Hulp gevraagd: Omega f300 datum

Goedenavond,

Ik heb jullie kennis nodig. Ik heb kort geleden een mooie vintage Omega f300 198.001 mogen ontvangen. Ik ben er zeer blij mee en hij loopt super strak.

Enkel springt de datum niet automatisch bij elke nieuwe dag over. Überhaupt springt de datum niet om stipt 12 uur over maar om stipt 1 uur over.

Ik heb even getest door het uurwerk een paar dagen handmatig vooruit te draaien. Bij 19 naar 20 doet die het niet (je hoort wel de klik) bij 20 Naar 21 doet die het wel maar bij 21 naar 22 weer niet.

Verder durfde ik niet te draaien.

Nu heb ik het gemeld bij de verkopende partij en die willen hem wel terug om te kijken wat er mis mee is. Enkel is het geen officiële winkel en voordat ik hem opstuur wil ik even wat advies bij jullie inwinnen.

Wie kan mij vertellen wat hier wellicht aan de hand is en is dit een simpel op te lossen probleem? Of niet?

Ik kan hem natuurlijk ook houden en enkel die dagen handmatig verzetten.

Ik hoor graag van jullie

4 likes

Waarschijnlijk versleten tanden van de datumring, deze is van kunststof en dat droogt uit en brokkelt af.
Uurwerk reinigen en datumring vervangen maar de vervangende ringen zijn ook oud dus kan weer gebeuren als je pech hebt

7 likes

Deze had exact hetzelfde probleem. Hier is een nieuwe datumring in gestoken. Fotootje met de oude ernaast. Wanneer de tandjes in de binnenkant net te kort worden door slijtage verspringt hij niet meer automatisch.

Dit blijft mogelijk zolang ze niet verder afslijten of afbreken. Na verloop van tijd gaat hij de tandjes beginnen ‘missen’ en blijft hij natuurlijk haperen.

3 likes

Dank voor jullie reacties @Seamaster95 @Jero1 . Goed om te weten dat dit zeer waarschijnlijk de datumring moet zijn.

Ik zal morgen even met de verkopende partij contact zoeken en dit voorleggen. Met name of zij dit überhaupt kunnen herstellen. Anders zoek ik liever iemand via het forum waarvan ik weet dat het goed komt :slight_smile:

Weten jullie of dit een lastige reparatie is? Of kan elke horlogemaker dit? En wat zal een reparatie ongeveer kosten?

Nogmaals bedankt voor jullie kennis!

2 likes

Gerrit van Accutron.nl doet ook omega stemvorken. Hou rekening met paar honderd euro voor servicebeurt ex eventueel materiaal.

EN of het dan goed komt: 100%.

Materiaal moeilijk verkrijgbaar en bijna geen enkele horlogemaker kan dit (in combi met servicebeurt).

3 likes

De reparatie zou niet al te moeilijk moeten zijn voor eender welke horlogemaker (is niet gelijk aan een juwelier :wink: ). Het vinden van een reserve-onderdeel is vaak lastiger. Ik had geluk dat mijn horlogemaker niet een volledig defecte f300hz had liggen die als donor kon dienen.
Geen idee wat een goede datumschijf online kost eerlijk gezegd, ik zoek even.

2 likes

Give the guy a break. Enkele honderden lijkt me meer dan redelijk, kijk even wat Omega Certified kost inmiddels…

Ik vraag al een paar honderd (inclusief veer) voor een 500-caliber. En da’s “a walk in the park” vergeleken hiermee.

2 likes

Oeps :sweat_smile:

2 likes

Sorry voor het noteren van mijn ervaring…
met accutrons, zal geen verschil in zitten, lijkt me?

2 likes

Gerrit onlangs gesproken op basis van vele reviews hier. Dat zou mijn keuze ook zijn.

Eens peilen of de verkopende partij wil meedelen in de kosten :slight_smile:

1 like

Dit geeft zowat een indicatie van de prijs van het onderdeel (in de veronderstelling dat dit effectief het probleem is, en het enige).

De plaatsing laat ik dan toch maar in het midden. Die inschatting is meer weggelegd voor kenners :wink:

2 likes

Dan vraagt-ie gewoon te weinig. Fout van vele horlogemakers. Hoorde onlangs van mijn opticien dat-ie zijn ML voor 95 euro (elders) volledig liet servicen.

Ergens gaat daar iets niet goed. Dat kan - voor een professional zeker - gewoon niet voor dat geld.

4 likes

Gerrit heeft in de mijne ook een nieuwe dataring gezet vanwege dit defect. Hij doet het echter alleen icm een beurt. Maar dat gun je zo’n klokkie toch?

4 likes

Je zou het horloge enkel al voor die foto’s naar Gerrit sturen. Prachtig

2 likes

Ik houd m’n mond beter in de toekomst :zipper_mouth_face::shushing_face:
Over de kost van mijn reparatie spreek ik ook beter niet :sweat_smile:

Prachtig toch… mooi binnenwerkje heeft zo’n zoemer.

2 likes

Gerrit is echt een topper!

2 likes

Nog maar een paar dan

10 likes

Wat een ontzettend mooi horloge. Wauw!

1 like

Inderdaad. Een normale horlogemaker moet de datum schijf kunnen vervangen. Niets ingewikelds aan.
Service uurwerk is ook geen rocketscience. Je moet alleen heeeel voorzichtig zijn met het palrad, heeft akelig fijne tandjes die er heel snel af zijn als je niet weet wat je doet.
Onderdelen zijn het echte probleem. Donor uurwerken, donor onderdelen zijn de oplossing. Maar niet goedkoop

2 likes

Hier kan je het ook zien
Show hier je electronische stemvork uurwerk horloge

Volgens Gerrit gebeurt het als je tussen 10 en 2 uur het horloge terugdraait, de datumwissel wordt in die uren gedaan
Mijn vader reisde wrg veel voor zujn werk, waarschijnlijk is het toeb eens fout gegaan.

2 likes