Hulp/Ervaring bij het kopen van een ATMOS JAEGER-LE COULTRE

Ik wil heel graag een Tafel klok kopen en wel een Atmos Jaeger-Le Coultre.
Weet iemand of hier imitaties van worden aangeboden, wand heb geen zin om geld te moeten betalen voor een imitatie Atmos!!!
En waar moet ik opletten bij een aanschaf van een Atmos?

En zou het verstandig zijn om er een te kopen via ebay??.. de rede is de verzending!!! komt zo iets heel huids aan bij mijn? of kan je zo een type klok wel verzenden?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor graag van iemand.

Groetjes

Roger

Ben vergeten te melden dat ik een tweedehandse wil kopen!!

Als je hem nieuw wilt kopen , ong- 3000 euro en nog zelfs iets meer geloof ik

jacob Schreef:

Als je hem nieuw wilt kopen , ong- 3000 euro
en nog zelfs iets meer geloof ik

Roger zoekt een tweedehandse. Een nieuwe is 4-5000 euro . Dus als jij hem voor 3000 euro nieuw kan vinden heeft Roger ook wel interesse denk ik:)

Ik denk dat je mischien wel wat hebt aan deze link:
http://www.atmosclocks.com/AMcFiles/care.htm

Hallo Roger,

Ik heb ruim 1,5 jaar geleden ook een tweedehands Atmos gekocht. (Model Atmos VI, met het JLC 528 caliber)
Na enige tijd begon de klok kuren te vertonen, en moest ik hem steeds vaker een zetje geven om weer aan de gang te komen. Nog enige tijd later wou de klok helemaal niet meer lopen.

Dat was december vorig jaar.

ik heb de klok toen naar een JLC dealer gebracht, en juist vandaag heb ik de klok weer terug kunnen halen. De klok heeft een volledige revisie gehad, en er zijn veel onderdelen vervangen. Die vervangen onderdelen krijg je overigens weer keurig mee terug.
De klok moet nu een paar dagen akklimatiseren in zijn nieuwe ruimte, en dan kan ik hem weer in beweging zetten.

Het is gewoon betoverend om de ronde balans zijn tergend langzame werk te zien doen. Ik heb de klok gedurende de 4 maanden afwezigheid best wel gemist. De Atmos is een wondertje van techniek.

Je vroeg waar je rekening mee moet houden:

Als ik je advies mag geven: Als je geen onderhoudgeschiedenis van een Atmos klok heb, koop hem dan gewoon nieuw bij een dealer.
Toen ik de klok had gekocht hoorde ik al van kenners dat vrijwel elke Atmos die tweedehands aangeboden wordt, iets aan mankeert. Nu kun je een defecte Atmos via een truukje toch nog enige maanden laten lopen, zonder dat het opvalt dat deze defect is. De persoon waar ik de klok van gekocht heb zal dat ook gedaan hebben. Gevolg is dat behalve de aanschaf van een tweedehands model je ook binnen de kortste keren nog eens flink in de buidel moet tasten voor een revisie. De kosten voor de reviesie van mijn exemplaar bedroegen 886,00 Euro !!!

Nogmaals mijn advies: Koop hem nieuw, of wees er zeker van dat de tweedehandse klok een bewezen en te achterhalen onderhoudsgeschiedenis heeft.

Groeten,
Hans Mennink

Wat een geld zeg, ik vind ze niet eens zo mooi…

Ik ben een tijdje geleden ook op zoek geweest naar een Atmos. Het zijn verbijsterende klokken, bijna de perfecte Pertetuum Mobile*. Uit navraag blijkt dat vele van de aangeboden exemplaren niet (goed) werken, of zoals dat heet “een uitdaging zijn voor de hobbyist”. Daarom heb ik het risico niet genomen er een aan te schaffen; nieuw vind ik ze te duur. Laatst werd er nog een aangeboden via Marktplaats, waarbij kon worden aangetoond dat deze onlangs door een professional een onderhoudsbeurt had gehad. De prijs was – dacht ik – Euro 1500,–. Redelijk dus, maar hij heeft lang te koop gestaan; veel mensen beginnen er niet aan.

*Wikipedia: “Een perpetuum mobile van de tweede soort is een apparaat dat niets anders doet dan warmte omzetten in mechanische arbeid. De thermodynamica heeft al meer dan een eeuw geleden de onmogelijkheid van een perpetuum mobile van de eerste soort vastgelegd in de eerste hoofdwet en van de tweede soort in de tweede hoofdwet. Niettemin worden elk jaar nog octrooiaanvragen gedaan voor dergelijke apparaten. Er zijn twee mogelijkheden: of ze werken niet, of er is toch een verborgen energiebron aanwezig. Octrooien worden echter niet verleend op een perpetuum mobile”