Hulp gevraagd, Omega caliber 283

Beste forumleden,

Ik stuitte zojuist op een mooie omega dresswatch, caliber 283 uit de jaren 50.

Ik twijfel een beetje over dit horloge. De wijzerplaat ziet er voor zijn leeftijd heel goed uit. Het kan haast niet anders dan dat deze gerestaureerd is. Dat vind ik zeker niet bezwaarlijk, mits het netjes is gedaan. Wat ik zo zie is dat wel het geval of mis ik iets?

Over de wijzers twijfel ik. De secondewijzer lijkt me sowieso niet origineel. De ronde vorm van de secondewijzer is ook wat vreemd ten opzichte van de dauphine hands.

Kast en uurwerk kijken me origineel. De kroon ook?

Wat vinden jullie? Bijgaand wat foto’s.


Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

2 likes

Dit is die van mij. Ga er inderdaad maar van uit dat de seconde wijzer vervangen is bij die van jou.

Kroon lijkt mij origineel, uurwerk en kast ook voor zover ik het op je foto’s kan zien.
Je wijzerplaat lijkt (net als die van mij) wel opgemaakt. Lijkt een inconsistentie in de seconde indexen te zitten en de A van OMEGA lijkt wat verder van de rest af te staan, verder staat de tekst vrij dicht op het applied logo. Mooi klokje om te zien verder maar niet helemaal origineel!

1 like

Super bedankt voor je reactie. Dat van die A was mij nog niets eens opgevallen.

Wat bedoel je precies met die inconsistentie in de seconden indexen? Die zie ik niet?

Jouw horloge ziet er prachtig uit!!

Redial zonder twijfel

1 like

Dat vermoeden had ik ook al. Zover ik kan inschatten geen slechte, of denk jij daar anders over? Ben namelijk echt totaal geen expert. Ik ga met mijn (beperkte) kennis af op wat ik zie.

Redial is redial. Op zich geen hele slechte maar eerlijk gezegd zijn de smaken wat mij betreft van heel slecht tot matig. En ik zou mijn geld hier niet snel aan uitgeven

1 like

Ik ben niet tegen redials. Ik vind het zelfs wel prima als de wijzerplaat wat is opgefrist. Mits het maar niet heel lelijk gebeurd en overeenkomt met het origineel.

Mijn ervaring met redials is echter beperkt. Restaureren horlogefabrikanten zelf bijvoorbeeld ook wijzerplaaten van oude horloges als een klant dit wenst?

1 like

Mijn vermoeden is dat de buitenkant van de indexen dezelfde radius horen te hebben als de streepjes van de secondes wat bij jouw horloge niet het geval is.
De secondewijzer hoort imo niet bij het horloge.
De kroon lijkt me te nieuw voor het horloge.
Ik zou eerder de kroon verwachten die op dit horloge zit


Maar op dit exemplaar zit ook een vlakke kroon.
https://catalog.antiquorum.swiss/en/lots/omega-ref-2686-lot-321-576
Volgens de vintage website van Omega hoort er iig een hermetische kroon op te zitten
Helaas hebben ze weer eens geen foto.

2 likes

Super bedankt voor deze uitgebreide info! Na nog eens goed gekeken te hebben denk ik dat die uur indexen wel gewoon kloppen. Als je kijkt naar de uurwijzer komt het uiteinde uit bij het begin van de uur index. Het lijkt mij dat dit bewust zo is gedaan.