Heb het hier al meer verteld maar ik verzamel buitenom horloges ook miltaria.
Ben sinds kort in bezit van een leuk Duits, Kienzle BoUk2 8 dagen cockpit klokje.
Mijn maat kocht het jaren geleden in Lille op de rommelmarkt…liep er net achter dus hij was me voor…was best een beetje jaloers
Heeft een poos bij hem gelogeerd maar na een leuke ruil is het nu eindelijk van mij…
Buitenom wat kleine schroefjes mist het ook de wel zo belangrijke veer…
Aangezien ik niet precies weet hoe de maatvoering van veren is aangegeven hoop ik dat jullie me kunnen helpen om de juiste te vinden zodat ik het klokje kan repareren.
Ben al best even aan het zoeken geweest op het web maar buitenom een foto met het klokje geheel in onderdelen en een voorschrift met de inbouwmaten ben ik nog niet gekomen.
Naar mijn idee zou de veer zo’n 4mm hoog kunnen zijn met een buitendiameter van ongeveer 40 mm met aan het begin een recht stuk van ongeveer 20mm zie foto van klokje uit elkaar
De bus waar de veer op ingrijpt is 12mm in diameter.
Ik ben al wel wat sites tegengekomen met wekker veren maar daar zit aan het begin meestal een oog aan de veer gebogen waar ik dus een recht stuk veer moet hebben.
Heeft het type veer dat ik zoek een bepaalde naam?
toevallig had ik de Flume Grossuhrschlussel catalogus nog openliggen voor het Bavaria klokje uit een eerdere post, dus maar even gekeken of jouw Kienzle ook te vinden was; zo kijk je in geen jaren in zo’n boekje, zo speur je er twee dagen achter elkaar doorheen…
Kienzle 8-dagen klokje, kaliber 34-151; met centrale veertrommel, diameter uurwerk 49,5mm; je moet zelf even checken of de ID overeenkomt.
De veer zou dan Flume ZF 8700 zijn, en volgens de tabel heeft deze de volgende afmetingen: Diameter 41,0; dikte 0,30mm; hoogte 5mm; lengte 2100; het is een veer met een normale eindhaak (dus gewoon standaard uitvoering)
Leuk zeg, dit. Ik ben (helaas) nogal breed georienteerd, lekker sporten, mooie wijntjes, klussen aan oude wagens, mooie klokjes, en ook luchtvaart! Grappig hoe klokjes en luchtvaart hier bij elkaar komen. Weet je wellicht in welk type vliegtuig dit klokje is gebruikt? Groet, ben benieuwd hoe het afloopt met de veer! Victor
Zo’n brede interesse klinkt me bekend
Blijkbaar werden deze soort klokjes gebruikt in de wat grotere bommenwerpers.
Ben al best even aan het zoeken geweest naar de veer mbv de verkregen informatie maar ik doe misschien iets niet goed want heb er nog geen kunnen localiseren😞
probeer het eens hier: http://www.ernst-westphal.de/de (je zal de veer moeten aanvragen, gaat waarschijnlijk niet via webshop)
het nieuwe Flume bestelnummer voor de ZF8700 is 2438700 en staat bij Flume als direkt leverbaar.
Bedankt voor de link, leuke site
Via de webshop niet te vinden maar zou dus kunnen dat ze hem wel kunnen leveren?
Ben nog niet helemaal thuis in bestellen van onderdelen zoals je misschien wel merkt…
In mijn zoektocht naar informatie om mijn KIENZLE FL 23886-1 weer aan het draaien te krijgen kwam ik op deze pagina uit en heb ik me als forumlid aangemeld.
Het klokje kreeg ik jaren geleden van mijn vader die me ooit vertelde dat hij het uit een Duitste tank had geschroefd. Tot nu toe lees ik alleen info over het uurwerk dat het in vliegtuigen zat, al vind ik dat niet heel belangrijk. Het kan ook zijn dat ik het niet meer precies weet.
Op de achterkant na is het uiterlijk is exact hetzelfde als op de foto’s in dit bericht. (Een inscriptieplaatje zit er niet op.)
Opengedraaid ziet het binnenwerk er iets anders uit. De opwindring heeft een kleinere diameter; rondom de verstelknop om de wijzers te verdraaien zitten drie, zo lijkt het, afgeslepen schroefjes; en over het aantal ‘steine’ staat er niets.
Wat er wel staat is: Nr 5260-1 en direct daarboven staat B0Uk2. Ook is er een <-- gegraveerd die de draairichting aangeeft om de veer na 8 TAGE op te winden.
Dat laatste is in mijn geval het probleem: dat lukt niet meer, omdat er een blokkade is.
Jarenlang heb ik het klokje gebruik, maar ook al jarenlang is het stuk. Ooit heb ik er een klokkenmaker naar laten kijken, maar hij zei dat het binnenwerk niet is to openen, wat ik toen al betwijfelde.
Mijn vermoeden is dat er iets is losgeschoten zodat het opwindmechanisme is geblokkeerd.
Vragen:
Heeft iemand meer info over het uurwerk zelf;
Heeft iemand dezelfde blokkade gehad en zo ja;
Is deze te repareren en waar kan ik dat laten doen.
Sorry voor de late reactie!
Ik ben niet meer zo actief op dit forum en kijk er nu pas weer eens….
Ik kan je vragen niet direct beantwoorden maar zal later eens kijken of ik er misschien wat van kan beantwoorden.
Lijkt me steek dat het niet te demonteren is…
Dank voor je reactie! Tot nu heb ik er geen tijd voor gehad, maar ik was van plan hem als nieuw bericht te plaatsen.
Dat laat ik nog even gaan nu ik weet dat je misschien een weg weet te vinden.
Ik ben benieuwd.