Hulp gevraagd - openen Seiko 3823 - 7001 - gelukt, thanks all!

Is online wel wat over te vinden, o.a. het verwijderen van de buitenste glasring - maar nu het glas (met binnen-bezel) nog. Heb zojuist de Vigor nog geprobeerd, ik krijg wel goed grip maar heb geen idee of dat de manier is.

De reden dat het glas er af moet is goed zichtbaar… …en uiteraard is dit een frontloader, alleen de batterij kan via het deksel.

Bij voorbaat dank…!

1 like

Misschien heb je hier wat aan…

2 likes

Ik heb laatst bij mijn Seiko 5 ook mn horlogemaker moeten vragen om met een zeer grote gripper het glas los te trekken.
De constructie van de kast, glas en uurwerk-ontgrendeling waren gelijk.

1 like

Kan je hem er niet uittrekken? Met een zuignap, of iets oplijmen waar je aan kan trekken?

Ik zie een rubber ring onder bij de kast en het glas lijkt het.

1 like

Precies zo gaat het. Het glas zit op het rubber geperst. Is een zacht rubber, dus geeft wat mee. Gewoon eraf wippen, alleen oppassen, dat je de pakking niet beschadigd. En dan nog het leuke deel, de ring onder de wijzerplaat in de goede positie drukken. Is niet zo heel moeilijk, maar wel lastig… En dan nog de kroon eruit halen.

3 likes

Al gelezen, procedure voor het glas wordt niet beschreven…

Dank zover iedereen! Ik schiet er nog niet veel mee op echter. De Vigor grijpt mooi aan, maar ben bang aan het verkeerde deel te trekken…

Aan het glas trekken met een zuignapje. De meest lastige glaasjes bij vintage monocoque kastjes heb ik zo er altijd uitgekregen.

Floris heeft er bij een zelfs een moer oid. opgelijmd om het glas er uit te trekken. Die zat vast gelijmd :nauseated_face:

1 like

Lijkt de zelfde constructie als bij mijn Grand Quartz. Bezel eraf en dan het glas eraf wippen, zoals @VmaxNL al aangaf.

2 likes

Het glas is een V-type, waar het rubber over de ijzeren ring is getrokken. Gewoon met een kastmesje wat druk onder de ring zetten en dan zou hij los moeten komen, Ik kan hem zelfs gewoon met mijn nagels omhoogtrekken… Dan komt, als het goed is, het glas met ring en pakking omhoog.

5 likes

Dank is groot! :grinning: Pakking is ook nog best goed. Wil de kast ook goed schoonmaken dus uurwerkje moet er uit - male/female stift lijkt me…? Dan gebruik ik meestal de groene Presto.

Nee, er zit een klein lipje net onder de stift, zie je nauwelijks zitten.

3 likes

Geen mannetje/vrouwtje waarschijnlijk. Er zit een lipje aan de tirette.

Edit: @VmaxNL was me voor

1 like

Goed dat ik even gewacht heb - ga kijken.

De kroon is niet wat het uurwerk in de kast houd, dat doet de draai ring vermoedelijk

Stift is los, Ik onderzoek even door…

Wat @koekoek zegt
De constructie zal gelijk zijn aan mijn Grand Quartz kast. De ring kan je iets draaien, waarna de ring en binnenkast loskomt.

1 like

De ring blijft zitten, de binnenkast ook. Is een pain in the *ss om terug te plaatsen… Het uurwerkje komt er dan met wat wrikken uit.

Maar misschien heb je hier wat meer aan:

1 like

Ik heb toen veel gehad aan deze link, waarin wordt verwezen naar een Japanse site. Met Google Translate heb je dan een prima werkbeschrijving

1 like

Iedereen super bedankt! Batterij zou vrij nieuw zijn, overweeg toch te vervangen. LR43, wordt bestellen. En dan morgen maar zien of die secondenwijzer op zijn plek wil blijven…

5 likes

Ik heb er een SR44 in zitten, past prima. Of een Varta V303

1 like