Hulp bij Tissot LED

Beste medeliefhebbers,

Beetje op de gok deze Tissot led gekocht. Bij openen bleek er helaas wat batterij lekkage te zijn. Dit schoongemaakt en nieuwe batterijen geplaatst maar mocht helaas niet baten.
Nu vind ik het wel een heel gaaf horloge en zou ik het graag werkend krijgen.
Ik kan er niet veel over terug vinden op het internet.
Ik vroeg me af of er misschien een bepaalde reset procedure is of andere dingen die ik kan proberen om het horloge aan de gang te krijgen. Misschien heeft/weet iemand nog wel een werkende led module of kent iemand die zich aan een herstel durft te wagen?

Gr. Bas

4 likes

Kijk :face_with_monocle::nerd_face: hier is een en ander te vinden met " VINTAGE TISSOT RESEARCH LED "
http://www.newdwf.com/viewtopic.php?f=82&t=8726
Groeten Iwan :motorcycle:

2 likes

Bij (sommige) Seiko en Pulsar digitale horloges, moest er na een batterijwissel even ‘sluiting’ gemaakt worden.

Ik neem aan door contact te maken tussen batterij en kast. Maar weet dit niet zeker. Wellicht dat @ernst hier raad op weet?

2 likes

Mja. Hij doet het of niet. Batterij lekkage (de prut en de gassen) zijn bij uitstek geschikt om de kwetsbare, vroege elektronica van een led horloge om zeep te helpen. Minuscule “open wire bonds” (kleine onbeschermde microscopisch kleine draadjes) die super makkelijk stuk gaan. Een quartz kristal is nog wel te vervangen (als je b.v. alleen een continu brandend cijfer in beeld krijgt, kristal vaak stuk) maar de rest?
Vele ongedragen led horloges zijn overleden door de jaren zeventig alkaline batterijen waar ze mee geleverd werden.

4 likes

Dank voor de reacties, klinkt niet hoopgevend :frowning:

1 like

Alle knoppen tegelijk indrukken gedurende een paar seconden, dat wil ook nog wel eens een digitaal horloge opstarten :slight_smile:

1 like

Deze led modules zijn vrij kwetsbaar, al ziet de jouwe er op het eerste oog schoon uit.

Ik ben wel benieuwd naar een foto van de staat van het + en - contact op het ceramische PCBtje.
Ook al lijken ze ‘schoon’; een borsteltje met glasvezels kan wonderen doen, of voorzichting schuren met een stukje korrel 2000/2500 of 3000, even rond het uiteinde van een forse tandenstoker gevouwen.

Ander punt is, zoals Martijn al zei, de contacten van de miniscule draadjes tussen leds en pcb.
Deze module heeft vaak een kwak siliconen over dit geheel, en als deze -deels- loslaat bestaat het grote risico dat er direct een aantal van deze verbindingen worden losgetrokken van led of pcb. Dan kan je de module in principe afschrijven. Eigenlijk is dat in 90+% het geval.

Maar begrijp dat 'ie nu helemaal niets doet, misschien komt hij nog tot leven en valt het mee met de leds

Wel jammer, want het is een prachtig exemplaar, deze Tissot Research! :ok_hand:

1 like

Dank, zal zodra ik de kans zie even een foto maken van de polen!

@ernst