Hallo allemaal, kan iemand mij vertellen hoe ik onderstaand uurwerk uit de kast kan krijgen? De schroefjes bij A heb ik weggehaald maar het uurwerk valt niet vrij. Wellicht houdt de ring (B) dit nog vast maar ik zie niet hoe en of ik die kan verwijderen. Het uurwerk draait nu wel vrij in de kast. Iemand tips?
De reden dat ik dit voor elkaar wil krijgen is omdat ik 2 identieke horloges heb maar de wijzers wil overzetten van de rechter naar de linker.
Kijk naar het rechter horloge, de lug linksboven is afgebroken
Daarnaast heeft het linker horloge op de een of andere manier een iets andere tint wat ik mooier vind. Het uurwerk van de rechter loopt wel wat preciezer dus wellicht probeer ik later ook nog het uurwerk van de rechter te combineren met de wijzerplaat van de linker. iig wil ik de rode secondewijzer overzetten want dat lijtk me een leuk accent. De zwarte wijzers gaan met name over de afleesbaarheid.
Zoals ticothijs82 al aangaf: het geheel moet er denkelijk langs boven uit.
Dit is hoogstwaarschijnlijk een driedelige kast (onderdeksel, middenbehuizing en bovenring)…
De “bezel” (ring bovenaan het horloge) moet er eerst af en dan kan de plaat en het werkje er gewoon langs boven uit.
Meestal is er een heel kleine inkeping onder de bovenring, waardoor je die met een kastopener (of een zakmes) er makkelijk afkrijgt (best te zien met een oogloupe)
Succes !
Mvg,
Morse.
Edit: bij dit model is het ook mogelijk dat het verwijderen van het plexiglas de wijzerplaat vrijgeeft… Gewoon even proberen…
Dank voor je reactie. Ik zie met een loupe niet direct een inkeping, een dun mes wil ook nergens bij de bovenring “bijten”. Ik wacht nog even wat reacties af voordat ik een risico op beschadigingen neem.
“Edit: bij dit model is het ook mogelijk dat het verwijderen van het plexiglas de wijzerplaat vrijgeeft… Gewoon even proberen…”
Het glas verwijder je toch sowieso door de bezel los te maken daar deze het glas op zijn plaats houdt? Dus bezel verwijderen = glas losmaken = wijzerplaat toegankelijk maken en het uurwerk demontabel krijgen? Ik ben een leek op technisch horlogegebied dus misschien mis ik info.
Dank voor je reactie. Ik zie met een loupe niet
direct een inkeping, een dun mes wil ook nergens
bij de bovenring “bijten”. Ik wacht nog even wat
reacties af voordat ik een risico op
beschadigingen neem.
Ik denk, dat het glas eraf gehaald dient te worden met een glasafnemer, waarna de dial met uurwerk via de voorzijde uit de kast kan.
Tja die heb ik helaas niet in huis
Dan zou ik het moeten laten doen en de kosten daarvan overstijgen zonder twijfel de waarde van de eenvoudige Ancre’s. Ach het zijn experiment horloges dus misschien probeer ik het wel zelf met minimale middelen.
zo “wènâg” zelfs dat ik twijfel… ik zou 't liefst zelf zo’n ding maken… voor shits and giggles zeg maar… gereedschapmaker is mijn vak… maar dayng… dit is zo goeikoop dat’t de moeite van het ontwerpen al amper loont…
nou weet ik niet hoe goed en zuiver ze zijn… maar ach… voor dat geld kun je je amper een buil vallen…
Ik begrijp goed dat je de moeite wilt nemen om 't horloge aan te pakken. 't is een mooi ontwerp… dat moet je niet in de kast laten liggen…
Die prijzen vallen inderdaad zat mee! Bedankt voor je reactie. Maar toch, ik voorzie eenmalig gebruik en zoals gezegd, de horloges vertegenwoordigen weinig waarde. Misschien zal ik eens langs gaan bij wesselink & vreeker in Alkmaar als ik iets te doen heb aan een ander horloge (voorlopig niet ) en deze twee ook meenemen. Ik kan nog steeds experimenteren met de kapotte kast, dus misschien probeer ik wel wat.
Iedereen is het dus met elkaar eens dat het uurwerk er niet via de achterkant uit kan?
Arie Kabaalstra Schreef:
Met Minimale middelen ga je denk ik dat glas er
niet afkrijgen zonder de boel te beschadigen…
zo’n glasafnemer is wel te krijgen voor “wènâg”…
zo “wènâg” zelfs dat ik twijfel… ik zou 't liefst
zelf zo’n ding maken… voor shits and giggles zeg
maar… gereedschapmaker is mijn vak… maar dayng…
dit is zo goeikoop dat’t de moeite van het
ontwerpen al amper loont…
nou weet ik niet hoe goed en zuiver ze zijn… maar
ach… voor dat geld kun je je amper een buil
vallen…
Ik begrijp goed dat je de moeite wilt nemen om 't
horloge aan te pakken. 't is een mooi ontwerp…
dat moet je niet in de kast laten liggen…
Dat is wel het meest aannemelijke… de wijzerplaat is aanmerkelijk groter dan de opening waar het kaliber in ligt…
Normaliter is het deksel al groter dan de wijzerplaat…de VERDAL die ik momenteel aan het restaureren ben, heeft ook een ring, en die zit ligt klemmend in de kast… , maar die houdt gewoon het kaliber op zijn plek, zodat ie niet naar achteren valt… deze Ancre KAN waarschijnlijk niet naar achteren… gezien het formaat van de wijzerplaat…
Ach, nu begrijp ik ook pas de eerste opmerking van ticothijs82 over de grootte van de plaat…nu pas realiseer ik mij dat deze groter is dan de ruimte aan de achterkant…hoe leek wil je het hebben.
Hoe leek je het wilt hebben?.. ach. een paar weken geleden een heel Miyota kaliber uit elkaar geschroefd… omdat ik niet wist dat je voor het verwijderen van de stift gewoon een palletje moest indrukken…
we zijn allemaal als Leek begonnen… en nu?.. ach… check mijn topics… ik leer snel…
Tja die heb ik helaas niet in huis
Dan zou ik het moeten laten doen en de kosten
daarvan overstijgen zonder twijfel de waarde van
de eenvoudige Ancre’s. Ach het zijn experiment
horloges dus misschien probeer ik het wel zelf met
minimale middelen.
Ik heb zo’n glasafnemer, die mag je wel gebruiken.
Maar wel zelf doen, want ik wil geen krassen op jouw horloge op mijn geweten.
Soms kan je een driedelige kast eenvoudig met een pers op het uurwerkje aan de voorkant open drukken. Pers heb ik ook, kom maar langs.