Beste forummers,
Ik loop tegen een klein probleempje aan. Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een cursus en heb daarvoor een (replica) 2824 volledig uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. Hij spint weer als een poesje./insert applaus/
Maar:
Hij windt prima op dmv de rotor.
Hij windt handmatig prima op ZONDER de automaatmodule erop.
Zodra ik hem handmatig opwind met de automaat erop, krijg ik veel weerstand en draait de rotor mee met het handmatig opwinden. Ik zou denken dat er ergens een slipsysteem in zou zitten waardoor de rotor niet meedraait als ik hem handmatig opwind, maar dat de rotor hem ook zelfstandig kan blijven opwinden.
Is er misschien iemand die me kan vertellen wat ik verkeerd heb gedaan?
Officieel mag je deze tandwieltjes van een ETA niet reinigen, smeren, maar vernieuwen als ze vuil zijn.
Ik heb tussen de dunne tandwieltjes wel eens olie gedaan en toen ging het opwinden inderdaad zwaarder.
Dat ligt aan de wisselaars die niet goed functioneren.
Dat ze soepel draaien wil niks zeggen, die dienen ervoor dat je het uurwerk met de hand kan opwinden los van het automaat gedeelte en zorgt ervoor dat de rotor biet meedraait.
Kan zijn dat ze erg vies zijn of teveel gesmeerd zijn probeer eens met schoonmaken of het dan verbetert, en anders is de enige optie vervangen.
Zijn die 2 in de automaatkloof die van bovenaf zichtbaar zijn.
Daar waar ik uit citeer/plak is van 18.07.06, pdf afkomstig van Cousins.
De technische beschrijving van jou is van de ETA site en dus up-to-date.
Je mag de ‘omkeerraderen’ niet reinigen, maar in het cirkeltje er naast staat dat je er wel ‘een heel klein beetje’ olie bij mag doen.
Da’s het staand opwindrad. Heeft niets met het beschreven probleem te maken. Wat je moet doen, is de wisselaars (beter) smeren. Maar met een replica weet je nooit helemaal zeker waar het probleem zit in zo’n geval.
Zie tijdens het schrijven dat Floris de zelfde conclusie al trok.
Gelukt! Ik heb ze even uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet en hij doet het nu wel naar behoren. Blijkbaar toch iets te zwaar gesmeerd.
Allen bedankt!