Hulp gevraagd openen Citizen NY0046 ivm waterschade

Helaas is mijn Citizen NY0046 in de wasmachine beland terwijl het horloge niet dischgeschroefd was!! Ik wil deze graag openen, drogen en zelf weer schoonmaken en smeren Ik krijg het horloge niet echter open. Ik heb geprobeerd met een el-cheapo drie-poot opener en met een plastic bal. Het horloge is anderhalf jaar geleden ge-serviceddoor citizen en daar, naar ik aanneem, stevig dicht gedraaid.

Ik reis voor mijn werk meerdere malen per wwek van Enkhuizen naar Utrecht. Ik wil graag een stukje omrijden voor iemand die me kan en wil helpen!

De Citizen is mijn "daily driver! Ik zou het geweldig vinden als het horloge geopend kan worden!!

2 likes

Wesseling en Vreeker te Alkmaar
Ik breng al mijn horloges daar.
Kon die daar niet tegen?

1 like

Dank voor je snelle antwoord, Superduiker!

Ik ben inmiddels zelf gestart met (eenvoudig) onderhoud aan mijn horloges en zou deze zelf ook een beurt willen geven (schoonmaken en smeren).

Verder heb ik in Enkhuizen ook een betrouwbare juwelier die onderhoud doet aan horloges.

Ik heb de NY0046 door Citizen laten onderhouden omdat er indertijd veel aan vervangen moest worden (glas, pakkingen etc.)

Daarom mijn vraag of iemand mij kan helpen met openen…

2 likes

Je wilt dit hebben:

Er zijn er meer online te koop, vanaf ca. 90 Eur.

1 like

Je kunt morgen bij me langs komen in Maarssen.

Mvg

2 likes

@Sisinnio, dankjewel!! Je hebt PB
Vriendelijke groet,
Sjoerd

1 like

De deksel ligt er inmiddels netjes naast en de kast met uurwerk ligt uit te dampen in een droogbakje😊

Saillant detail, de nieuwe kastopener heeft met deze aktie zijn maagdelijkheid verloren🥂

8 likes

Is je vraag wellicht iets cynisch of uit nieuwsgierigheid? Beide kan ik me namelijk goed voorstellen.
Zelf heb ik nog geen ervaring met de wasmachine maar theoretisch kan een horloge dit wel overleven (dus zonder schade op te lopen) als de tube pakking nog in goede conditie is. Met andere woorden, een horloge is ook met een slechts losgeschroefde kroon nog steeds waterdicht. Wel dus, met de disclaimer, dat een goede tube pakking hierbij van evident belang is!

Het horloge van de TS is gelukkig ook nog behoorlijk droog aan de uurwerkzijde. Het lijkt dus mee te vallen :pray:

1 like

Ik vind dat het er gewoon tegen moet kunnen.
Dus verbaast mij.
Maar er is aan gesleuteld begrijp ik.
Ik denk als hij origineel was geweest het geen probleem was.
Om het even duidelijk te maken.
Mijn vrouw heeft 2 horloge’s meer ook maar als voorbeeld.
Deze draagd zij dag en nacht.
Ook in de vakantie 40 graden op het strand en zo de zee in of zwembad.
Geen schroefkroon en doet zij al jaren.
Ik bedoel maar en dan zou een duiker het niet redden ?


1 like

Ik heb ooit een duikertje in een broekzak in de wasmachine gehad, Seiko 6309. Gaf geen krimp.

Was wel heel schoon en rook naar wasmiddel.

1 like

Maar een niet dichtgeschroefde kroon is in de regen nog van een andere orde dan in de wasmachine :crazy_face:

Wat een prachtige horloges draagt je vrouw :heart_eyes:

1 like

Ja en nog waterdicht ook ! :rofl:

For the record: dat ding had n paar maandjes eerder verse rubbertjes gekregen. Dat scheelde vermoedelijk alles.

2 likes

Bij de Citizen servicebeurt zijn ook alle rubbers vervangen. Ik heb bewust gekozen voor een Citizen service omdat ik ook originele onderdeel wil. Ik zeil actief (op zee) en wil een horloge wat het ook goed uithoudt aan boord.

Het grote verschil met een “skindiver” is dat de CItizen altijd eerst dichtgeschroefd moet zijn voordat deze waterdicht is. Een ander horloge van mij, een “55 Fathoms” van Seiko, een SNZH57, is waterdicht tot 100M en hoeft niet dichtgeschroefd te worden.

Per abuis had ik de Citizen in een zak zonder dat deze dichtgeschroefd was. Toen het horloge in de wasmachine belandde is er dus water in gekomen.

Dat zegt niets over de werking van de rubbers (die waren ook nieuw) en de waterdichtheid van het horloge. Het was helaas mijn onachtzaamheid waardoor we water in gekomen is.

2 likes

Waterdicht of niet, het is wel weer een mooi voorbeeld van Forumhulp. Hulde @Sisinnio

4 likes

Bedankt voor je mooie woorden maar een dergelijk verzoek is natuurlijk een no brainer.

Inmiddels is Sjoerd langs geweest en we hebben nog een half uur heerlijk zitten kletsen :heart_eyes::hugs:.
Naast dat ik professioneel geschoold (Schoonhoven) wordt tot horlogemaker ben ik bovenal een hartstochtelijk liefhebber van onze hobby.

4 likes

Dankjewel @Sisinnio voor je hulp en het bijzonder prettige contact!! Leuk om te zien dat we qua smaak goed door een deur kunnen. Ik ben bijzonder blij met je inzet om mijn Citizen te openen en onder de indruk van kennis en ervaring. Wat een bijzonder mooi forum!

3 likes