Graag doe ik een beroep op jullie kennis over een Orient dames-horloge. Het gaat om het huwelijkshorloge van een familielid. De emotionele waarde is dus hoog.
Omdat de batterijen van dit horloge iedere 6 maanden vervangen moesten worden, werd door de plaatselijke horlogemaker geadviseerd een nieuw quartz uurwerkje te plaatsen. Vanaf dat moment is er een hoop fout gegaan.
Omdat er geen nieuw uurwerk verkrijgbaar zou zijn, heeft de horlogemaker op eigen initiatief geprobeerd een ander uurwerk te plaatsen. Daarvoor was het o.a. nodig de wijzers uit te boren. Vervolgens bleek het uurwerk niet te passen, waardoor we niet alleen terug bij af zijn maar ook geen originele wijzers meer hebben. Ook de kroon is kwijtgeraakt gedurende de reparatiepoging.
Na 6 maanden heb ik het horloge vandaag opgehaald omdat wel duidelijk is dat er geen oplossing gaat komen vanuit deze “horlogemaker”.
Mijn zoektocht gaat uit naar iemand die het horloge weer zo goed als origineel kan krijgen. Tips, hulp en of doorverwijzingen zijn allemaal welkom!
Het gaat om het model: ORIENT D80801-00 B2.
Uurwerk: Orient D8040
Dit lijkt mij ook de beste oplossing. Eventueel kun je het uurwerk, de wijzers en de kroon van het nieuwe horloge in de oude kast plaatsen, ivm de emotionele waarde.
Als ik foto 2 uitvergroot, dan lijk ik nogal wat beschadigingen in het midden van de wijzers te zien – alsof er getracht is om ze om op de busjes te laten passen. Niet helemaal goed te zien.
Maar lieve help zeg. Ik ben maar een amateur, repareer soms voor familie en vrienden, inclusief uitwisselen van uurwerken, maar wat hier precies gebeurd is, dat ontgaat mij.
Ja de tranen schieten in je ogen als je dit ziet😉. Iemand die vol zelfvertrouwen de boel flink heeft vernield en ook zonder toestemming of iets voor te leggen op eigen initiatief heeft zitten knutselen.
Heeft er iemand tips voor het overzetten van het uurwerk? Het ziet er vrij simpel uit en om die reden denk ik het zelf te kunnen. Echter, omdat ik voor zekerheid wil gaan, sta ik ook open voor doorverwijzingen van Horlogemakers in de buurt van Den Haag die hier hun hand niet voor omdraaien.
De foto’s die je geplaatst hebt betreffen niet het originele uurwerk, begreep ik dat goed? Dat zou het moeilijk maken om er iets over te zeggen. Hoe je een uurwerk uitwisselt verschilt van merk tot merk. Ik zou het nieuwe uurwerk even rustig onder vergroting bestuderen.
Je begint altijd met verwijderen van de kroon. Meestal is er ergens een palletje dat je in moet drukken en ingedrukt moet houden terwijl je de kroon voorzichtig uit het uurwerk verwijdert. Soms staat er een pijltje bij.
Daarna moet je onderzoeken hoe het uurwerk is gemonteerd. Dat kunnen plastic ‘retainers’ zijn waar het uurwerk ingeklemd zit, schroefjes, of een combinatie van beiden.
Weet je dat eenmaal, dan hou je de omgekeerde volgorde aan om het nieuwe uurwerk in de kast te plaatsen. Werk rustig en voorzichtig. Als je geweld moet toepassen, dan heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien. Stop bij twijfel en haal er iemand bij die dit al eens eerder heeft gedaan.
Het is gelukt! Vandaag is het, hierboven getipte, donorhorloge aangekomen. Ik kon het niet laten om er zelf mee aan de slag te gaan. Zodoende heb ik het uurwerk en de wijzerplaat omgezet in het oude horloge.