Hulp gevraagd van Omega experts

Beste HF en Omega experts,

Het feit dat ik interesse heb in horloges is inmiddels rond gegaan in de kringen van mensen met wie ik omga.

Nu kreeg ik van een kennis een Omega te koop aangeboden.
Ik helemaal niet thuis in de vintage Omega’s.
Vandaar dat ik jullie om advies vraag.

So here goes.

Het schijnt te gaan om een Omega Bumper Sub Second uit 1949 of 1948. (Weet niet of dit klopt)

In principe vind ik het horloge mooi en zou wel interesse hebben om het over te nemen.
Een ander probleem is echter dat ik niet weet wat ik zou moeten bieden.

Hierbij mijn vragen:

Wat is de geschiedenis van dit horloge (algemeen - niet horloge specifiek natuurlijk)?

Wat is dit voor movement? Ik begreep automatic.

Waar moet ik op letten als ik ga kijken?

Wat is een goede prijs om te bieden?
Ik ben iemand die bij dit soort horloges (niet op de musthave list) kijkt naar marktwaarde, zodat ik geen verlies maak mocht het toch niks voor me zijn.

Alvast dank voor het delen van jullie kennis.

Aantal beelden van het horloge.

3 likes

Een automaat is het iig niet.

1 like

Dat zei ik dus ook. Vroeg of het een handopwinder was, maar hij verzekerde dat het een automaat was.
Vandaar mijn post hier.

Het is wel een automaat. Een bumperautomaat

13 likes

Is beslist een hamer-automaat uit de 300-serie. Maar de wijzerplaat is 100% zeker volledig nieuw opgemaakt.

Doet best wat voor (of tegen) de waarde.

6 likes

:rofl: dit is gewoon een bumper automaat hoor

7 likes

Inderdaad een bumper automaat met opgemaakte wijzerplaat.

2 likes

Ja - hij ziet er erg goed uit voor 1948. Wat is het verschil met hamer of bumper automaat en een normale automaat. Draait deze niet 360° rond?

1 like

Hoe zien jullie dit? Van die wijzerplaat en neemt dat af van de waarde?

Ja, veel

Klopt, hij heeft twee veertjes waar de rotor aan weerszijden tegenaan stoot. Vaak is minimaal een van de twee al vervangen. Kan ik hier niet zien.

Heb er al een stuk of 5 a 6 geserviced.

Is aan de pols best een “voelbaar” horloge; moet je je even op voorbereiden. :slight_smile: Bij elke polsbeweging voel je die “bump”.

4 likes

Zeker van invloed op de waarde. Zou er niet eens aan beginnen want niet origineel.

2 likes

Hij noemde het een “klots” :sweat_smile:
Maar ik snap hem wel.

Hoe zie je dat de dial bewerkt is?

Dat zie ik meteen. Komt met de jaren… :man_shrugging:

Alleen al de kleur - wit. Werd niet gebruikt destijds. Dan het knetterzwarte font, met een A zonder plat dakje. Ik weet genoeg.

1 like

Dit is de wijzerplaat van een Omega caliber 333 zoals je ziet heeft deze behoorlijk wat patina en dat kun je verwachten van een niet waterdicht horloge van dik 70 jaar oud.

Dit zijn de bumper veertjes die zorgen dat de automaat rotor niet helemaal rond kan gaan en dan van de veertjes af stuitert zodat het geen al te harde klap geeft en het mechanisme kan beschadigen

8 likes

Dank u allen! Ik weet genoeg en sla dit aanbod even over.

Wat een leuk forum!! :blush:

3 likes

Dank! :slight_smile: We weten met elkaar best een hoop hier. En vintage Omega is een enorm mijnenveld.

3 likes

Prachtige patina

1 like

Ja de wijzerplaat ziet er voor z’n leeftijd nog best knap uit maar is helaas een sloop uurwerk.
Wordt gebruikt als donor om andere uurwerken aan de praat te houden.

1 like

Hahaha weer wat geleerd. Ik miste een rotor :grimacing::smiley:

2 likes