Prachtige blauwe plaat met sunburst.
Glaasje beetje gepolijst en ander bandje erop en t oogt al gelijk een stuk frisser (op het barstje op 7 uur na dan).
Maarja, dat is alleen optisch opfrissen.
Merkte gelijk dat de kroon niet soepel draait. En opwinding an sich werkte ook niet naar behoren.
Met pijn en moeite achterdeksel eraf gekregen door een metalen liniaaltje met een druppel seconde lijm erop te lijmen ( tip van dit forum die ik tegenkwam) en daar kwam ook een ander probleem naar voren:
Nu is mijn vraag: Wie zou mij hiermee kunnen en willen helpen? Met het herstellen of vervangen van uurwerk en vervangen van glaasje. Ik hoop opa’s horloge weer in nette staat te krijgen.
Opwindingstem draait wel soepeler wanneer uurwerkje niet in de kast zit merkte. Klemt die dan tussen kast en kroon?
Die spiraal gaat niemand meer goed krijgen. Zelfs Bruno D niet denk ik. Wordt een (goed!) donor-uurwerkje, om te beginnen. Glaasje is een paar muisklikken weg, geen probleem.
Ik denk dat de spiraal nog wel plooibaar is, alleen als die er zo uit ziet, wat heeft “handige Harry” nog meer verprutst? Zwaar draaiende stoft, daar misschien ook iets geforceerd bij de kastbuis (tube) en kroon?
Ben het met eens @basvg dat het misschien beter is uurwerk te vervangen.
Dit is een compressorkast denk ik, die kronen draaien altijd zwaarder ivm de dichting in de kroon. Beetje siliconenvet in de kroon steken helpt wel.
Als je hem wilt gaan dragen dan idd beurtje (al dan niet met nieuwe balans) en weer vele jaren plezier.
Met een donor uurwerk zou het voor mij niet meer hetzelfde horloge zijn.
De spiraal herstellen zou mogelijk kunnen zijn maar is een ***klus die ik graag aan @Rolex123 overlaat.
Als het mijn erfstuk was ging ik voor een beurtje en een nieuwe balans.
Een erfstuk is altijd de moeite en investering waard voor mij.
is inderdaad een compressorkast. Dan zal het denk ik een combinatie zijn stroefheid die erbij hoort vanwege de kast en ouderdom.
Voor mij persoonlijk blijft het horloge trouwens wel hetzelfde als ik het uurwerk zou vervangen. In dit geval zit de waarde voor mij meer in het uiterlijk dan het innerlijk