Hulp gevraagd vintage horloge

Wat voor uurwerk zit hierin?

Chrono suisse 99% Landeron 48 of een familielid hiervan ( 51/49 etc)

1 like

Het zou namelijk ook nog iets voor de waarde kunnen uitmaken of er een column wiel uurwerk in zit of niet. Althans die zie ik meestal voor meer dan 700,- euro gaan.

1 like

Ja een ander uurwerk heeft natuurlijk invloed op de prijs maar chrono suisse heeft vrijwel altijd Landeron uurwerken gebruikt.

1 like

Maar Landeron heeft ook uurwerken gemaakt met een Column wiel of vergis ik mij?

Zeker. Maar de landeron 48 is het betaalbare alternatief zeg maar. Voor zover ik weet is bij een kolomwiel de bovenste knop voor start en stop, de onderste voor reset. Bij een nokken chronograaf (heet dat zo?) als de landeron 48 is de bovenste knop voor start, de onderste voor stop en reset.

1 like

Landeron 248 heeft ook boven start/stop en onder reset :+1:t2:

ja dat klopt maar dat zijn de oudere kalibers (39 en Hahn)

1 like

Volgens mij heeft de 248 ook alleen start met de bovenste knop en onderste voor stop/reset.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Landeron_248

Dit klopt niet.

Een Movado cal. 95 heeft bijv. wel een roue a colonne / columnwheel / kolommenrad, maar de bovenste drukker is voor start, de onderste voor stop en reset. Net als bij de Landeron 248.

Een chronograaf zonder kolommenrad zoals de Speedmasters (muv de cal. 321’s), denk aan die met een VJ7750, een (1)861 (variant), een 2892 met Dubois Dépraz module kan net zo werken als bijvoorbeeld een cal. 321 Omega: start en stop met bovenste drukker, reset met de onderste.

Het komt erop neer, dat alles afhangt van het technische ontwerp en niet van het schakelsysteem (cam of kolommenrad). Je kunt het niet generaliseren.

1 like

Heb je helemaal gelijk mee natuurlijk :slight_smile:

1 like