Hulp bij zakhorloge

Beste forumleden,

Sinds 3 weken kon ik het niet laten om het niet-lopende zakhorloge van mijn overgrootvader zelf op te knappen. Ik heb met behulp van internet en vol enthousiasme het gehele uurwerk uit elkaar gehaald en met succes weer gemonteerd en geolied. Er is echter een probleempje: Het cilindrisch uurwerk loopt maar niet uit zichzelf, ik moet de balans aantikken wil het klokje gaan lopen. Nu vraag ik mij af waar dit aan kan liggen, is er een voordehand liggend probleem of kan dit aan een serie van problemen liggen?

Daarbij stopt het uurwerk af en toe met lopen, weet ik niet of ik de juiste olie heb gebruikt (Roots meter oil, op advies van de lokale klokkenmaker) en weet ik niet precies hoe ik de spiraalrol/virole moet afstellen (Avance / Retard).

In de bijlage een afbeelding van het uurwerk.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Teun.

Edit : Met vergrooting zie ik dat de piton te veel naar de buiten kant is gedraait, dat maakt de spiral niet evenwichtig, de spiren zijn grooter aan de binnen kant en te klein buiten kant. Dus het loopt niet rond.
OOps, met mijn edit is de eerste deel van mijn post verdwenen :
Heb jij de veer van de veer ton schoon gemaakt.
De cylinder venster, zonder drukte, moet altijd naar de as van de cylinder wiel kijken.

Dag Brunod,

Bedankt voor je bericht. Ik heb de veer van de veerton niet schoongemaakt, enkel geolied. Helaas begrijp ik niet helemaal wat je met de laatste zin bedoelt, zou je dit nog even kunnen toelichten?

Mvg.

Teun.

Met de cylinder venster bedoel ik dit :
(Kijk de beelden, de text heeft niets met ons probleem te maken)

De “gat” van de cylinder moet naar de as van de cylinder wiel (de ene met de drie hoek tanden) kijken, als er geen drukte is. Dus als je neemt de cylinder wiel d’ruit, alleen met de spiraal moet dit venster of gatje naar de centrum van de cylinder wiel komen en blijven.
Private Message als ik niet begrijpelijk ben, wij kunnen misschien verder in frans of engels praten :wink:

De heer of dame Brunod bedoeld dat de opening van de cylinder recht tegen over de as van het cylindrerrad moet staan, als dat niet zo is dan tikt het uurwerkje scheef. De uitslag van de balans is dan aan de eene kant groter dan aan de andere kan. Dit is op te lossen door de spiraalklos te verdraaien t.o.v. de cylinder. Vaak is het dan verstandig om de spiraal er af te halen en er goed op te zetten. Wat de veer betrefd die zou ik demonteren en schoonmaken. Heb je de dekstenen ook verwijderd en schoongemaakt?
Groeten Martin Meijer.

Heel beter gezegd dan ik kon het zelf doen !
:smile:
Bruno (Heer)

Beiden bedankt voor jullie reacties, 't blijft lastig 'n taalbariere. ;).

Ik zal aankomend weekend is kijken of het uurwerk ‘‘scheef’’ loopt, daarbij ga ik de veer nog demonteren en schoonmaken. Ik heb de dekstenen nog niet eruit gehaald en schoongemaakt. Ik heb nog het een en ander te leren zo te lezen. :slight_smile:

Groeten Teun.

2 likes