Het beestje heeft volgens de eigenaar 4 à 5 jaar geleden een onderhoud gehad - wat ik voor waar durf aan te nemen, de binnenkant (Cartier Cal.81 quartz) ziet er vlekkeloos uit, wat over de buitenkant niet kan gezegd worden - maar recent is de kroon afgebroken. De zaak waar het onderhoud gebeurd was wil er niks meer mee te maken hebben, wat ik vreemd vind - maar goed, de Cartier ligt nu hier.
De opwindstift zelf ziet er OK uit, het tussen-busje acceptabel (schroefdraad is verweerd, maar hoogstwaarschijnlijk voldoende aanwezig). De kroon zelf heeft niks meer, en ik heb schrik om me voor te stellen hoe die in zo’n staat gekomen is, wetende dat het een quartz is die maar 2x per jaar moet verzet worden met zomer/wintertijd.
Voor ik terugval op improviseren om de oude kroon terug op die tussen-bus vast te krijgen - weet iemand welk partnummer ik nodig heb als ik een nieuwe kroon zou willen proberen zoeken, of eventueel een plaats waar ik er kan aan raken? Alle tips welkom. Het horloge heeft emotionele waarde voor de eigenaar, is ook 30+ jaar lang elke dag van opstaan tot slapengaan gedragen, dus ik zou die graag in bruikbare staat kunnen terugsturen
Ik kan me voorstellen dat een kroon (desnoods met stift op) alleen niet mogelijk is bij een officiële dealer/hersteller zonder ook de rest aan te pakken, met het oog op garantie, en gezien het uiterlijk weet ik niet of ze daar überhaupt nog willen aan beginnen. De kunststof ring zou sowieso ook moeten vervangen worden, de pakkingen, en de kast zelf heeft verschrikkelijk veel sleet. Laat ons zeggen dat in de huidige toestand, zelfs met werkende kroon, het horloge naar mijn inschatting hoogstens de helft van de kostprijs van een minimum Cartier service waard is.
Er staan op eBay wel kronen te koop, maar uitziften wat bruikbaar zou zijn en wat niet is erg moeilijk zonder een partnummer.
Lijkt mij dat ze er dan wel de service willen doen met reparatie maar met de kanttekening dat de kosten vele malen hoger zullen zijn dan het horloge financieel waard is. Dan is het aan de klant In dit geval kiezen ze ervoor om niks te verdienen en die snap ik dus niet. Maar goed, hopelijk lukt het om het horloge gemakt te krijgen.
Niemand die weet waar Cartier partnummers op te zoeken zijn? Enige Cartier gecertifieerde leden die dit zouden kunnen - @Horloge24, @Tempusuurwerktechniek misschien? Ik zou liever de grijze markt voor originele onderdelen willen proberen voor ik met de draaibank op die arme kroon los ga.
De kroon is gewoon afgebroken op het dunne deel waar de pakking heeft gezeten. De klant zal ergens achter zijn blijven haken en daardoor is de rode werkhouder tube ook afgebroken.
Kaliber 81 wordt sinds een paar jaar niet meer gerepareerd maar vervangen voor een nieuwer type uurwerk waarop dezelfde wijzerplaat met wijzers passen. Is hiervoor speciaal ontwikkeld.
Kosten vallen, in mijn ogen mee, dik € 400,- met 2 jaar garantie en originele onderdelen. Dus improviseren met gebruikte onderdelen is niet echt een oplossing voor een klant die gehecht is aan zijn horloge.
Dit lijkt me een duidelijk verhaal. TS gaf aan dat de zaak die de vorige keer het onderhoud heeft gedaan, er niks meer mee te maken wil hebben. Heel gek maar waar zou je dit horloge heen moeten brengen voor reparatie?
Er zijn volgens mij 5 onafhankelijke ateliers gecertificeerd voor Cartier in Nederland. Onderdelen leveren aan 3e mogen ze contractueel niet. Ben zelf een van die onafhankelijke Cartier horlogemakers
Nee, dat zou mij ook hard verbaasd hebben. Je bent uiteindelijk gecertificeerd hersteller, geen groothandel voor de grijze markt
Het probleem waar ik mee zit is dat ik niet vind welk partnummer zo’n kroon überhaupt zou hebben. Ik heb er al een paar gevonden die er wel uitzien alsof ze zouden kunnen kloppen, maar om zo lukraak te beginnen stukken op de gok te bestellen is toch niet zo mijn ding. En verkopers weten ook vaak niet goed wat ze in handen hebben.
Dat is inderdaad redelijk - maar dubbel van wat het horloge zelfs na zo’n onderhoud zou waard zijn vrees ik. Nu goed, zelfs dan, er speelt ook emotionele waarde mee. Maar ik ga andermans rekening niet maken, dus het is wat het is.