Hulp bij uurwerk

Dag allemaal,

Ik heb onlangs een art deco “tank” model van Pontiac gekocht. Deze wil ik restaureren, maar ik heb onderdelen nodig. Daarom wil ik een donoruurwerk kopen. Dan moet je echter wel weten welk uurwerk.
Er staan nergens merktekens of modelnummers. Ik weet dat het een ETA is, maar welke ETA? Graag jullie hulp.

mvg Melvin

Staat er niets onder de wijzerplaat?

Goed idee, maar helaas. Daar staat niets.

Misschien even aan Pontiac zelf vragen?

:slight_smile:

Het zou handig zijn als je ook een foto van de andere kant van het uurwerk kunt posten.

De afbeeldingen in de Flume catalogi zijn altijd van die kant namelijk.

En de ongevere afmetingen van het werk helpen ook.

ah ok bedankt, ik heb hem al uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Hierbij een foto van de wijzerplaatzijde, ik heb de tirette alweer gemonteerd. Losse foto van de tiretteveer erbij.

mvg Melvin

Helaas is Pontiac inactief. De archieven zijn niet bereikbaar of zoiets :wink:

Hoe groot is ie?, dus hoeveel bij hoeveel Ligne?.. zoals je wellicht weet is 1 Ligne gelijk aan 2.2558 mm… even de schuifmaat erop, en dan kijken op Ranfft?

Ik heb al gekeken op Ranfft, Jan. Maar ook Ranfft is (lang) niet compleet. Hij lijkt ietwat op de 370, of zoals Ranfft aangeeft de 371 of 372. Maar er zijn teveel verschillen. Kijk maar naar het stelwerk. Zowel de tirette als de tiretteveer zijn anders. Ook de regulator van de balans is anders. Als het alleen de layout van de wielenkloof was, ging dit niet op. En sowieso de afmetingen natuurlijk.
Ik hoop op iemand met professionele horlogemakers-boeken.

Hij is trouwens 7.75 x 11 ligne. De hoogte ligt eigenlijk tussen de 7.5 en 7.75 ligne. Ik meet 14.96 mm.

Volgens mij is dit m


C betekent Fabrique d’Ebauches de Chézard S.A.

En als het klopt zie je meteen de juiste maat

Heel erg bedankt! Je bent een held.
Er staat met een kraspen Chezard ingekrast, maar ik ging ervan uit dat het een krabbel van een horlogemaker was. Ik schaam me diep :X
Zat ik er dus helemaal naast met ETA. De Chezard 60 staat trouwens niet in Ranfft.

In m’n Flume 1,2 en 3 staat ie niet, Georg Jacob, Marshall en Swartchild voeren hem ook niet, maar in de ouwe Catalogue Officiel uit 1955 vond ik hem uiteindelijk.

Enorm bedankt! Nu nog een donoruurwerk vinden. Dat zal niet gemakkelijk zijn, omdat het uurwerk blijkbaar niet veel voorkomt.

Van dit uurwerkje bestaat ook een model met een andere brug.

Chris Kellner uploaded this image to

Hey ja, ik zie het. de raderkloof is opgedeeld in drie bruggen. Volgens mij hebben ze er, net als bij het Buren 410 uurwerk, stukken uit gefreesd zodat het net drie aparte bruggen lijken.
Deze variant is dus de Chezard 60-130 in plaats van de Chezard 60?

Hoe kom je aan die boeken trouwens? Die moet ik ook hebben :smiley:

Ja, het uurwerkje uit het boek is dan de 60-130.
Ik heb het boek van mijn jongere broer Paul K cadeau gekregen, hij had er al heel lang eentje en vond er later nog één op Ebay VS.
Het boek heet Paulson’s master key en dateerd uit de vijftiger jaren.

Heel handig. Ik zal het onthouden en zo nu en dan eens zoeken. Iedereen kan het internet op en een beetje Ranfften (ja, ik heb er een werkwoord van gemaakt :D), maar als het daar niet instaat, houdt het heel snel op als je geen professionele boekwerken hebt.

Het handige bij Ranfft is wel, dat er een goede zoekfunctie is.
In de boeken kun je hoogstens zoeken met behulp van het aantal gaten in de tiretteveer, maar in veel boeken moet je gewoon bladeren, dus wordt het stoffig werk.