Ik kan een boel zelf, maar voor balansveer werk heb ik het gereedschap en de ervaring niet. Voordat ik een nieuwe koop, is er iemand die een balansveer van een ETA 2834 weer in het gareel kan krijgen voor me? Vergoeding uiteraard geen probleem.
De buitenste paar windingen lijken verkleefd door ofwel vuil ofwel magnetisme. Verder zie ik weinig geks. Wat was je er mee aan het doen…?
In de wasbenzine en dan op 1 velletje van de 3 laagjes toiletpapier laten drogen. Zo trekt alle benzine tussen de windingen weg.
Dan demagnetiseren en dan plaatsen. Kijken op de timegrapher (of goed luisteren) en dan afregelen…
Succes!
Zal waarschijnlijk al werken, One-Dip is nog beter. Maar heel veel duurder
Wel zonder de chaton en deksteen natuurlijk.
Yep… met een beperkt budget blijft het bij mij wasbenzine… vooralsnog prima.
Ik durf wel eens te gaan plooien aan de windingen, maar weet waaraan je gaat beginnen!
Meestal loopt dat niet goed af… begin eerst met een goede schoonmaakbeurt en demagnetiseren.
Eerst een scherpere foto van de spiraal, nu is een deel zichtbaar maar de rest niet goed.
De spiraal hoeft niet te plakken maar de eindbocht kan ook verbogen zijn. Daarnaast is de vlakheid niet te beoordelen. Hiervoor moet de balans gemonteerd zijn.
Gewoon proberen, als het niet lukt kun je altijd nog een nieuwe balans erin zetten
Begin maar eens met zorgen dat de spiraalveer goed schoon is en dan de balans van de kloof af te halen, als er dan vervorming is een scherpe foto maken en dan kunnen er wel wat tips gegevens worden
Okay, dank voor alle aanmoedigingen en tips! I think I did it… Geen sneeuw meer, geen wiebelende lijnen…
Amplitude is wat laag, maar er is duidelijk geen probleem meer met de spiraalveer. Was gewoon vuil lijkt me…?
Doorgangshoek moet trouwens 50 graden zijn, uit m’n hoofd. Kost je wel weer enkele graden amplitude.
Dat, en de veer kwam volgens mij tegen de stud aan. Viel niet af te regelen. Amplitude is idd nog niet geweldig maar ik ben allang blij dat hij gewoon doet wat 'ie moet doen.
Spiraalveren buigen is een kunst op zich. Is online ook wel het e.e.a. over te vinden denk ik zo, ik heb mijn vaardigheid uit boeken en praktijkonderwijs - en vooral in de praktijk onbevangen elke spiraalveer te lijf gaan als-ie positieve of negatieve “paraplu” heeft, scheef ligt, excentrisch is, of - en dat is bij vrijwel elk horloge zo - net niet perfect tussen de kompaspennen in ligt.
Breguet-spiralen (in vrijwel elke Rolex, bijvoorbeeld) zijn wel echt heel lastig, die kun je maar beter te vriend houden.
Je kan ook aansteker vloeistof van Zippo nemen, ben je voor €6 klaar