Hulp gevraagd: horloge loopt veel te snel (maar waarom dan)?

Even horen of iemand wat suggesties heeft over wat hier aan de hand kan zijn…

Ik heb een horloge liggen uit een lotje dat te snel loopt. Als in, echt wel véél te snel. Ik heb het om 16u30 gelijk gezet met de telefoon. Om 21u gaf die al 21u35 aan. Da’s meer dan een half uur te snel op 4.5 uur - belachelijk gewoon.

Probleem is… de timegrapher toont niks verkeerd.

En dat voor alle posities - overal tussen de 10 en 20 seconden te snel. Terwijl de praktijk-aflezing op euh, bijna 10,000 seconden uitkomt.

Eerste idee, misschien is mijn Weishi in de war? Maar ook een simpel Android app denkt hetzelfde.

Tweede idee, misschien is het geen 28800 tikgetal horloge maar dénken die graphers dat alleen omdat die toevallig zo veel te snel gaat dat het net daarop uitkomt. En is het in realiteit een 21600 of lager. Maar op de kast:

Dus dat lijkt het ook niet te zijn.

Derde idee, de secondenwijzer raakt misschien de minutenwijzer en trekt die een beetje mee? Maar nee, 2 minuten geobserveerd onder vergroting en er is geen enkel contact. Nada.

Horloge is meermaals gedemagnetiseerd op de Antimag en geeft geen kik bij de kompasnaald.

Iemand een idee? Ik zit met de handen in het onbestaande haar :sweat_smile: openmaken zal wellicht de volgende stap zijn maar dan moet ik eerst uitvogelen hoe want het is, vermoed ik, een voorlader.

3 likes

Zit de balansveer correct?

Ik heb 'm nog niet open. Maar als die niet correct zou zitten, hoe zou dat een verschil tussen gemeten tijdwaarden en zichtbare wijzerpositie kunnen geven :thinking:

Het enige wat ik kan bedenken voorlopig is dat er tandwielen van een lager tikgetal gebruikt zijn, of dat de oorspronkelijke 28800 vervangen is door een binnenwerk met lager tikgetal dat dan toevallig net griezelig veel te snel loopt om precies een 28800 te imiteren. Maar da’s toch al redelijk vergezocht…

3 likes

Misschien is er ooit een verkeerd rad gemonteerd.

Kijk of de secondewijzer een omwenteling in 60 seconden maakt. Zo niet dan is het seconderad of ankerrad niet juist. Is de secondewijzer wel in 60 seconden rond > 3e rad misschien fout.

Ligt ook nog aan de opbouw van het raderwerk ( directe of indirect)

4 likes

Dat denk ik ook eigenlijk… wordt tandjes tellen denk ik.

4 likes

Nagekeken en lijkt alvast in 60 seconden rond te gaan.

Ik vrees er ook voor. Dus eerst uitvissen hoe ik dat ding openmaak. :sweat_smile:

3 likes

Frontloader zo te zien?

Dit is dus niet wat ik onlangs had met een mini-dames Omega, die 21306 i.p.v. 21600 liep. Tikgetal zat wel in de Weishi (!) maar paste niet automatisch aan. Daarna viel alles op zijn plek en kon ik gewoon afregelen, en liep het horloge ook niet langer mega sneller dan-ie aangaf.

Hoe is het als je hem nu (nu dat het horloge gelopen heeft) op de Weishi zet?

Vraag me niet hoe of wat, maar ik had laatst een horloge het eerste (half) uur precies hetzelfde deed en daarna mooi zuiver liep.
Geen idee wat het bij mij was, te lang stil gestaan? Olie droog en stroef? Nu loopt hij +4 sec en na de eerste paar uur +25 min.

Ziet er wel zo uit ja:

Ik meen te herinneren dat er ooit een sticker met een ETA kalibernummer op de achterzijde kleefde. Uiteraard foetsjie. :thinking:

Hier is het omgekeerd, de Weishi vindt alles oké, het horloge loopt intussen 40 minuten voor. :sweat_smile:

Zelfde als hierboven, min of meer. Rond de 10 seconden.

1 like

Eerst even proberen of het horloge een gesplitste opwindas as heeft, zo ja glaspomp erop. Zo niet dan met de glasgrijper eens het glas proberen te lichten. Ben benieuwd!!

1 like

Is het een ETA uit een familie met andere tikgetallen.
Kan je kijken welke raderen wel en niet uitwisselbaar zijn.

1 like

Hoe voelt de wijzer verstelling aan?

Redelijk stroef maar niet overdreven. Datumverzet doet het ook netjes (tweede positie kroon).

Nog eens goed meegevolgd met de wijzers en de secondenwijzer loopt perfect, maar de minutenwijzer inderdaad te snel - op 10 minuten tijd een minuut voor dus. Daar zit ergens een wieltje verkeerd.

Wachten tot ik 'm open kan maken dus. Een luchtdrukpomp heb ik niet, dus kijken of glas afnemen helpt :smile:

1 like

Zou zo’n bal oppomp geval niet wweken?

Met een plastic injectiespuit lukt het meestal het glas los te maken.
Zorg wel voor afdichting bij de tube. Dat kan bijvoorbeeld met plastic van ongeveer de juiste dikte ertussen. Wel even gaatje prikken natuurlijk.

Als de seconden wijzer in 60 sec daadwerkelijk rond gaat, is de vertanding naar de minuten as goed of is daar een mismatch? Bijvoorbeeld dat de seconden in 1 minuut rondgaan maar dat in dat interval de minutenwijzer al 1.5 min is opgeschoven? Lijkt mij wel raar om alleen dat tandwiel te vervangen vanuit een ander uurwerk…