Voorzover ik heb kunnen traceren betreft het een zgn. sneck uurwerk.
Datering zal rond 1900 zijn.
Ik vond in elk geval een service datering van 1912.
De klok heeft 2 makken: het glas ontbreekt, en de wijzers slippen.
Ik heb het uurwerk losgehaald van de wijzerplaat, maar ik kom er niet uit voor wat betreft het slip probleem.
Da wijzers worden op dezelfde wijze als bij een horloge-uurwerk aangedreven.
De draaiende beweging wordt uiteindelijk aan de centrale as overgebracht. Op de achterste uiteinde is het tandwiel aangebracht, echter niet vast, maar met een driepuntsveer. Aan de voorste uiteinde is een vierkant aangebracht. Op dit vierkant is de minutenwijzer aangebracht. Deze wordt in dit geval geborgd door een pen. Als het goed is zit de minutenwijzer vast op de as. De tandwielen zijn op de toegevoegde andere foto duidelijk te zien. De urenwijzer zit op het urenpijp geschoven (iets geklemd), maar kan vrijelijk ronddraaien, als je deze met de hand ronddraait.
Als er iets slipt kan dat dus alleen maar liggen aan de driepuntsveer.
Of de minutenwijzer bevestiging heeft geen goede vierkant meer.
Wel, dat kan je dus zelf maken door het model uit te zagen uit een stuk klokkenveer die de juiste breedte heeft als de diameter van de drukveer.
in het middel een gat knippen met een speciale veren-kniptang.( het gat moet wel iets aan de krappe kant zijn om toch wel over de as te kunnen schuiven.)
Het geheel in een metalen horlogemakers kom leggen en met een bol-punt pons een klap met een hamer geven, ziedaar je hebt voor niets een perfecte drukveer, kost alleen wat tijd.
En, klaar is Kees, Jan, Gijs of wie dan ook.
Vermoed dat Inca fout zit met de driepuntsveer op het centrumrad. Bij “moderne” uurwerken is het inderdaad vaak zo maar dit ouder type uurwerk heeft een vaste doorlopende as en de minuutwijzer zit inderdaad vast op een messing buis met een vierkant. Deze messing buis [ minuutpijp genaamd ] heeft aan het andere einde een tandwiel, tussen dit tandwiel en de overgang van de stalen as naar dunner deel zit een soort veertje dat onder spanning gebracht wordt door een gebold plaatje dat tussen de minuutwijzer en de voorsteekstift geklemd wordt. De juiste druk aan een veertje geeft dan de klemming aan de minuutwijzer.
Het kan zijn dat je alleen een extra plaatje op de minuutwijzer hoeft te plaatsen en dan de stift er weer inzet en de klemming voldoende is.
Een ander soort klemming kan het ook nog zijn: zie je bij oa Franse pendule uurwerken: er zitten in het midden van de minuutpijp 2 uitgevijlde delen en het overgebleven deel is iets naar binnen gedrukt, dit geeft een klemming in combinatie met een conische as.
Ik kan me voorstellen dat er tussen de frontplaat en het minuten tandwiel (de kleinere ) een veer heeft gezeten.
Je ziet nl. slijpsporen op de frontplaat, terwijl het tandwiel de plaat niet kan raken doordat er een ringetje het tandwiel op afstand houdt: