Hulp bij mankementen aan Poljot 3133

Mijn Poljot Sturmanskie heb ik een tijd geleden gekocht uit Rusland, maar na een korte tijd begon het horloge erg onnauwkeurig te lopen (zie foto van Timegrapher). Wat zou het ongeveer kosten om dit uurwerk een grote beurt te geven en heeft iemand een adres hiervoor? Ik heb zelf geen idee wat al deze lijnen op de timegrapher betekenen

2 likes

Was er geen muziek of lawaai toen de test was gedaan ?
Er schijnt verchillende problemen te zijn. Maar ik ben niet erg gewoon aan die electronische apparaat.
Ik gebruik een oude met een papier rol. :wink:

4 likes

Kijk, zo werkt dat, ik werk daar zelf ook mee, maar heb wel een electronische voor snelle testen.

3 likes

Is het horloge niet gemagnetiseerd?

2 likes

Een snelle jongen. Op de timegrapher zie ik + 258 sec per dag, dat is redelijk te veel, dus als dat niet meer bij te regelen is met het kompasje op de balans, denk ik ook: demagnetiseren! Kan ook een enigszins verkleefde balansspiraal zijn.
Verder zie ik een amplitude van 233 graden. Dat is voor een oud horloge niet echt slecht, maar dat zou er aanzienlijk beter (275?) uit kunnen zien na een servicebeurt.
7,9ms is een behoorlijk ‘scheef tik’(het verschil tussen de ene kant op en de andere kant op van de balans beweging, de ‘tik’ en de ‘tok’). De optimale waarde is 0,0ms maar een waarde onder de 1,0 zou al aardig goed zijn voor zo’n ouwe Rus. Dat wijst ook op de noodzaak van een kritische blik op de balans en de noodzaak van een servicebeurt.
De waarden zijn dusdanig dat het allemaal nog wel op te lossen lijkt. Ik kan het zelf ook niet (Sturmanski aan de wal), maar een ervaren (amateur) horlogemaker kan dit wel in orde krijgen, denk ik. Genoeg van die wizards te vinden op het forum.
@Vouwfietser is goed in ouwe Russen.

5 likes

Klopt helemaal! :innocent:

2 likes

Het was stil op het moment van de ‘test’

Ik geloof van niet, zowel voor als na het demagnetiseren kreeg ik dit soort grafieken

Duidelijk dan is er meer aan de hand.

Bedankt voor de tip! Het zou erg fijn zijn om hem weer werkend te krijgen

1 like

Verkeerd ingestelde lift angle op de grapher kan ook verschil maken…

1 like

Waarschijnlijk plakken er een paar windingen van de spiraalveer aan elkaar door vuil of smeermiddelen die daar niet thuis horen.
Ik kom dat meer tegen bij oudere horloges dan magnetisme.

Het kan ook nog zijn dat de spiraalveer ergens de balansbrug raakt. Is de spiraalveer nog wel mooi vlak ?

1 like

Ik heb hier nog wel een 3133 liggen je mag hem wel eens als vergelijk dr naast leggen :slight_smile: de chrono wijzer komt niet terug in de 12 pos. (Willekeurig)

1 like

Dat met die chrono wijzer heeft de mijne ook last van

Ik zal eens kijken

Ik heb 3 stuks 3133 chronografen naar handelaar “Poljot24” gestuurd. Julian Kampmann. Ken ik al jaren. Hij zit in München Duitsland. Duurde een dikke maand maar waren goed geserviced. Hij laat het in Polen doen bij vast adres van hem. Kosten ca 60 euro per horloge, meen ik. Maar er waren dan geen onderdelen nodig. Alleen schoonmaken smeren en afregelen.

1 like

Geen idee of je het hierop kan zien, maar ik heb een video van het uurwerk gemaakt.

De lift angel voor dit uurwerk is 51. Aangezien het met 52 is getest, denk ik dat er niet heel veel verschil in uitkomst zal zijn.

Het kan verschillende oorzaken hebben, zoals anderen al hebben geopperd. Maar ook een val of een flinke tik kan een oorzaak zijn.

60 euro voor een service van een chrono uurwerk is geen geld. Gezien het feit dat ie slecht loopt en de servicegescbiedenis niet bekend is, denk ik dat dit een hele goede optie is.

4 likes

Dat lijkt me een goed idee. Ik hoop echter wel dat het niet duurder uitvalt, doordat het misschien meer dan een reguliere servicebeurt betreft.

Dat is wel mogelijk. Maar je kunt eerst de situatie uitleggen en een schatting vragen? Hij communiceert netjes voor zover mijn ervaring. En in aankoop zaken ook goede ervaring met hem. Ik zou het zelf liever dichter bij huis zoeken maar zou ook zo gauw niemand weten. En zij doen niet anders dan Russische uurwerken volgens mij.