Hulp gevraagd bij aankoop nieuwe horlogeband

Hallo,

Ik ben toe aan een nieuw bandje voor één van mijn horloges; een Seiko “Age of Discovery”.

http://www.pix-hoster.com/img.php?id=seikog21][img]http://www.pix-hoster.com/upload/seikog21.jpg[/img

Ik ben op het internet aan het kijken naar een mooie band met vouwsluiting. Ik loop echter tegen het volgende “probleem” aan. Zoals je kunt zien op de foto, is de band bij de bevestiging vrij smal (17 mm.) om direct uit te lopen tot 20 mm. breed.

Ik heb inmiddels prachtige banden gezien op bijvoorbeeld Uhrenbandversand.de, maar ik kan er geen vinden die aan de juiste afmetingen voldoet.

Ik zit nu te denken om een band van 20mm. breed aan te schaffen en deze (voorzichtig) op maat te maken. Maar ik twijfel eraan of dit zo maar kan. Groot voordeel hiervan is overigens wel dat er enorm veel keus is.

Wie kan me op weg helpen.

Alvast bedankt,

Jacob

Ik zou eens het eens proberen met een band van 18 mm breed. Het leder is wel wat plooi- en schuifbaar en krijg je wel tussen de lugs van 17 mm.
Veel banden die in 20 mm leverbaar zijn, zijn ook leverbaar in 18 mm.
Nadeel is dat het geheel wat “iel” kan gaan lijken.

Snijden in een band is een mogelijkheid maar dat word nooit echt mooi.

Als alternatief kun je nog proberen om een originele band te krijgen en daar een vouwsluiting op te zetten. Ik vermoed dat ik een originele band nog wel kan krijgen.

Om te kijken hoe het er uitziet heb ik er een band van 17 mm. aan gehad. Dit was maar van korte duur omdat de smalle band, in mijn ogen, afbreuk deed aan het horloge.

Het moet dus een band van 20 mm. worden. Omdat ik voor de verandering graag een band met een print wil, heb ik de originele band nog even buiten beschouwing gelaten.
Ik begrijp dat je voorzichtig moet zijn met het bijsnijden van de band. Wat is hier trouwens de beste manier voor? Kan ik gewoon de schaar erin zetten, of kan ik beter een mesje of een kniptang oid gebruiken.

Mocht ik er echt niet uitkomen dan kom ik zeker terug op je aanbod om te kijken of je een originele band kunt leveren

Niet zelf gaan knippen. Vraag Lucien om deskundige hulp. Hij de Seiko tovenaar van Limburg en omstreken :slight_smile:

hans

Hi Jacob,

Als je de hoekjes wilt verwijderen is het misschien het best om dit met een tang te doen die normaal gebruikt wordt voor het maken van extra gaten in een band. Je kunt dan het stukje in één keer verwijderen.

Vr gr Ron