In de zoektocht naar het perfecte alternatief onder de € 1000,-.
Is mijn oog gevallen op de zeer elegante Patek Philippe Ellipse.
Niet rond, niet vierkant maar een ellips.
Wikipedia:
Een ellips is in de wiskunde een vlakke kromme waarbij de som van de afstanden van alle punten op de kromme tot twee brandpuntenconstant is. De ellips is een nauwkeurig gedefinieerd speciaal geval van het ruime begrip ovaal.
Het symbool wat staat voor een prachtige harmonie, balans en esthetisch charisma.
patek philippe ellipse:
Maar zoals hierboven al aangegeven gaat mijn zoektocht naar het perfecte alternatief onder de € 1000,-.
Hierin ben ik op de volgende exemplaren gestuit.
Universal Genève Ellips (White Shadow):
Een in mijn optiek een werkelijk waar prachtig alternatief
Dit horloge, met zijn “ovale” vorm en mesh-armband, doet mij denken aan de authentieke Ellipse.
Maar de witte wijzerplaat met zijn lange wijzers is helemaal Universal Genève. Slank en ingetogen, hij glijdt gemakkelijk onder de manchet van een pak.
Leeftijd: Jaren 70
Maten: 31,75 x 34,5mm
Uurwerk: Automatic (Microtor-cal 2-66) 25 jewels
Zeker de variant met de blauwe dial.
Deze heeft het gezicht van de klassieke Ellipse.
Zenith (Royal) Ellipse:
Een ander alternatief is de Zenith Ellipse
In tegenstelling tot de Universal Geneve en de Patek Phillippe heeft deze zichtbare Lugs.
Ook hebben deze veelal een Romeinse twaalf uur aanduiding.
Leeftijd: Jaren 80
Maten: 31mm x 36mm (Lugs width: 17mm)
Uurwerk: Quartz
Omega De Ville (Ellipse):
Het prominente Omega welk door vele ware Gentleman `s word gedragen o.a. Pierce Brosnan, Prince William, President John F. Kennedy.
Deze zijn zowel beschikbaar met de inhouse lugs als de zichtbare lugs en hierin een diversiteit met verschillende soorten en stijlen dial.
Leeftijd: Jaren 70
Maten: 27mm x 36mm (lugs width: 18mm)
Uurwerk: : Caliber 625, 17 jewels
Credor Seiko Ellipse (Ref: 5930-5000):
Een potentieel alternatief.
Met zijn lichte hoeken geen volledige Ellipse maar beschikt zeker over de gewenste elegantie.
Leeftijd: Jaren 80
Maten: 30mm (Lug to lug: 32mm)
Uurwerk: Quarz Cal. 5930
Conclusie
Mijn voorkeur en focus ligt nu grotendeels bij de Universal Genève Ellips (White Shadow).
Toch laat ik mij graag door jullie verrassen met welke varianten er nog meer zijn.