Hulp gevraagd: snek uurwerk slippende wijzers

Om maar even het legendarische monty python te citeren.
Aanleiding tot dit citaat is mijn laatste aanschaf, een engelse pubklok.

Voorzover ik heb kunnen traceren betreft het een zgn. sneck uurwerk.
Datering zal rond 1900 zijn.
Ik vond in elk geval een service datering van 1912.

De klok heeft 2 makken: het glas ontbreekt, en de wijzers slippen.
Ik heb het uurwerk losgehaald van de wijzerplaat, maar ik kom er niet uit voor wat betreft het slip probleem.

Weet iemand hoe dit werkt?

4 likes

Iemand verstand van een klokkenspel? @HanDavinci

Of alleen bipsen?

Wat foto’s zijn wel handig van je klokkenspel (het mechaniek).

2 likes

Heel leuke aanwinst, die zal een hoop “gezien” hebben.

en het gaat weer gelijk mis haha

2 likes

Het is een soortgelijk uurwerk.

2 likes

De titel maar even gewijzigd om gerichte hulp te kunnen krijgen.

Da wijzers worden op dezelfde wijze als bij een horloge-uurwerk aangedreven.

De draaiende beweging wordt uiteindelijk aan de centrale as overgebracht. Op de achterste uiteinde is het tandwiel aangebracht, echter niet vast, maar met een driepuntsveer. Aan de voorste uiteinde is een vierkant aangebracht. Op dit vierkant is de minutenwijzer aangebracht. Deze wordt in dit geval geborgd door een pen. Als het goed is zit de minutenwijzer vast op de as. De tandwielen zijn op de toegevoegde andere foto duidelijk te zien. De urenwijzer zit op het urenpijp geschoven (iets geklemd), maar kan vrijelijk ronddraaien, als je deze met de hand ronddraait.

Als er iets slipt kan dat dus alleen maar liggen aan de driepuntsveer.
Of de minutenwijzer bevestiging heeft geen goede vierkant meer.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Ok duidelijk Inca, de veer lijkt me het probleem.
Hoe ziet die veer er uit?

Hier op de foto is het een vierpuntsveer. Het principe is gelijk. Deze wordt aangedrukt door een C-clip.
Centrumrad

3 likes

Aha! Die mist dus bij mij!!
Enig idee hoe ik aan zo’n veer kan komen?

Kun je enkele foto’s van het uitgebouwd uurwerk plaatsen?

Ja dat ga ik doen, alvast bedankt voor je hulp!

Mooi hoe dat hier gaat :+1:t2:

1 like

Wel, dat kan je dus zelf maken door het model uit te zagen uit een stuk klokkenveer die de juiste breedte heeft als de diameter van de drukveer.
in het middel een gat knippen met een speciale veren-kniptang.( het gat moet wel iets aan de krappe kant zijn om toch wel over de as te kunnen schuiven.)
Het geheel in een metalen horlogemakers kom leggen en met een bol-punt pons een klap met een hamer geven, ziedaar je hebt voor niets een perfecte drukveer, kost alleen wat tijd.
En, klaar is Kees, Jan, Gijs of wie dan ook.

1 like

Ook hier kan ik wat mee en snap wat je wil uitleggen,
maarre… een stuk veer lijkt mij bandvormig dan kom ik toch niet tot een driepuntsveer??

Oh, lees het al, je gaat uit van een héél brede veer

Yes.

Hallo Willem,

Vermoed dat Inca fout zit met de driepuntsveer op het centrumrad. Bij “moderne” uurwerken is het inderdaad vaak zo maar dit ouder type uurwerk heeft een vaste doorlopende as en de minuutwijzer zit inderdaad vast op een messing buis met een vierkant. Deze messing buis [ minuutpijp genaamd ] heeft aan het andere einde een tandwiel, tussen dit tandwiel en de overgang van de stalen as naar dunner deel zit een soort veertje dat onder spanning gebracht wordt door een gebold plaatje dat tussen de minuutwijzer en de voorsteekstift geklemd wordt. De juiste druk aan een veertje geeft dan de klemming aan de minuutwijzer.

Het kan zijn dat je alleen een extra plaatje op de minuutwijzer hoeft te plaatsen en dan de stift er weer inzet en de klemming voldoende is.

Een ander soort klemming kan het ook nog zijn: zie je bij oa Franse pendule uurwerken: er zitten in het midden van de minuutpijp 2 uitgevijlde delen en het overgebleven deel is iets naar binnen gedrukt, dit geeft een klemming in combinatie met een conische as.

1 like

Zal het uurwerk morgen uit elkaar halen en fotograferen.
Hoop dat dan Ă©Ă©n en ander voor jullie duidelijker wordt.

Een voorbeeld van de laatste alinea van Horloge24:


Links de minuutpijp, deze zit met klemming op de centrumas.
Rechts de urenpijp, met erboven het tussenwiel

Hier de foto’s:

Ik kan me voorstellen dat er tussen de frontplaat en het minuten tandwiel (de kleinere ) een veer heeft gezeten.
Je ziet nl. slijpsporen op de frontplaat, terwijl het tandwiel de plaat niet kan raken doordat er een ringetje het tandwiel op afstand houdt:

Zou een ballpoint veertje tussen kast en dat ringetje een oplossing zijn?