Hulp bij revisie Tissot Antimagnetique

Beste forumgenoten,

Een poosje geleden heb ik 2 horloges gekregen die een mooi verhaal bij zich hebben. Het zijn namelijk de 2 horloges die mijn oudoom destijds naar zijn broers heeft gestuurd vanuit Amerika. Mijn oudoom werkte bij Shell Curaçao en kwam regelmatig in Amerika, van de centen die hij daar verdiende kocht hij deze 2 horloges:




Het betreft een Tissot Antimagnetique en een Plato écluse E-13.
Vooral de Tissot vind ik erg interssant. Na wat onderzoek gedaan te hebben gaat het om een variatie op caliber 27 en komt hij vermoedelijk uit 1951. Correct me if I’m wrong! :slight_smile:

Ik hecht als horlogeliefhebber en student veel waarde aan deze stukken, naast dat het mooie horloges zijn draagt het ook bij aan een familie verhaal.

Het viel mij op dat het opwinden van beide horloges erg stroef gaat en ze stoppen na een aantal uur met lopen. Ik zou het erg zonde vinden als ze het op een gegeven moment helemaal niet meer doen. Daarnaast hebben de plexiglaasjes betere dagen gezien.

Daarom wil ik ze graag nu een onderhoud beurt geven, en met name de Tissot.
Echter ben ik totaal nieuw in de ‘vintage’ horloge wereld! En zou niet goed weten waar ik dit het beste zou kunnen laten doen.
Misschien dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Alvast bedankt en hier nog wat foto’s!

5 likes

Leuke Tissot :+1:
Dit type ‘dial design’ komen we niet vaak tegen, zeldzaam durf ik wel te zeggen.
Ziet er verder origineel uit. Kast is plated.

Vwb het onderhoud kan ik je niet verder helpen, misschien dat @wbcoupe tijd heeft, hij weet meer van uurwerken :sunflower:

In ieder geval twee leuke horloges met een emotionele waarde :+1:
Draag ze in gezondheid.

2 likes

Bedankt voor je reactie! De dial is inderdaad erg mooi, voor zover ik gezocht heb op internet en andere fora heb ik dit type dial nog niet kunnen vinden.

Leuke horloges :+1:
De Tissot zal Inderdaad een kaliber 27 of 27b in zitten. Precieze productiejaartal kun je afleiden aan de hand van het serienummer op het uurwerk, maar daarvoor moet wel het achterdeksel eraf. Ik vermoed ook begin jaren 50.

Ik ben geen horlogemaker maar service hobbymatig wel regelmatig uurwerken, vooral voor mijn eigen collectie Tissot’s. Ik heb al wel de nodige kaliber 27’s onder handen gehad, bijvoorbeeld deze:

Ik kan de Tissot wel voor je servicen als je wilt, alleen niet op heel korte termijn, ik het momenteel vrij druk.
Overigens kan in principe elke horlogemaker zo’n uurwerk servicen, het zijn geen complexe uurwerken.

Alvast veel plezier met deze horloges :+1:

3 likes