
Een database waar alle wijzerplaten instaan? Daar heb ik niet van gehoord.

Even een paar fotootjes van m’n Rusje uit de jaren '60, met verschillend licht inval:

@ tjvreeken

allereerst lekker klokkie, en de wijzerplaat heeft idd wel iets!

Van die database had ik ook mijn twijfels…of misschien heb ze nog steeds LOL.
het lijkt me ook haast onmogelijk om alle wijzerplaten te verzamelen…das pas een uitdaging.
Het schijnt zo te zijn dat er een bedrijfje is die iig heel erg ver komt met het herstellen van platen. Hoe het precies zit zal ik bij mijn volgend bezoek( ophalen stalenband B42 grin) zekers vragen.

mijn gevoel om het zo te laten wordt trouwens wel sterker.

Groet
DJ

@ frans53

:smiley: das mijn tweede tabblad LOL
tis idd wel een goed idee, je komt alleen vaker de stalenversie tegen…met zilverkleurig ( zal wel geen sterling zijn) plaat. En das geen combi
geduld wordt beloond

Gr
DJ

Punt voor mij zou zijn dat je met al die investeringen misschien zoveel geld kwijt bent dat je van de totaal som misschien wel een aantal horloges van dit model kunt aanschaffen gezien de vraagprijzen op de diverse fora.
Maar dat zou mijn overweging zijn, nogmaals succes gewenst!

mvg, Frans

DJ77 Schreef:

@ frans53

:smiley: das mijn tweede tabblad LOL
tis idd wel een goed idee, je komt alleen vaker de
stalenversie tegen…met zilverkleurig ( zal wel
geen sterling zijn) plaat. En das geen combi
geduld wordt beloond

Gr
DJ