Hulp gevraagd seiko 6030a quartz uurwerk

Dag allemaal,

Vraagje over een 6030a quartz uurwerk uit een Seiko Dolce. Ik heb een batterij geplaatst en het uurwerk liep niet.

Nu heb ik het volledige uurwerk uit elkaar gehaald en helaas zie ik dat er waarschijnlijk vocht in is gekomen. Veel delen zijn aangetast en ook het mechanische gedeelte extreem vervuild. Hier onder wat foto’s;

En dan nog wat fotos van de electronische componenten;

Dit is voor mij de eerste keer dat ik een quartz uurwerk probeer te repareren. Zien jullie wat geks aan de elektronische componenten buiten de corrosie om uiteraard? De tandwielen en andere mechanische delen zijn natuurlijk te reinigen en te smeren. Maar hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld de spoel en de printplaat met stappenmotor? Is dat te reinigen? Kan ik doormeten of het allemaal nog functioneert? Of dat het gewoon einde verhaal is. Dat kan natuurlijk ook.

Super bedankt alvast voor de tips en het meedenken! Word gewaardeerd!

Mvg
Bart

Heeft veel overeenkomsten met de 6020

De service manual van de 6020 is uitgebreider en er staat in hoe je een en ander kan testen…

https://thewatchsite.com/d1/files/Seiko%20Technical%20Manuals/6020A-2.pdf

3 likes

Dit is echt top ! Hier heb ik heel veel aan dankjewel. Toevallig nog een tip wat betreft het reinigen van de elektronische delen?

je kan daar Kontakt 60 van kontakt chemie voor gebruiken, ik gebuik het ook voor waterschade PCB’s

nl.rs-online.com

70009 | Kontakt Chemie KONTAKT 60 Electrical Contact Cleaner 200 ml Aerosol | RS

Buy Kontakt Chemie KONTAKT 60 Electrical Contact Cleaner 200 ml Aerosol 70009 or other Electronics Cleaners online from RS for next day delivery on your order plus great service and a great price from the largest electronics components

1 like

Je bent me voor. Ik heb dat spul ook voor de electronicahobby. Werkt als een tiet.

1 like

evt verder schoon maken met IPA ( Isopropanol alcohol)

1 like

Klopt, al dozen vol gebruikt hier
IPA daarna gebruiken evt, stinkt niet en is zeer vluchtig dus binnen een paar seconden weer opgedroogd.

wel zorgen dat je ESD kwastje gebruikt:

1 like

Mannen ontzettend bedankt voor de hulp. Ik heb het spul besteld. Hoop dat er na het reinigen weer leven inkomt. Anders toch maar opzoek naar onderdeeltjes. Spoeltje kan ik zwz wel doormeten ook, dat is niet zo spannend.

2 likes

Als jullie de onderdelen zo zien, denken jullie dat het nog wel zou kunnen werken?

Ligt eraan of er kortsluiting is geweest hoe minimaal dan ook.

Schoon maken, loep er bij en alles controleren voor je de batterij er in zet

Nee heb je Ja kun je krijgen…

1 like

Bij wat dikker aanslag gebruik je een worst prikkertje om the reinigen

1 like

Wat fikt er als eerste uit dan na kortsluiting? Of zit er dan ergens gewoon een doorgebrand contactje? Excuus, ben echt een leek op het gebied van quartz maar vind het wel mooie techniek en erg interessant.

Er fikt niet echt wat uit, en meestal zie je het niet eens, dus meten is weten.

Eerst alles reinigen, set het in elkaar en kijk wat er gebeurt loopt hij niet of niet correct ga je verder zoeken, dus meer een stappenplan

*zet

Thanks, ga het proberen!:ok_hand::hammer_and_wrench:

1 like

En vergeet de smering niet, ik weet niet wat ze hier voor gebruiken maar wellicht kan een ander forum lid je hier meer informatie over geven

1 like

Voor de smering zou je hier naar kunnen kijken, gezien de overeenkomsten volgens @Beavis :
https://www.theseikoguy.com/movements/6020/

Voor onderdeelnummers:
https://www.theseikoguy.com/movements/6030/

1 like