Hulp gevraagd: Libana Chronograaf

Dag Forummers,

Ik ben al lang een trouw lezer, maar posten die ik niet veel. Wellicht dat de kenners alhier mij kunnen helpen: Een vriend van me kwam met dit horloge:

De foto is met de telefoon gemaakt, niet bijzonder scherp helaas.

Het betreft een Libana automatische chronograaf met een 18k gouden kast. Het horloge is van zijn opa en loopt nog na enig heen en weer bewegen. Ik heb 2 vragen:

  1. Kan iemand mij iets vertellen over het merk, het uurwerk en de herkomst? Via google vind ik niet veel, alleen een verkochte Libana op Farfo, zonder verdere toelichtingen.
  2. Heeft het, los van de emotionele waarde, zin het horloge te restaureren?

Alvast bedankt,

Marc

Het lijkt mij een handopwinder en geen automaat. Als je aan de kroon draait loopt ie dan??
Uurwerk is of een Landeron (48,51,248) of een Venus. Gezien de layout van de subdials gok ik op een Venus.

Zo horloge heeft zeker zin om te restaureren. Zal mede door de wijzerplaat niet goedkoop zijn. Ligt er ook aan in wat voor staat de wijzerplaat is.

heb zelf goede ervaringen met Pikotech. (www.pikotech.nl) Niet de goedkoopste, maar wel erg goed!

Zo te zien ontbreekt de kroon, zit de opwindas er nog in?
Ik weet nu al dat iedereen gaat roepen om foto’s dus laat ik ze maar voor zijn FOTOOOS

Vooral van de binnenkant (werk en binnenkant kast voor de goudstempels)
Dan zijn er vast wel mensen hier, die je kunnen en willen helpen.

Maurits,
Met alle respect maar het lijkt me geen goed plan om deze los te laten trekken door iemand die de constructie van deze chronographe suisse kast niet kent.
(holle kast, flinterdun buitendesksel van goud en metalen binnendeksel en opvulring)
Wedden dat binnen de kortse keren de deksels niet meer dicht willen/vervormd zijn ?

Heren,

Dank voor jullie reactie; Ik heb niet het lef en de kennis om de kast verantwoord open te maken, dus die foto’s moet ik jullie helaas onthouden.

De kroon ontbreekt, daarom ga ik er (voorlopig) van uit dat het een automaat is, aangezien na enig heen en weer bewegen de kleine secondewijzer links begint te lopen.

Gr,

Marc

Marc en Mario
Ik ging er, misschien in sommige gevallen te optimistisch in dit geval dus terecht, van uit dat iedereen op dit forum ook oude posts leest en dan nadenkt voor hij of zij een horloge openmaakt. Ik houd in t vervolg rekening met de opmerking van Mario.

Wat betreft automaat, hoogstwaarschijnlijk niet. als je het horloge beweegt, komt soms de balans t.g.v. de traagheid in beweging en kan nog enkele seconden doorbewegen wat eruit kan zien alsof hij echt loopt.

De eigenaar moet het horloge maar eens laten openmaken, dan kan hij besluiten wat hij ermee wil doen. Misschien zet Marc m dan hier in de aanbieding.