⌚️Hulp bij Seiko 7123 Quartz uurwerk gezocht.

Recent heb ik een prachtigd Seiko met 7123 uurwerk gekocht, helaas is dit horloge gaan stoppen met goed lopen. Volledig onbeschermd ingepakt versturen is vermoedelijk de oorzaak, het horloge lag los te rammelen in z’n doosje…🫣

De secondewijzer tikt gelukkig wel vrolijk door, maar de uren en minutenwijzers staan stil. Heb één keer gehad dat na het instellen vannde tijd hij een paar minuten begon te lopen, waardoor ik het idee heb dat er mechanisch iets niet meer ok is. Als ik de schroefkroon uittrek en de tijd handmatig verzet gaat dit overigens probleemloos en soepel.

Nu gok ik dat dit 7123 uurwerk nog nooit onderhoud heeft gehad, ook zijn niet alle onderdelen makkelijk verkrijgbaar. Mijn vraag:
Heeft iemand van jullie ervaring met dit (of vergelijkbaar) type uurwerk en zou deze weer nieuw leven kunnen inblazen? Hetzij met donor onderdelen.

Hierbij een foto van het betreffende uurwerk, welke er in mijn ogen nog erg netjes uit ziet (geen sporen van vocht etc.):

Groetjes,

Knutselkoning

(al knutsel ik hier liever niet zelf aan🤭)

1 like

Mag ik ook een fotootje van de voorzijde zien?

Hier heb ik een goed gevoel over. Het circuit en de spoel lijkt dus goed.

Dit is denk ik, gezien de aanschaf waarde van deze vintage quartzen, niet echt rendabel voor de meeste.

Je probleem zit hem denk ik in de wijzer spanning.

Screenshot_2023-05-20-21-50-36-471-edit_com.google.android.apps.docs

Mogelijk wilt een hobbyist er met deze specsheet naar kijken;

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://seikoserviceusa.com/uploads/datasheets/7123A.pdf&ved=2ahUKEwjEzpPK0oT_AhUMzKQKHdmJASEQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw1y24NqLG0Am-toK8eGyTBV

4 likes

Jazeker:

11 likes

Bedankt voor de info, dat geeft inzicht!

Ah dat is interessant, even in verdiept wat dit inhoud. Als ik het zo lees zou het mogelijk met een onderhoudsbeurt misschien al verholpen kunnen worden…?

Ik heb laatst met succes een 7009-uurwerk geserviced, dit oogt een stuk eenvoudiger. Misschien toch zelf eens een poging wagen…:thinking:

1 like

Man, man, man, Wat is dit een ontzettend mooi Seiko horloge!

3 likes

Dankje, vind hem zelf ook prachtig van kleur en formaat. :watch::ok_hand:

1 like

Als dat je gelukt is, waarom niet?
Even kijken hoe die wijzer spanning werkt. Wat verder onderzoek doen op basis van eerdere info en stap voor stap met veel foto’s tussendoor.

Worst case scenario maak je hem stuk en zijn er volledig werkende donor uurwerken genoeg te vinden die je kunt swappen.

Wees voorzichtig met de spoel (zeer kwetsbaar) en let op met de rotor stator (magneet) bij het plaatsen van de brug op het radarwerk. Die magneet wilt wel eens het radarwerk uit de lagerstenen trekken bij het monteren van de brug, waardoor de assen breken.

Owja, een anti-magnetische spiraal tang is een verademing.

Ik verbaas me echt over het uiterlijk. Verbazingwekkend mooi horloge. Lekker doen zou ik zeggen.

3 likes

Bedankt, ik vind het ook een plaatje!:slightly_smiling_face:

Ik heb echter besloten om het uit te besteden aan iemand met ervaring, positieve recenties en (donor)onderdelen voor dit type uurwerk. Dit geeft mij een beter gevoel, maar je informatie heeft mij zeker getriggert mij eens te verdiepen in het repareren van een quartz uurwerk. Echter doe ik dit liever niet met een zeldzaam model als deze 7123-823b, maar hou vanaf nu een schuin oog op de diverse verkoopsites naar potentiële opknappers…:+1:

4 likes

Een vintage quartz is heel goed te servicen. Het uurwerk is redelijk simpel van opbouw. Na het verwijderen van het electronische deel (spoel en printplaat) blijft er een eenvoudig mechanisch uurwerkjes over.
Gewoon een keer aan beginnen. Er zijn echt prachtige quartz horloges te vinden, kijk naar jouw Seiko. Let op, er gaat dan een nieuwe horloge wereld voor je open :wink:

1 like

Ik ben enthousiast! :wink: Sowieso ligt mijn passie bij techniek dat gebouwd is om te kunnen onderhouden, dat is in de HiFi wereld waar ik in werkzaam ben niet anders. Voor mij weer een mooie richting om de horlogehobby verder te gaan ontdekken. :+1:

1 like