Hulp Chopard horloge

Hi,

Ik heb een oude Chopard quartz horloge (begin jaren '80 schat ik) waarvan ik het batterijtje zou moeten vervangen. Het is een klein damesuurwerk (diameter 25mm).

Ik dacht dat wanneer ik de 6 kleine schroeven achteraan zou losmaken ik meteen toegang zou hebben tot de batterij, maar dat is blijkbaar niet zo (zie foto’s).

Weet iemand hoe ik verder moet? Moet de kroon en stift er op 1 of andere manier uit (ik zie niet meteen hoe) en komt dan het binnenwerk los?

Alvast bedankt!




1 like

Is een deelbare stift, dan kan het uurwerk eruit.

1 like

Ik zou het bij een betrouwbare horlogemaker laten doen en meteen de o-ringen laten vervangen.
(De batterij vervangen is een eitje en kan ik zelf, maar ik heb geen set met o-ringen op voorraad…)

Er staat een visje op en dat suggereert enige waterdichtheid. Dat is alleen al met regen/handen wassen/sproeien in de tuin wel zo plezierig en kan veel ellende schelen.

1 like

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Deelbare stift, dus een kwestie van (hard) trekken en dan zou een deel van de stift eruit moeten komen?

Ik heb net eens geprobeerd, maar er zit op het eerste zicht geen enkele beweging in. Is er een bepaalde techniek om dit te doen, of is er een aparte tool nodig?

Ik gebruik doorgaans een minuutpijpafnemer, de zogeheten groene Presto; is het mooist te doseren op die manier. Zonder goed gereedschap en/of ervaring is dit best even tricky.

2 likes

Ik heb er trouwens ooit een meegemaakt waarbij je hem ondersteboven kon houden en de kroon kon draaien en dan viel het uurwerkje vanzelf “los” eruit.

Dat ging dus zonder met kracht lostrekken.

Uiteraard wel de plaat ergens op laten rusten, zodat je de plaat en wijzers niet beschadigd.

1 like

Bedankt voor het meedenken. Ik heb het net even geprobeerd en spijtig genoeg werkt dit niet.

Ik zal dus op zoek moeten gaan naar zo’n minuutafnemer (tip PeterLC).

Of er moest nog iemand een andere tip hebben ?

1 like

Beste even laten doen…! :grin:

1 like

Alleen al voor nieuwe rubbers. Dit is geen Seiko van 100 Euro waarbij je de schouders ophaalt als het uurwerkje sneuvelt.

Hi,

Ik heb ondertussen de deelbare stift kunnen verwijderen (zie foto).
Heb een minuutafnemer gebruikt. Werkt inderdaad goed om de kracht te doseren. Bedankt voor de tip!

Het uurwerkje valt er echter nog steeds niet uit of zo. Lijkt nog ergens vast te zitten. Zou me ook verwonderen indien het alleen door de deelbare stift wordt vastgehouden.

Zou het kunnen dat ik nu moet proberen het uurwerkje wat te draaien of zo en dat het dan komt los te liggen? Of hoe zou het in elkaar zitten?

PS: wat een gedoe om gewoon een batterijtje te vervangen; hier heeft men indertijd toch niet zo goed over nagedacht;)

1 like

Het is gelukt om het uurwerkje eruit te krijgen. Met een zeer dun schroevendraaiertje er zeer voorzichtig uit gelift.

Nu nog een nieuw batterijtje erin en het uurwerkje kan hopelijk weer enkele jaren mee!

Dank voor alle hulp.

1 like