Hulp gevraagd nieuwe band Omega Constellation

Beste vintageliefhebbers,

Normaliter ben ik nauwelijks te vinden op dit gedeelte van het forum, maar toen mijn opa gisteren vertelde dat hij een probleem had met zijn horloge, heb ik hem aangeboden navraag te doen bij mensen die er meer van weten dan ik.

Hij heeft ooit van mijn oma een horloge gekregen voor hun 25-jarige bruiloft, een Omega Constellation quartz. Nu is er onlangs één van de schakels afgebroken, waardoor hij het horloge niet meer durft te dragen.

Deze week is hij ermee naar de juwelier gegaan om te vragen wat het kost om er een nieuwe band op te zetten. De begroting die is meegegeven bedraagt 2100 euro. Dat vindt hij te gortig, al helemaal aangezien het horloge destijds zo’n 2500 gulden heeft gekost!

Hij is al blij als er een nieuw leren bandje op zit, ook al gaat zijn voorkeur uit naar de originele zoals die er nu ook op zit. Mijn vraag is of iemand weet waar ik bandjes kan vinden die je op deze bandaanzet kunt bevestigen (zie foto’s).

Alvast bedankt voor het lezen en ik hóóp op bruikbare tips!

Maten:
Bandaanzet 9mm
Breedte band bij aanzet 22mm
Breedte band bij sluiting 16mm

Foto’s:

Wat een bedrag, ik vraag me af of de band niet gewoon te maken is.

Dat vond ik ook, reparatie is inderdaad ook een optie.

Overdreven bedrag, zetten ze er een nieuwe band op van 18k goud??

Band moet inderdaad te maken zijn.

Leren band is ook lastig bij dit soort modellen, aangezien ze speciaal op staal worden geleverd. Eventueel kan je een Swatch band kopen: http://www.horlogeband.nu/Producten/Swatch/17mm/2253-Horlogeband-Swatch-Original-Gent-AGB750 En dan het middelste gedeelte eraf halen, en een pinnetje erdoor heen.

Heeft de juwelier zich niet een nulletje vergist? :slight_smile:

Hendrik

Misschien krijg je er voor die prijs een tweede exemplaar cadeau?

Voor minder dan de helft heb je een andere.

http://www.edeluhren.de/index.php?site=product_details&id=100000040743

Het is wel fijn dat het referentienummer op de bon staat 198.0129 dat is gemakkelijk met zoeken voor onderdelen.

Thanks voor de link! En met dat nummer ga ik eens aan de slag :slight_smile:

Tips voor een goede horlogemaker zijn ook welkom!

Heb zelf even zitten kijken. Mijn idee was dat de schakels middels korte springbars verbonden zijn. Als ik de oude eruit zou kunnen peuteren, zou ik die wellicht kunnen vervangen en dan was het probleem opgelost.
Wat echter gek is, is dat ik de schakel niet los krijg! Zowel links als rechts zit er genoeg speling op om de holte te kunnen zien, maar zelfs met redelijk veel kracht krijg ik de band niet “kapot”.

Ik wil natuurlijk niet tever gaan hiermee, dan heb ik liever dat er een vakman naar kijkt. Dus, mocht iemand een goed adres kennen, dan hoor ik het graag.

Nico Rijnsman uit Gorichem is een goede! In het horlogemakers gedeelte staan er meer.

Bedankt jantje.vlaam, heb je misschien zijn e-mailadres voor me?

Rijsman is de naam, beetje Googelen en dan heb je zijn adres!

Hendrik

Hier is het draadje met ervaringen met Nico.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?20,296155

Ik pm zijn gegevens wel even.

Thanks!

Ik zag inderdaad in dat topic dat meerdere mensen vroegen om zijn e-mailadres. Ik ga er eens een mailtje aan wagen.

Ook wel even leuk om het resultaat te vermelden: de band is door Nico voorzien van 2 nieuwe pinnen en mijn opa is weer helemaal happy… en dat voor 35 euro!!

Nico is een topper!

heb je een plaatje??

[edit]

kijk nu nog even naar die offerte van €2100,00.

Hahahaha wat een malloten.

Heb het horloge meteen naar mijn opa gebracht, geen foto gemaakt. Je zag er verder ook niets van, behalve dat de band weer goed was, vakmanschap inderdaad, kan die juwelier nog een puntje aan zuigen!

Er is hier toch ook een rubriek op het forum waar goede en slechte ervaringen met o.a. juweliers vermeld worden? Lijkt me handig om die ‘juwelier’ met zijn offerte van €2100,-- die op zo’n prettige manier zijn centjes denkt te kunnen verdienen, daar ook maar even met naam en toenaam te vermelden. + de complimenten aan degene die SA uiteindelijk zo goed en fatsoenlijk geholpen heeft. Leren we weer wat van.