Hulp gevraagd: Olie voor uurwerk met 0 jewels?!

Beste horlogevrienden,

Ik ben bezig een oud horloge schoon te maken. Het gaat om een Ruhla horloge. Het uurwerk is er eentje uit de UMF-familie. Zie bijvoorbeeld deze:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a&2uswk&UMF_24_24

Het uurwerk heb ik gedemonteerd en schoongemaakt (met de ultrasoon en schoonmaakvloeistof, en daarna met spoelvloeistof). Nu sta ik op het punt om het uurwerk te monteren.

Alleen vraag ik me af hoe (en of) ik het moet oliën. Dit fantastische, Oost-Duitse kwaliteitsuurwerk heeft namelijk precies 0 (nul) juwelen. :wink: Ik ben bang dat als ik olie aanbreng, straks het hele uurwerk onderzit. Heeft iemand een idee van het olieschema van dit soort uurwerken? Wellicht is het beter om helemaal geen olie aan te brengen. Met gesteende uurwerken heb ik al wel eerder gewerkt, maar hier heb ik geen idee.

Dank voor jullie suggesties!

Groet,

Mark

Voor het raderwerk gebruik ik KOCH no. 2, voor de balans en het anker KOCH no. 2.
Deze werken hebben nog eerder olie nodig dan de gesteende werken. Heel weinig op de tapjes.

Ik heb Wolframsulfide gebruikt voor drijfwerkjes in absoluut vacuum. Dat werkt in vacuum beter dan molybdeendisulfide wat soms in olieloze drijfwerkjes werd toegepast. Dit in verband met outgassing op 600 km hoogte in satellieten.

@Schockman en Taaiewillem

Hartelijk dank voor de tips. Toch olie! Ik ga het proberen.

Groet,

Mark