Hulp gevraagd; Omega Geneve is gevallen

Brunod’s moedertaal is Frans, je moet een beetje creatief lezen. Snap je het nu wel? :slight_smile:

2 likes

Wat @Floris155 en @brunod zeggen en zie ik soms een metaalsplinter op het grote rad, zijn er tandjes afgebroken? Niet laten lopen iig :frowning:

Het kastplaatje is niet afgebroken (is lichtval) ,echter denk ik wel ,dat als de wijzerplaat nu los en scheef ligt,dat de bevestigingspootjes afgebroken zijn .

Ik zou voor je de kast dicht draait wel even die haartjes weghalen bij de balans,want als die verstrikt raakt tussen de balansveer/tandwielen,ben je verder van huis.

2 likes

Da’s ranzigheid van de dekselrand.

1 like

De dekselrand is inderdaad een beetje vies. Ik heb het haartje weggehaald en de kast losjes dicht geschroefd. Ik ga morgen naar koen dus dan hoop ik jullie meer te kunnen vertellen.

2 likes

Afgelopen zondag bij @koen geweest om mijn gevallen Omega verder te laten onderzoeken. Allereerst hebben we koffie gedronken en heeft koen mij zijn werkplaats laten zien. Hierna was het tijd om te gaan uitzoeken wat er precies aan de hand was met mijn omega. Allereerst wil ik jullie een klein stukje voorgeschiedenis geven van het horloge zodat gaandeweg het probleem/oplossing makkelijker kan worden uitgelegd.

Ik het het horloge ongeveer 1,5 jaar gekregen van mijn opa. Mijn opa heeft het horloge “naar mijn weten nieuw gekocht” maar dat blijft een beetje gissen. Aan de binnenkant was duidelijk te zien dat het al een tijd geleden was dat het horloge onderhoud had gehad en dat horloge in het verleden creatief is gemaakt; zoals koen het mooi omschreef.

Eenmaal helemaal uit elkaar was koen geen echt grote gebreken tegengekomen zoals afgebroken tandwielen, een afgebroken kastplaatje of afgebroken bevestiging pinnen. Het probleem leek hem te zitten in het glas. Dit heeft er mee te maken dat er in het horloge een glas zat dat allereerst “redelijk” los zat. Daarnaast had dit glas een andere afronding die in de kast wordt geplaatst en tot slot miste de ring (rvs) die om het glas heen hoort te zitten waardoor het glas, plaat en uurwerk bij elkaar gehouden wordt.

Het probleem/oplossing; Met de val op het glas heeft het niet al te stevige glas een tik gehad naar binnen/buiten waardoor zaken ineens ruimte hadden om te bewegen. Dit heeft geresulteerd in ruimte en een gebrek aan ondersteuning. Hierdoor kon het uurwerk +plaat gaan bewegen in de kast. Oplossing nieuw glas + nieuwe pakking (deze leek wel van plastic in plaats van rubber) en een volledige service beurt. Ik heb het geluk gehad dat ik Koen, een vakman, aan het werk mocht zien tijdens de service van mijn Omega.



Ik ben erg blij met het resultaat; soms lijkt het probleem erg dramatisch maar gelukkig is het in mijn geval erg meegevallen. Ik wil @koen ontzettend bedanken voor het oplossen van het probleem en bovenal voor de gezellige en leerzame middag. Vergeef me als ik hierin onjuistheden of verkeerde termen heb gebruikt. Ik heb mijn best gedaan om koen te volgen maar met mijn geringe kennis was dit best lastig.

Hij draagt in elk geval weer heerlijk!

15 likes

Nou, brunod, dat wandelen zal er niet in zitten, ik zie het meer als schuifelen. Maar zoals ik het zie heeft Floris155 gelijk, wat ik alleen niet begrijp dat een dergelijk plaatje zomaar bij een val kan breken, het materiaal is vrij taai en breekt niet zomaar. De foto spreekt echter wel voor zich. Zoals ik al schreef zie ik dat wandelen niet direct, maar als dat stukje inderdaad nog in het uurwerk aanwezig is, dan kan het behoorlijke schade aanrichten als het in de spiraal van de balans terecht komt.

1 like

Hmm de ring die om het glas hoort te zitten ontbrak compleet, dus waarschijnlijk is door de val alles wat losser komen te zitten waardoor er ruimte ontstond. Het uurwerk is helemaal schoongemaakt dus een stukje lijkt me op dit moment erg onwaarschijnlijk.

Veel plezier met de opgefriste Omega; gelukkig geen grote schade door de val! :+1:

Alleen een nato op zo’n mooie klassieker, brrrr :anguished:
Maar zo heeft ieder z’n smaak. :grin:

Mooi verslag en een prima reparatie!!! :smirk:
In super mooie staat trouwens die Omega; enne zo’n nato is gewoon cool!
Zelfs James Bond is er niet vies van!

(off topic: de titel doet mij denken aan die WOII films: “Berlin has fallen!” :sunglasses:)

1 like

Eind goed al goed :+1:

1 like

Nice! :+1:

Had een gif erbij, maar mijn giphy app heeft kuren :laughing: (Eerste wereld problemen)

1 like

Als ik het goed lees had ik juist geen gelijk maar was het gezichtbedrog op de foto.
Het probleem zat hem in het glas die het uurwerk klemt.

@Bastiaansen gelukkig viel het allemaal mee, veel draagplezier! @koen Top :thumbsup:

1 like

Wat een tof verslag :+1:. Bedankt!

1 like