Hulp gevraagd - ETA 2622

Beste HF’ers,

Ik ben momenteel bezig met het uitvoeren van een servicebeurt voor een ETA 2622, maar ik ben tegen een aantal problemen aangelopen waar ik niet helemaal uitkom:

• Het uurwerk kan zonder het balanswiel probleemloos opgewonden worden. Echter, zodra ik het
    balanswiel monteer, draait de opwindstam zonder enige weerstand rond, waardoor het opwinden niet
    meer mogelijk is.

• Na montage van de rotorbrug stopt het uurwerk met lopen. De balans lijkt naar beneden gedrukt te worden waardoor de balans vast komt de zitten.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!!

Schroeven omgewisseld ergens?

Waardoor je niet de juiste schroeven gebruikt en die te lang zijn op die plaats waardoor ze problemen geven?

Is altijd natuurlijk raden maar dit kan een issue zijn.

3 likes

Bijna niet voor te stellen, maar is de balans goed geplaatst, of drukt deze het anker vrij van het ankerwiel zodat die niet meer door het anker wordt tegengehouden?

1 like

Met andere woorden: wanneer je de opwindstift zonder weerstand kan ronddraaien, draaien dan de veerton en de daardoor aangedreven wielen ook?

1 like

Al zou je het anker wegnemen, dus de wielen kunnen vrijuit draaien, dan nog voel je weerstand bij opwinden.

Zonder weerstand de kroon/opwindstift draaien kan bv. als het renurerad (407) en het transmissierad (410) niet tegen elkaar liggen, omdat de bascule niet in het renurerad ligt. Dat is wel ver gezocht.

image

Hoe was het voor de service? Niet onbelangrijk om te weten. Vaak zit de fout daar waar de monteur is geweest :sweat_smile:

Als het voorheen ook al zo was wellicht een defect. Anders eens uit elkaar halen en opnieuw beginnen.

Nee, die draaien ook niet. Ze draaien wel zonder balans.
Balans is goed geplaatst, het uurwerk loopt gewoon.

Volgende stap is de keyless te demonteren en opnieuw te monteren denk ik. Misschien dat ik dan iets tegen kom.

1 like

Is er verschil tussen dial up en dial down positie?

En misschien wat fotos van de keyless works plaatsen.

Laat de balans maar eens in het uurwerk zitten en ga dan je keyless eens eruit halen, ben benieuwd wat je gaat aantreffen.

Cruciaal is het om te weten of hij ooit gelopen heeft voordat je met je service beurt begon en of opwinding in orde was. Ook al aangegeven door @Betula . Indien ja, eens beginnen met het controleren van schroeven/schroeflengtes (ook al genoemd ). Kijk met name eens naar de schroef die je gebruikt om de balansbrug vast te zetten aangezien je aangeeft dat het mis gaat op het moment je de balans plaatst.