Hulp gevraagd met Seiko 7002 uurwerk

Ik heb vandaag een schitterend horloge binnen gekregen, een Seiko 7002-7010, dus een Seiko 5 ‘duiker’ met pepsi bezel. werkelijk schitterend.
Maar…

Ik had het horloge gekocht als “runs short after shake, crown missing”.
De kroon miste dus en hij loopt kort na schudden. Bij binnenkomst werd mijn gedachte/hoop bevestigd, hij loopt gewoon goed! :smiley: Maarrr… daar zit het addertje onder het gras, het is niet zozeer dat de kroon mist, maar de stem is dus half afgebroken en wil ook niet uit het uurwerk komen. Ik krijg er geen beweging in maar wil niks forceren.
Kan iemand mij uitleggen wat ik moet indrukken/losdraaien/watdanook om hem eruit te krijgen? Dan kan ik namelijk een nieuwe kroon met stem kopen en het horloge weer in mooie staat terugbrengen, maar uiteraard wel het vintage karakter behouden (dus de faded bezel en de gepatineerde wijzers etc).

Hier wat foto’s van het horloge:

En het uurwerk dus:

Hey Nick,

Het kleine knopje indrukken links van de stem. Boven de schroef.

mvg Melvin

Bedankt voor je snelle reactie Melvin, dat dacht ik ook maar ik krijg het knopje met geen mogelijkheid ingedrukt… Enig idee hoe dit kan?

Het is vrij klein. Ik gebruik altijd een fijne schroevendraaier. Als je die niet hebt, zou je het met een dikke speld of naald kunnen proberen. Misschien met de puntige kant van de bandenwissel tool?

Dank voor je reactie! Ik probeerde het met de puntige kant van de bandenwisseltool ja, de stem zat denk ik een beetje vastgekoekt oid… Met iets meer kracht achter zowel de tool als het tangetje om hem eruit te halen is hij er nu uit.

Dan kunnen we nu op zoek naar een (relatief goedkope) kroon+stem om hem eens te gaan repareren en dan opzoek naar iemand die hem voor een leuke prijs kan servicen :slight_smile:

In ieder geval bedankt voor het meedenken! Ik dacht, misschien doe ik iets fout en je wil uiteraard niets forceren in een uurwerk… vandaar de vraag

Hey, job well done. Kijk maar uit, dalijk vind je het zo leuk dat je horloges wilt gaan opknappen :wink:

Misschien is dit wat.

Ik had hem gezien ja, zat al te twijfelen. Ik heb namelijk gelezen dat bij dit specifieke model de kroon niet een screw-down crown is… En de kroon op de foto lijkt dat wel te zijn, zou het dan nog wel passen?

Ook omdat mijn seiko dus een midsize is… Wat het volgens mij niet veel makkelijker maakt… :stuck_out_tongue:

Haha ik ben overvraagd. Dit is er één voor de Seiko guru’s.

Waarom een tachymeter ring? Dit is een bijzonder model.
Aan de wijzers te zien is dit ook een medium size (38mm).
10bar, dus geen geschroefde kroon.

7002A Singapore uurwerk.

btw Ik heb misschien nog wel een bezelinsert liggen. Misschien ook nog wel wijzers. Uurwerk momenteel niet.

Hallo Nick, misschien dat ik nog wel een stem heb liggen, een kroon denk ik niet.

vierport Schreef:

Waarom een tachymeter ring? Dit is een bijzonder
model.
Aan de wijzers te zien is dit ook een medium size
(38mm).
10bar, dus geen geschroefde kroon.

7002A Singapore uurwerk.

btw Ik heb misschien nog wel een bezelinsert
liggen. Misschien ook nog wel wijzers. Uurwerk
momenteel niet.

Haha ja dat is een vraag die over het hele internet gaat, waarom die tachymeter ring… Geen idee waarom, vonden ze leuk denk ik? :stuck_out_tongue:
Klopt ja, het is een medium size, dus 38mm doorsnee.
Past een stem met schroefkroon dan wel of sluit het dan niet meer aan ofzo? Want ik kom alleen de schroefkroon+stem tegen, en heb anders geen idee hoe ik aan een kroon moet komen.
Overigens bedankt voor het aanbod van de bezelinsert, maar ik wacht liever met de cosmetische dingen tot ik de kroon en stem heb en zeker weet dat hij goed werkt :wink:

Bij dit soort uurwerken moet je eerst de stem maximaal uittrekken. Dan komt vlak naast de stem een klein palletje tevoorschijn. Op dit palletje duwen en de stem er helemaal uittrekken. Geen kracht gebruiken.

