Hulp Eterna 12801

Wijzerplaat sluit niet helemaal strak aan tegen de binnenzijde. Ik vermoed dat het te maken heeft met de ring tussen het uurwerk en achterdeksel, die lijkt niet helemaal goed. Weet iemand hoe dit onderdeel genoemd word, of beter zelfs; heeft iemand er een?

2 likes

Heten doet dat in het Frans een cercle d’emboitage of ook cercle d’agrandissement al naar gelang de functie.
grafik
Bij jouw horloge zou ik het een cercle d’agrandissement noemen. (“Vergrotingsring” geen idee wat de Nederlandse term is)

En hier nog in het Engels
grafik

Op de tweede foto ziet het er - voor mijn lodderig oog - zo uit alsof de ring er verkeerd om in zit.

1 like

Dank, ik denk niet dat hij verkeerd zit gezien de uitsparing voor de stem. Ik denk eerder dat 1 van de 3 opstaande boogjes van de ring ontbreekt waardoor bij het vastschroeven van het achterdeksel de ring niet gelijkmatig vast klemt.

De ring zit echt niet verkeerd om.
Soms wil dat wel klemmen kijk of het niet op de as blijft hangen of elders.
Ook komt het voor dat zo’n ring een lipje heeft voor uitlijning die moet dan in een groefje vallen.
Let ook op de hoogte van de boogjes aan de kant van de deksel die moeten ook precies goed zijn en zijn makkelijk bij te buigen.

Ik denk dus dat er zo’n boogje mist in z’n geheel

Als een boogje ontbreekt kan je een andere uurwerk ring zoeken.
Of improviceren, bijvoorbeeld door een stukje veer op maat te buigen en die daarvoor in de plaats te zetten.
Een stukje flexibel kunststof op maat gemaakt kan ook goed werken.

1 like

Zijn die ringen ergens te bestellen of is dat weer zoeken naar een speld in een hooiberg :sweat_smile:

Mijn fourniturist heeft een kist vol waar je zelf in mag grabbelen. :angry:

Klinkt niet hoopgevend :sweat_smile:

Aan de kant van de kroon sluit die wel goed aan?
Zal dan denk ik komen door het afgebroken deel van de uurwerkring.

1 like

Ja daar wel, maar niet een onderdeel wat nog nieuw leverbaar is begrijp ik?

Nee en er eentje vinden met de juiste afmetingen zal erg lastig worden.

1 like