Hulp gevraagd? Kroon met pin eruit gesprongen.

Vanochtend wilde ik mijn horloge met ETA-2824 uurwerk opwinden. Opeens schoot de kroon met pen eruit. Geprobeerd erin te draaien. Het is wel gelukt maar ik weet niet of dit verstandig was om te doen.

Het is een beetje gek dat hij er zo uitkomt, maar hier

kan weinig mis mee gaan.

1 like

Als je hem er nu weer uit kunt trekken is er iets niet OK. Even vast laten zetten. 30 seconden werk

1 like

Blijft hij zitten als je hem hebt teruggeduwd, of krijg je hem er zonder moeite weer uit? Windt je horloge handmatig op?

Aangezien je hem er uit gesproken hebt, misschien kan je hem ook wel naar binnen praten :rofl:

9 likes

Heel technisch ben ik niet, maar paar keer tijdens het schoonmaken van een kast de kroon eruit gehaald welke ik daarna weer terug probeerde te zetten. Dit lukte vaak maar is ook weleens mis gegaan.

Je kan namelijk het “rechtopstaand opwind-rad” eruit drukken en dan ben je verder van huis (moet het uurwerk los) en dat hij los komt betekent waarschijnlijk dat er iets met de “Tiretteveer” aan de hand is.

Hoop dat ik het allemaal goed zeg, maar daar reageren de techneuten vast op :slight_smile:

1 like

Ik durf het niet aan. Heb mailtje gestuurd en wacht af

1 like

Wat,is het merk?

:thinking::thinking::thinking::no_mouth:

Beste Kenleaf,

De stift wordt in het horloge op z’n plaats gehouden door de setting lever en de Yoke. Als de veren die deze 2 componenten op hun plek houden iets los raken kan de stift - als je er aan trekt - uit de nokken van yoke en setting lever schieten en helemaal los komen van je horloge.

Terug duwen zal weinig zin hebben: de nokken van de yoke en de setting lever moeten weer netjes op hun plaats vallen in de uitsparingen van de stift. Dus, het horloge moet open en de stift weer op correcte wijze terug geplaatst worden.

Toch even langs een uurwerkhersteller gaan, misschien is er wel een veertje gebroken… Succes!

3 likes

Bedankt voor de uitleg. Had al zo’n vermoeden

Mooie gelegenheid om eens te kijken naar een nieuw horloge…:sunglasses:

1 like

@Number4 komt me bekend voor :sweat_smile:

1 like

Dit topic ga ik ook inderdaad volgen want dit gebeurde mij gisteren.

Ik krijg de kroon incl pinnetje er terug in maar dan komt hij er opknap weer uit :weary: ik kan hem nog wel gewoon handmatig opwinden…

1 like

Dit wordt veroorzaakt doordat de nokken van Yoke en setting lever niet meer in de uitsparingen van de stift haken. Ook bij jou is de kans groot dat de setting lever spring gebroken is…

2 likes

Ok is dit makkelijk te repareren ??

Om welk uurwerk gaat het?

Het is van een montre Noble gmt

Dat is een automatisch uurwerk met datum, vergelijkbaar met de ETA 2824 waar @Kenleaf het over heeft, ook dat is een automatisch uurwerk met datum.

Maar wat is er mis mee? Hoe kon de stift er zomaar uit worden getrokken? Dat moet eerst worden onderzocht door een deskundige. Stel dat de setting lever spring gebroken is. Dan moet er een nieuwe in.

Grote vraag is dan: is dat onderdeel (nog) beschikbaar? Je moet dan weten welk uurwerk je exact hebt (staat op de mainplate, onder de balans) en wat het onderdelen nummer is, in dit voorbeeld van de setting lever spring. Dit zoek je op in het bij het uurwerk behorende “data sheet”. Bestellen, vervangen… Het is niet moeilijk als je weet wat je doet.

Je kunt dit echt het beste aan een vakman overlaten. Wellicht dat @vouwfietser je er mee kan helpen.

Dank je voor alle info en zal dus een vakman moeten raadplegen…

Hij is eruit gekomen toen ik het horloge opdraaide en daarna de datum/tijd wilde goedzetten had ik de kroon ineens in mijn hand :sweat_smile:

1 like