Hulp gevraagd: inkorten band Viewmatic

Vandaag kwam ie dan eindelijk binnen, mijn nieuwe Hamilton Viewmatic (44mm versie)! Meteen even de band op maat maken natuurlijk en dan genieten maar! Dacht ik…
Wát een ellende zeg! Een band inkorten met gewone pushpins of schroefjes is normaal geen probleem, maar bij Hamilton hebben ze erg hun best gedaan om me te laten zweten.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb er inmiddels met veel pijn en moeite twee schakels tussenuit, maar er moet er nog eentje uit. Lukt me niet. En ik kan erbij zeggen dat ik aardig heb lopen rammen en al 2 inkorttools heb gemold.

Hieronder een foto van de pin, niet gespleten, dus aan twee kanten bol, maar wel op 1/3 en 2/3 een klein groefje. Daarnaast zie je nog een klein hulsje dat in 1 van de holtes van de schakels zit verstopt. Die moet erin, anders zit de pin te los.

Ik hoop van harte dat iemand een goede tip heeft, alvast bedankt voor het meedenken!

Gr

Sander

1 like

Zelfde probleem had ik onlangs ook, lag er bij het inkorten ineens zo’n los hulsje.
Heb toen toch maar een horlogemaker ingeschakeld om het weer in elkaar te zetten.
Zorg dat je de hulsjes van de andere verwijderde schakels niet kwijt raakt.

Ja bij 2 schakels is dat ook gelukt. Nu wil ik er echter nog eentje aan de andere kant van de sluiting tussenuit hebben, daar loop ik vast. Een horlogemaker is een optie als het me niet zelf lukt, maar ik wil het graag zelf kunnen.

Ik denk dat het hetzelfde systeem is als een Seiko Monster band met een busje aan de ene kant.

Hier een handleiding: http://www.pmwf.com/Watches/WatchTools/BraceletSizingTools/AFBraceletSizingToolUse.htm

Probleem heb ik zelf ook wel eens. Mijn oplossing is als volgt. Pak een stukje hout (klein plankje of reststukje zaaghout etc.) kijk goed naar de pijltjes in de band van het horloge en leg de band op het houtje zodat het pijltje naar het houtje wijst. Nu kun je met een klein dreveltje en hamertje, zelf gebruik ik een penhamertje, de pin in het houtje tikken. Door het houtje beschadig je de band of bijvoorbeeld je tafel niet en ook blijft de pin in het houtje steken waardoor je ,als de pin eenmaal los zit, de schakel makkelijk verwijderen kunt. Succes :~

Bedankt voor de tip. Het lijkt er inderdaad wel op. Bij mij zit echter het hulsje in het pootje van de H in de band, links van het midden dus, niet op het einde. Daarbij is de pin zelf ook over de gehele lengte ongeveer even dik. Maar misschien lukt het me morgen wel aan de hand van deze aanwijzingen, bedankt!

Bedankt, lijkt me wat gecontroleerder dan hoe ik vanmiddag te werk ging met een tang! Heb nog wel wat hout liggen, ook proberen morgen.

Lukt gegarandeerd, ik heb een Citizen met exact hetzelfde systeem. Die plastic bandenwissel tooltjes zijn veel te slap om die pin in of uit het hulsje te persen. Even hamertje tik is de oplossing :smiley:

M’n Omega SMP heeft ook dit systeem. Ik gebruik eerst een banden tool om de pin er een stukje uit te draaien. Vervolgens te proberen met tang. Mocht dat niet lukken, dan met ander tooltje eruit tikken.

Die andere twee schakels heb ik er ook uitgetikt, band op z’n zij in dat tooltje gezet (zit een gleuf aan de zijkant), dunne pin uit mijn horlogetoolsetui gepakt en toen met een hamer erop getikt (lees: geramd). Op de één of andere manier lukt dat aan de andere kant van de sluiting niet.
Vanmiddag ga ik er weer voor zitten!

SA Schreef:

Bedankt, lijkt me wat gecontroleerder dan hoe ik
vanmiddag te werk ging met een tang! Heb nog wel
wat hout liggen, ook proberen morgen.

Om het borgpinnetje niet te frustreren, kun je een ondiep gat in het stuk hout maken. Dit ook niet te groot in diameter maken, zodat de schakel zoveel mogelijk draagt op het hout.

Suc6.

Banden maken is een kunst apart. Mijn ervaring is dat Seiko en Tissot daar heel kundig in zijn. Hierbij dient te worden opgemerkt dat ik geen duurdere merken heb.

Heb je wel de goede tool? Dit soort schakels verwijderen werkt verreweg het beste als je een pin hebt op je bandverwijderings tooltje die IN het busje past. De meeste standaard tooltjes zijn hiervoor veel te dik, en slopen het busje als je niet op past.

Ik heb zelf deze
http://www.watch-tool.de/html/bracelet_tools.php?id=0080a
,is erg dun, maar in combinatie met een klein hamertje werkt dat altijd!

Ohja, een heel klein drupje naaimachine olie doet soms ook wonderen!

maardein Schreef:

Heb je wel de goede tool? Dit soort schakels
verwijderen werkt verreweg het beste als je een
pin hebt op je bandverwijderings tooltje die IN
het busje past. De meeste standaard tooltjes zijn
hiervoor veel te dik, en slopen het busje als je
niet op past.

ook mijn ervaring. door t gaat vd schakels faat prima, maar bij t busje aangekomen zit je soms vast.

Ik heb dit weekend besloten om er even geen extra schakel uit te halen. Met die klamme weer zit het horloge namelijk na een half uurtje al redelijk goed om de pols. Een schakel minder zou 'm te strak maken vrees ik. Wel vind ik het jammer dat ik nu aan 1 kant twee schakels eruit heb gehaald, had het liever in balans gehad, ware het niet dat ik de schakels er aan de andere kant niet uit krijg. Als ik deze week tijd heb ga ik toch nog eens een poging wagen!
Bedankt voor alle tips in ieder geval :~

SA Schreef:

had het liever in balans gehad, ware het niet dat
ik de schakels er aan de andere kant niet uit
krijg. Als ik deze week tijd heb ga ik toch nog
eens een poging wagen!

ja, maar nu he je meer H-tjes zichtbaar :+

suc6 en ben benieuwd of t nog is gelukt.

marnix.moed Schreef:

ja, maar nu he je meer H-tjes zichtbaar :+

suc6 en ben benieuwd of t nog is gelukt.

Ik zie alleen minder “b” tjes
:?
(WilSeiko doet bijdehand)

Ik heb ook zitten ploeteren toen ik dit systeem voor het eerst tegen kwam. Onderstaande handleiding was duidelijk, alhoewel wat spartaans misschien :slight_smile:

Hm, dat lijkt me ook het proberen waard. Wat hierboven al gezegd wordt is om iets te pakken dat dunner is dan het hulsje, een simpele paperclip zou zomaar eens uitkomst kunnen bieden :slight_smile:

SA Schreef:

dunner is dan het hulsje, een simpele paperclip
zou zomaar eens uitkomst kunnen bieden :slight_smile:

helaas, meestal te dik bij mij.