hulp bij vinden jewel van 1,3x0,14 mm

Voor het weer lopend krijgen van een zakhorloge ben ik op zoek naar een jewel (steentje??) van 1,3 buiten bij 0,14 binnen diameter. Op https://www.cousinsuk.com/product/flat-cylindrical-jewels-seitz staat dit nummer Ø0.14 x 1.30mm Flat Jewel 12014130 met de melding dat die niet meer gemaakt wordt.

Ik heb me hier: Fijne websites voor de knutselaars ook al sufgezocht naar alternatieven en nog niks gevonden.

Hopelijk hebben jullie tips. Met alvast veel dank!

Ebay, maar niet goedkoop…

1 like

Dank, hier kan ik verder mee, is inderdaad niet helemaal gratis :slight_smile:

Hoe weet je of dat de juiste maat is?
Het gat in de platine moet eerst op maat worden uitgefreesd. Dan pas weet je de juiste buiten maat van de steen en zal je ook de juiste maat van de tap op moeten meten.
Overigens heb ik alle steen maten wel in mijn laatjes liggen.
Neem maar contact op met mij.
Dixi

2 likes

Zie PB en bedankt voor het meedenken!

Het lijkt er op dat mijn PB’s niet verstuurd worden, dus nu maar even hier:
Het is een steentje wat op de bodem van een gat ligt met een omgebogen randje om hem vast te houden. Dat randje staat inmiddels netjes opengebogen en het gat is 1,3 mm, mijn stenenpers tooltje van 1,3mm past er precies in en 1,4 net niet. Vandaar buitenmaat 1,3 De tap van de palletfork is 0,13 mm dus vandaar gatmaat 0,14 of eventueel 0,15 als 0,01 mm niet voldoende speling is. Ben ik zo goed bezig of zie ik iets over het hoofd? Alvast erg bedankt voor het meedenken!

dan gaat het over een glazen rubis en die zijn niet zomaar te vervangen door een synthetische seitz rubis. Succes.

hier nemen we steeds een overmaat van 0,02mm

Succes

Gezien de kleur zou het inderdaad prima glas kunnen zijn, zijn die nog te krijgen? En is de dikte anders dan bij de rubis?

Glazen rubis weet ik niet dadelijk waar je die nog kan krijgen. Er zijn 2 verschillen tov de synthetische rubis
1 de dikte verschilt
2 glazen rubis zijn nooit 100% concentrisch, de seitz rubis wel.

Om die reden is het niet zo evident glazen rubis te vervangen door seitz rubis.

Wil je toch vervangen met een seitz rubis dan moet je de vatting van de glazen rubis volledig wegfrezen en er voor zorgen dat je in 1 lijn wegfreest tov de tegenoverliggende lagering. Bestaan seitz hulpstukjes voor. Maar zijn zeldzaam en kostelijk.

Ook goed kijken of dit kwestie plaats mogelijk is. Als je de vatting wegfreest kom je heel wat groter in diameter uit.

In het andere geval assortiment glazen rubis op ebay oid zoeken.

Succes

2 likes

Dank voor alle tips, weer een hoop bijgeleerd de afgelopen twee dagen. Steile leercurve op deze manier😁

2 likes

Het betreffen zogenoemde rub-in jewels. De kans dat je een passende vindt is zeer klein. Optie is een donor uurwerk vinden.

Ik ben ze zelf nog niet van glas tegengekomen. Wel van robijn (waarschijnlijk niet synthetisch) en granaat.

Misschien leuk om even te kijken:

2 likes

Dat filmpje heb ik gebruikt als leidraad, dus die kende ik al! En bedankt voor de tips.

1 like