Afgelopen week dit horloge binnengekregen.
Lijkt mij in eerste ogenblik toch wel een frankenwatch.
Kan iemand mij helpen om een grove schatting van het bouwjaar van 't uurwerk te achterhalen? Zelf dacht ik rond 1930.
Daarnaast, is het mogelijk om de wijzerplaat weer iets leesbaarder te krijgen? Wil niet grove middelen gebruiken, maar is een wattenstaafje met wat water en sop afdoende.
Glaasje is helemaal vergeeld maar die ga ik sowieso niet meer helder krijgen denk ik.
Geen water! Dat wil je niet. Je kan deppen met rodico dat werkt prima verwijderd veel vuil.
Niet wrijven in principe.
De kast kan je met tandpasta en een wattestaafje makkelijk een heel eind reinigen. Of, gewoon helemaal uit elkaar en de revisie in.
Hoi @Pietervh
Misschien kan ik je wel helpen met een nieuw glaasje, ik heb veel maten in voorraad.
Ik moet dan wel nauwkeurig de maat weten, die gaan oplopend per 0,2mm.
Omdat het horloge een losse bezel heeft kun je de bezel met het glaasje ook naar mij opsturen, dan zet ik het er voor je in.
Nog wel een kanttekening: het glaasje wat ik zie op de foto is geel verkleurd. Het lijkt mij ook een horloge uit de late jaren '20. Dat betekent dan dat dit glas waarschijnlijk van celluloid is. modernere glaasjes zijn van plexiglas / acryl. Dat verkleurt niet. Als dit glaasje niet gebarsten is, maar alleen gekrast kan ik het waarschijnlijk ook nog wel gepolijsten voor je. Mocht het dan alsnog scheuren of craquelleren (dat gebeurt soms met oude glaasjes), dan kan er alijd alsnog een nieuw glas in.
Behoud van het originele glaasje zou de autenticitheit van dit horloge wel ten goede komen.
Als je geïnteresseert bent, stuur maar een PB.
Mijn advies zou zijn om het oude glaasje te vervangen. Gele verkleuring komt doordat celluloid onstabiel is… en zorgt dan voor corrosie (roest) op metaal wat in de buurt is. Wat ook de vermoedelijke reden is dat m.i. er geen originele wijzers meer opzitten.