Hulp gevraagd: Hoe gaat deze behuizing open?

Beste mensen,

Vandaag kwam deze Citizen 6000 uit 1975 binnen. Deksel sluit hermetisch aan bij de kast; geen lip, geen inkeping, niets.

Na het verwijderen van de band kwamen - naast het DNA van de vorige eigenaar - 2 metalen veren tevoorschijn. Ze kunnen worden ingedrukt en veren weer terug maar de (het?) deksel geeft geen krimp. Wie weet hoe ik de behuizing kan openen? Case nummer is 4-601025 Y.

Dank alvast!

Hartelijke groet,
Aqualand

1 like

Ik denk toch de veer indrukken. Aan 1 kant ver genoeg in drukken en dan die kant want naar beneden duwen. Dan de anere kant doen en komt hij er uit. Zo werkt het bij Seiko in ieder geval.

1 like

Is dit geen geklemde case ? Dat als je op het glas duwt je het uit elkaar duwt, waarna je via het glas bij het uurwerk komt.

Als je aan bij de kast, aan de onderkant van de kroon een uitsparing hebt is dat vrijwel zeker het systeem.

2 likes

Dank voor je suggestie maar ik denk het niet. Ik heb meerdere horloges uit de 6000 serie en die gaan allemaal braaf middels een schroefdeksel uit elkaar.

Meestal is het: veren indrukken en dan komt de hele achterkant inclusief glas los via de onderkant. De buitenkant is als het ware een soort ring om de binnenkast heen.

O ja, zonder uitsparing voor de opwind as kan het een twee delige opwind as zijn. (Kroon los trekken)

1 like

Mannen! Super bedankt!

Voor mij de eerste keer dat ik zo’n sluiting tegenkom. Weer wat geleerd! Thanks @koekoek. @Magni80, @MartijnV. Na het lossen van de veren komt niet het deksel los maar schuift het gehele uurwerk met glas en achterplaat uit de behuizing. En nou hop, met z’n allen onder de DNA douche.

7 likes

Dit zijn inderdaad de ergste horloges qua vuil vaak. In het omhulsel hopen zich vaak hele plakken vuil op.

2 likes

De onderdelen zitten nu in de ultrasoon. 45 jaar DNA oplossen. Thanks Daniel!

2 likes