Hulp gevraagd: ETA 2824

Beste forummers,
Ik loop tegen een klein probleempje aan. Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een cursus en heb daarvoor een (replica) 2824 volledig uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. Hij spint weer als een poesje./insert applaus/
Maar:

  1. Hij windt prima op dmv de rotor.
  2. Hij windt handmatig prima op ZONDER de automaatmodule erop.
    Zodra ik hem handmatig opwind met de automaat erop, krijg ik veel weerstand en draait de rotor mee met het handmatig opwinden. Ik zou denken dat er ergens een slipsysteem in zou zitten waardoor de rotor niet meedraait als ik hem handmatig opwind, maar dat de rotor hem ook zelfstandig kan blijven opwinden.
    Is er misschien iemand die me kan vertellen wat ik verkeerd heb gedaan?

Bij voorbaat veel dank!



3 likes

Jup de clutch. (dacht dat de correcte naam Automatic coupling clutch is maar niet zeker).
ETA2824 zijn echt berucht om de zwakte van die koppeling.

2 likes

Thanks! De clutch is toch dit dingetje:

Wat moet ik daar dan mee? Eruit en opnieuw erin? En waar moet ik dan specifiek op letten?

Not a single clue.

Zo ver strekt mijn kennis bijlange na niet :stuck_out_tongue: Ik weet dat 2824’s kut zijn om hand te winden, that’s it.

@Floris155 @HorloG misschien?

2 likes

Officieel mag je deze tandwieltjes van een ETA niet reinigen, smeren, maar vernieuwen als ze vuil zijn.
Ik heb tussen de dunne tandwieltjes wel eens olie gedaan en toen ging het opwinden inderdaad zwaarder.

P.s ik heb zelf twee linker handen. :smile:

1 like

Dank voor het meedenken, maar daar lijkt het niet aan te liggen. Die draaien soepel.

Dat ligt aan de wisselaars die niet goed functioneren.
Dat ze soepel draaien wil niks zeggen, die dienen ervoor dat je het uurwerk met de hand kan opwinden los van het automaat gedeelte en zorgt ervoor dat de rotor biet meedraait.
Kan zijn dat ze erg vies zijn of teveel gesmeerd zijn probeer eens met schoonmaken of het dan verbetert, en anders is de enige optie vervangen.
Zijn die 2 in de automaatkloof die van bovenaf zichtbaar zijn.

1 like

Oh, dus toch.
Dan ga ik dat maar eens proberen tussen de kerstdiner-voorbereidingen door.
Ik laat wel even weten hoe t afloopt. :thumbsup:

1 like

Bij de ETA 2824 en 2836 mag dit wel geolied worden

1 like

Dat is vreemd, de manual waar ik het uit heb gehaald is van 2013 en gaat over de 2824-2 ??? :hushed:

1 like

Daar waar ik uit citeer/plak is van 18.07.06, pdf afkomstig van Cousins.

De technische beschrijving van jou is van de ETA site en dus up-to-date.
Je mag de ‘omkeerraderen’ niet reinigen, maar in het cirkeltje er naast staat dat je er wel ‘een heel klein beetje’ olie bij mag doen.

Verhaal maar weer vergeten denk ik.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Da’s het staand opwindrad. Heeft niets met het beschreven probleem te maken. Wat je moet doen, is de wisselaars (beter) smeren. Maar met een replica weet je nooit helemaal zeker waar het probleem zit in zo’n geval.

Zie tijdens het schrijven dat Floris de zelfde conclusie al trok. :+1:

1 like

Nog een keer heel goed reinigen " maar ben het wel met peter eens .
Succes

1 like

Gelukt! Ik heb ze even uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet en hij doet het nu wel naar behoren. Blijkbaar toch iets te zwaar gesmeerd.
Allen bedankt! :thumbsup:

3 likes

Mooi :+1: ETA geeft wel vaker aan dat sommige onderdelen niet schoongemaakt mogen worden, maar bij mij gaat alles mee in de schoonmaakmachine.

1 like