Ko

Ko Schreef:

Bij dit soort uurwerken moet je eerst de stem
maximaal uittrekken. Dan komt vlak naast de stem
een klein palletje tevoorschijn. Op dit palletje
duwen en de stem er helemaal uittrekken. Geen
kracht gebruiken.

Ko

Het probleem was een beetje het feit dat ik hem ook niet ver genoeg eruit kreeg om de wijzers te verzetten, maar nadat ik daar wat meer kracht achter had gezet klikte hij 1 stapje verder en wilde de stem er vervolgens wel uit komen. Het is dus geluk zonder (volgens mij :P) dingen kapot te maken.
Nu dus op zoek naar een vervangende stem+kroon

Ja, als de boel vastgekoekt zit moet je wel eens wat. Zoals meer kracht gebruiken.
Mijn ervaring is dat het bij deze Seiko uurwerken meestal wel zonder schade gaat.
Succes met je zoektocht.

Ko

Apart ding, ik dacht eerst dat ie bijelkaar gezocht was van onderdelen uit de rommelbak, maar het schijnt wel te kloppen.

Seiko “5” 7002-7010 diver-style watch
The dial says “WATER 10BAR RESIST” and below that "AUTOMATIC"
The small print on the bottom of the dial says "7002-701R R 2"
SN 006343 (October 1990)
This one is not strictly a diver’s watch, as it’s rated to only 100m and doesn’t have a screw-down crown. It’s smaller than a diver – bezel is 37.5mm in diameter. Strange enough, there’s also a tachymeter scale on the outside track of the dial – this is odd because the watch is not a chronograph.

http://www.network54.com/Forum/78440/thread/1035687340/Seiko+7002+Series+%26quot%3BFifth+Model+Diver%26quot%3B+Database-+Please+add+to+this

Haha ja klopt, je ziet ze ook erg weinig. Ik vond hem wel leuk toen ik hem tegenkwam. Helaas niet gedacht aan het feit dat onderdelen dus nét wat lastiger te vinden zijn, maar lang leve seiko. Ze zijn nog aan te komen.
De tachymeter ring is natuurlijk een beetje apart, maar mijner inziens niet erg dat hij erop zit. Ik vind het wel leuk staan. Geeft het horloge wat meer een eigen smoel tussen al die vintage seiko duikers :slight_smile:

Rob (monsterwatches) heeft voor mij een stem en kroon besteld, dus ik kan niet wachten tot ze binnen komen en ik het horloge weer helemaal tot leven kan wekken.

Woensdag heb ik de kroon en stift binnen gekregen van Rob en had ze meteen geplaatst :slight_smile:
Alles gemonteerd in de kast, maar toen… Toen kwam de stift er niet meer uit om de tijd te verzetten… Na wat kijken en zoeken wat het probleem nou kon zijn ben ik erachter… De ring die de wijzerplaat vast houdt steekt net een halve millimeter te ver uit waardoor de stift met een palletje daarachter bleef hangen… Nu ook dat probleem opgelost en hij werkt! :slight_smile:
Wel denk ik dat het horloge een servicebeurt nodig heeft, dus ik ben nog op zoek naar iemand die dat voor een leuke prijs kan en wil doen? :slight_smile:

Ik dacht eerst dat het horloge ook niet goed liep, want hij stopte er na een paar minuten al mee, maar dat was waarschijnlijk gewoon door een veer die toch niet ver genoeg opgewonden was… Hij loopt momenteel al een paar uur, dus ik ben heel tevreden :slight_smile:

Hier wat foto’s van het horloge nu hij af is.

En nog een fototje van gisteravond, de twee neefjes naast elkaar :slight_smile:

Al met al ben ik tevreden met het resultaat, maar ik weet niet zeker of het een blijvertje is…

Hij is natuurlijk best wel aangetast (wijzers, bezel en wijzerplaat) maar toch heeft het wel wat.

Dat is in mijn ogen toch een beetje de charme van deze seiko… Het karakter zullen we het maar noemen :+ geeft het horloge de blik die past bij een vintage. Bij dressers e.d. zou ik eerder een nette wijzerplaat etc hebben, maar bij deze duikers(modellen) vind ik de gepatineerde bezel juist wat hebben, wijzers en plaat idem dito.
In mijn ogen zou het bij dit horloge zonde zijn om er een aftermarket bezelinsert, wijzerplaat en wijzers in te zetten. Zou afbreuk doen aan het karakter :slight_smile: