Hulp gevraagd: Chrono resetten

Hoi!

Mijn eerste ‘echte’ horloge is een Esprit Chronograph. Het was het eerste horloge geweest waarvan ik vond dat het toch best veel geld was voor een horloge. Met een vakkenvullers-loontje gaat dat natuurlijk ook snel.

Ondanks dat ik eind vorig jaar mijn vintage klassieker heb kunnen aanschaffen (DJ 16234), blijf ik waarde hechten aan dit horloge. Recent is de batterij weer gewisseld. Alleen is er nog 1 puntje. De wijzer van de chrono stopt niet op 12 uur. Dit heb ik een keer eerder gehad. Toen ben ik naar de juwelier geweest waar ik hem gekocht had. De juwelier bestaat nu helaas niet meer. Ik weet nog dat het voor hem minutenwerk was om het goed te krijgen. Hij liep naar achteren, ik keek rond in de etalage, en toen kwam hij alweer terug met het horloge.

Weet iemand hier hoe ik dit kan fixen?

Kroon uittrekken en dan de pushers indrukken, dan zul je één van de wijzers van de chrono zien verspringen, je moet wel even uitproberen welke pusher wat doet…

3 likes

Top! Binnen 10 minuten opgelost! :grinning:

Krijg alleen de kast niet met de hand dicht. Nog een tip voor een goede ‘case closer’?

In de regel moet dit toch met de hand lukken zeker als je hem met een gewone opener open hebt gekregen.

Het lukt mij dus niet. Is er een goedkope optie om het te dichten? Is er bijvoorbeeld een soort pers te koop voor weinig? Of moet ik even langs een juwelier?

Ja, er is een goedkopere manier als je een waterpomptang hebt.
Leg twee vlakke plaatjes hout boven- en onder het horloge en het deksel en klem dit tussen de bekken van de waterpomptang. Voorzichtig dichtknijpen.

Adem in… Adem uit…

Ik heb de waterpomptang-methode geprobeerd. Ook dit lukt niet. Zodra de ene kant vast lijkt te zitten, schiet de andere kant los. :sweat_smile:

Dan even met twee personen. Eén het deksel vasthouden en de ander met de tang de andere kant er op klikken.

Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar zoiets:
http://www.excellentwebshop.nl/horlogepers-compleet-13-pieces_pid3639.html

Da’s wel echt heel beroerde kwaliteit hoor… Goedkoop is duurkoop…

Heb drie verschillende glazen/kastpersen hier. Stella, Seiko, Bergeon. Als je in de buurt (010) woont/bent, klik ik 'm wel even vast. :slight_smile:

Afstand is relatief natuurlijk. Maar ik woon hemelsbreed zo’n 200 km van je vandaan.

Wat kost een kastenpers van redelijke kwaliteit? Bovenstaande was de eerste die ik tegen was gekomen :disappointed_relieved:

Tweedehands Bergeon op de Rikketik - in mijn geval - 100 euro. Heb ik wel nog een set kunststof (aftermarket) inzetten bijgekocht, paar tientjes extra. Moest de Bergeon-inzetten ook zelf nog opfrissen (polijsten) maar da’s een deel van de lol.

De set die je liet zien zal ook wel werken, maar vooral minder goede toleranties hebben; en van zacht pispakkenstaal gemaakt zijn. Ik ken het soort kwaliteit, en heb er al eens retour gezonden voor geld teruggave. Je wilt vooral dat boven- en onderzijde evenwijdig elkaar raken, da’s nou net het hele idee ervan… :neutral_face:

Geen HF-ers met een glazen/kastpersje in je buurt…?